اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زانوهای به خاک ساییده پتروشیمی بروجن

با گذشت نزدیک به هفت سال از آغاز عملیات کلنگ‌زنی پروژه بزرگ پتروشیمی، تاکنون هیچ‌گونه عملیات اجرایی در خصوص آن صورت نگرفته است و می‌توان آین طرح را جزو طرح‌های نیمه تمام بلکه اجرا نشده در استان چهارمحال و بختیاری در چندسال گذشته دانست.

زانوهای به خاک ساییده پتروشیمی بروجن

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، احداث و توسعه صنایع پتروشیمی پویائی و آبادانی صنعت کشور را به ویژه در مناطق محروم به همراه دارد. توسعه این صنعت نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم و ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی هر منطقه دارد. لذا باید گفت در این شرایط و با توجه به ضرورت توسعه صنعت کشور با وجود تحریم‌های مستمر دشمنان توسعه صنعت پتروشیمی باید با جدیت بیشتر پیگیری شود.

در حال حاضر چندین پروژه بزرگ صنعتی در کشور وجود دارد که در صورت تخصیص اعتبارات لازم و جذب سرمایه‌گذار وارد مدار تولید شده که در نتیجه آن رونق صنعت کشور را رقم خواهد زد، از جمله پروژه‌های عظیم صنعتی در دست احداث در کشور پروژه پتروشیمی بروجن است که با گذشت قریب به هفت سال از آغاز عملیات کلنگ‌زنی این مجموعه بزرگ پتروشیمی تاکنون هیچ‌گونه عملیات اجرایی در خصوص آن صورت نگرفته است و می‌توان این طرح را جزو طرح‌های نیمه تمام بلکه اجرا نشده در استان چهارمحال و بختیاری در چندسال گذشته دانست.

باید توجه داشت که توسعه پتروشیمی در این منطقه با توجه به تبعات بسیار مثبتی که به همراه دارد نه تنها موجب رونق این منطقه محروم کشور می‎شود بلکه در ایجاد اشتغال و جلوگیری از بسیاری معضلات نیز می‎تواند نقش موثری داشته باشد.

تخصیص اعتبار 350 میلیون یورویی از سوی صندوق توسعه ملی

فرماندار شهرستان بروجن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: برای اجرای پتروشیمی بروجن بیش از 300 هکتار از اراضی مستعد گردنه حلوایی این شهرستان در نظر گرفته شده است.

فتاح کرمی با بیان اینکه این مجتمع پتروشیمی از مصوبات سفر نخست هیئت دولت به استان چهارمحال و بختیاری است، افزود: ظرفیت تولید سالانه این مجتمع 300 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین در سال است.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این طرح برای 300 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر به طور غیر‌مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

کرمی ادامه داد: از زمان تغییر نام این پروژه از پتروشیمی چهارمحال به پتروشیمی بروجن 20 درصد از سهام آن در بورس تهران عرضه و معامله شد و طی هماهنگی‎های صورت گرفته، صندوق توسعه ملی نوید اعتبار 350 میلیون یورویی را داده است.

فرماندار شهرستان بروجن تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار لازم برای این پروژه قرارگاه خاتم الانبیاء نیز سهمی در آن خواهد داشت و طی هماهنگی‌های لازم خط لوله انتقال 282 کیلومتری انتقال از جنوب به بروجن را برعهده خواهد داشت.

تولید سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین در بروجن

فرماندار شهرستان بروجن ادامه داد: این در حالی است که باید 100 درصد سهام آن در بورس به فروش برسد که در رایزنی‌های اخیر توسط استاندار و نماینده شهرستان بروجن در مجلس راه‌گشایی‌هایی صورت گرفته که اندک نور امیدی در دل این پروژه سوسو می‌زند.

کرمی اضافه کرد: در این باره شرکت پتروشیمی ایران نیز رایزنی‌هایی با یک طرف چینی در خصوص خرید تجهیزات و امکانات برای این پروژه داشته است و بانک ملی به عنوان بانک عامل فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از آن سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید شود.

بانک ملی به تنهایی از لحاظ قوانین بانکداری قادر به ضمانت کامل این پروژه نمی‌باشد و در این خصوص باید به فکر تشکیل یک کارگروه تامین اعتباری با مشارکت چندین بانک برای ضمانت این پروژه عظیم بود.

فی الواقع با گذشت چندین سال، تخصیص امکانات اولیه به پتروشیمی بروجن، اقدام درخور توجه و کاربردی نبوده و عملا می‌توان گفت در قبال این پروژه بزرگ اقدام مفیدی انجام نشده است و همچنان برای جلوگیری از زمین خوردن این پروژه باید به عصای قول و وعده متکی بود.

با توجه به برنامه زمان‌بندی اعلام شده از سوی مسئولین که باید عرضه و فروش کامل سهام پتروشیمی در بورس انجام گیرد و ضمانت بانکی مذکور مشکلات سر راه خود را رفع کند و در نهایت قول تامین اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی تحقق یابد و طرف چینی نیز تن به این پروژه عظیم دهد چندین سال دیگر اتمام آن به طول خواهد انجامید.

.....................................

گزارش از احمدرضا موسوی

....................................

انتهای پیام/68008/س30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول