اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خاطرات تلخ و شیرین از زلزله ارسباران

از نرسیدن به کاروان رهبری در مناطق زلزله‌زده تا بازگشت معکوس به روستاها

عدم توفیق حضور و نرسیدن به کاروان رهبر معظم انقلاب که به روستای اورنگ تشریف آورده بودند خاطره تلخ و بازگشت معکوس از شهرها به روستاها و ساکنان فصلی آنها به روستاها خاطره شیرین زلزله 21 مرداد اهر امام جمعه شهرستان اهر است.

از نرسیدن به کاروان رهبری در مناطق زلزله‌زده تا بازگشت معکوس به روستاها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده امام جمعه شهرستان اهر است که نزدیک به 15 سال است در خدمت مردم ولایتمدار این شهرستان بوده و در شادی و غم مردم منطقه همیشه همراه و همگام بوده است و در زلزله سال گذشته نیز در کنار مردم و دوشادوش مسئولان پیگیر امور زلزله بود. در این خصوص مصاحبه‌ای صمیمی با آن بزرگوار انجام داده‌ایم که امیدواریم توانسته باشیم حق مطلب را در این مصاحبه ادا کنیم.

در موقع زلزله کجا بودید؟

موقع زلزله در منزل بودم و استراحت می‌کردم و آماده می‌شدم به مراسم احیاء شب 23 رمضان بروم که زلزله اول اتفاق افتاد. در دومین زمین لرزه که شدیدتر بود احساس کردم قیامت شده، بلافاصله به فرمانداری رفتم تا با فرماندار سختکوش برای تسریع و کمک به امور کسانی که زیر آوار بودند همکاری کنیم. سپس برای اطلاع از وضعیت درمانی مصدومان و مجروحان به بیمارستان رفتیم که در نخستین ساعات به علت آسیب بیمارستان از زلزله در حیاط بیمارستان پزشکان، کادر درمانی و پرستاران مشغول مداوا بودند. با کادر بیمارستان صحبت کردیم تا از امکانات خود دریغ نکنند و اگر لازم بود به تبریز نیز اعزام کنند.

در ادامه با توجه به فوت جمعی از همشهریان در روستاهای این شهرستان با اداره تبلیغات هماهنگ کردم که برای اعزام روحانیون به روستاها برای نماز خواندن برای فوت شدگان و دفن آنها اقدام نمایند که به لطف خدا و همکاری مردم و روحانیون عزیز این کار به نحو شایسته صورت گرفت. و ما نیز برای تسکین آلام و دلجویی از آسیب دیدگان و زلزله زدگان در چادرها و مناطق تجمع مردم حضور پیدا کردیم که در تقویت روحیه مردم نقش موثر داشت.

همچنین برای تقویت روحی روانی و ترویج آموزه‌های دینی با برنامه‌ریزی ستاد نماز جمعه برای برگزاری شب احیاء 23 رمضان به علت آسیب دیدن مصلی از زلزله و هم به خاطر مسائل ایمنی مقرر شد مراسم شب احیاء در پارک شیخ شهاب‌الدین و در فضای باز برگزار شود که پارک مملو از جمعیت بود و برنامه گسترده شب احیا همراه با دعای جوشن کبیر برگزار شد و علاوه بر برنامه شب زنده‌داری چند نماز آیات نیز با مردم اقامه کردیم و آن شب احیا در آرامش مردم نقش بسیار مهمی داشت.

و در ادامه ضمن حضور در روستاهای شهرستان و همدردی با آسیب دیدگان زلزله و حضور در دفن و مراسم قربانیان، حضور در جلسات مدیریت بحران شهرستان، همراهی با شخصیت‌ها و بازدیدکنندگان از مناطق زلزله‌زده، نظارت بر توزیع درست امانات که از طرف مردم نوعدوست ایران از همه طرف به منطقه ارسال می‌شد تا حیف و میل نشوند، جلوگیری از سوء تبلیغات برای ناامنی و تشویش اذهان مردم، و با مسئولان مربوطه صحبت می‌کردیم که این مسائل به حداقل برسد در کنار مردم و مسئولان بودیم.

با توجه به اینکه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با روز قدس بود با تلاش‌های انجام شده و اهتمام جدی راهپیمایی روز جهانی قدس به نحو شایسته و با حضور مردم روزه‌دار و زلزله‌زده برگزار شد نماز جمعه و نماز عید فطر با شرکت آحاد مختلف مردم با شکوه و جلوه خاصی که حضور قاطبه مردم در آن اجتماع عظیم خودنمایی می‌کرد به نحو شایسته برگزار شد.

همچنین در کنار سایر مسئولان در جلسات مدیریت بحران در تبریز و تهران در راستای هماهنگی و رسیدگی و جذب کمک‌ها حضور می‌یافتیم.

از خاطرات تلخ و شیرین بگوئید:

عدم توفیق حضور و نرسیدن به کاروان رهبر معظم انقلاب که به روستای اورنگ تشریف آورده بودند خاطره تلخ و بازگشت معکوس از شهرها به روستاها و ساکنان فصلی آنها به روستاها و برکات آن که می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولیدات کشاورزی داشته باشد، به عنوان خاطره شیرین آن می‌توان نام برد.

حضور مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و تمام وزرا، استاندار آذربایجان‌شرقی و استان‌های همجوار و سایر مقامات و نماینده  محترم ولی فقیه در استان، حضور ائمه جمعه اکثر شهرها و حجت‌السلام والمسلمین تقوی رئیس ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه و خیران عزیز که کمک‌های نوعدوستانه خود را ارائه کردند، ستادهای معین بازسازی استان‌های همراهی کننده، هلال‌احمر، سپاه عاشورا، بنیاد مسکن، بسیج که نقش موثر در تسریع امور مناطق زلزله داشتند و تلاش‌های گرانسنگ صدیقی فرماندار اهر که شبانه‌روز تلاش کردند و این فرمانده دفاع مقدس در جبهه دوم که مدیریت در منطقه زلزله‌زده اهر بود با تلاش خود گام‌های موثری در عمران و آبادانی برداشته شد.

توصیه من به مسئولان دست اندرکار این است که ان‌شاءالله باید در شهرستان و استان ما امکانات لازم برای پیشگیری و مقابله با حوادث طبیعی بیش از پیش فراهم شود تا اگر اتفاقی افتاد همه امکانات به موقع به مناطق برسد تا مردم آسیب نبینند چون استان ما روی گسل‌های فعال زلزله قرار دارد و این زلزله بزرگ‌ترین تجربه برای کشور ماست و امروز افتخار می‌کنیم که کشورهای خارجی از ایران درخواست می‌کنند تا از تجارب کمک‌رسانی بعد از زلزله که در منطقه ما انجام شد استفاده کنند که این از برکات نظام و ولایت فقیه است و مردم ما عاشق رهبری و کشور خود هستند که امیدواریم تجارب زلزله به نحو شایسته ثبت گردد تا در آینده این تجربیات عملی مورد استفاده قرار گیرد.

سخن آخر اینکه نباید در دوره‌های بحرانی و حوادثی که از این دست به وجود می‌آید مسئولان مناطق آسیب دیده شهر خود را ترک کنند که خوشبختانه اکثر مسئولان قریب به اتفاق در شهر ماندند و با تعامل و همفکری توانستند این روزهای سخت را سپری کنند و این حقیر نیز به همراه خانواده‌ام در خانه خودمان بودیم و حتی در چادر نیز نبودیم، این کار در آرامش مردم بسیار موثر بود و این امر باعث شد، حتی یک بار هم نماز جمعه و جماعت در این روزها تعطیل نشود.

انتهای پیام/60003/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول