اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای محورهای ده گانه وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد

کاهش اتکا به درآمدهای نفتی راه رسیدن به استقلال ارزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی از 10 محور فعالیت وزارتخانه با رویکرد کاهش اتکای صنعت، معدن و تجارت به درآمدهای نفتی و حرکت برای رسیدن به استقلال ارزی در شرایط اقتصاد مقاومتی خبر داد.

کاهش اتکا به درآمدهای نفتی راه رسیدن به استقلال ارزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدجعفر عظمایی صبح امروز در جمع صنعتگران استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بازاررسانی محصولات داخلی و توسعه صادرات، نخستین محور فعالیت‌ها تعیین شده است و آنچه در این محور حائز اهمیت است، فعالیت بیش از گذشته تشکل‌های بخش خصوصی برای ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی فرصت‌های صادراتی در خارج از کشور است.       

وی افزود: تامین سرمایه در گردش برای استفاده از ظرفیت‌های خالی و افزایش بازدهی واحدهای تولیدی صادرات‌گرا دومین محور فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری است.

وی در تشریح محور سوم فعالیت‌های این وزارتخانه نیز اظهار کرد: تمرکز منابع ارزی و ریالی برای تکمیل طرح‌های ارزآور از جمله محورهای ضروری و مورد توجه در سال جاری است.

عظمایی خاطرنشان کرد: در این محور باید جریان پولی یعنی ارز و ریال به سمت تولید هدایت شود تا رونق بیشتر تولید منجر به فعال‌تر شدن و رونق سایر بخش‌های کشور و در نهایت رشد اقتصادی شود.

وی تکمیل زنجیره تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا را چهارمین محور فعالیت کلیدی صنعت، معدن و تجارت در سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی دانست و افزود: جهت‌گیری کشور طی سال‌های اخیر به تولید با ارزش افزوده بالا و جلوگیری از خام فروشی بوده است. هم‌اکنون سهم صادرات با ارزش افزوده بالا در کل صادرات غیرنفتی کشور افزایش یافته است.         

وی ایجاد تراز ظرفیتی و منفعتی در حوزه تولید را پنجمین محور اعلام کرد و افزود: ارتباط‌دهی بین حلقه‌های زنجیره تولید همواره مهم بوده است. در یک فرآیند تولید، بیشترین بازدهی متناسب با ضعیف‌ترین حلقه از یک زنجیره تولید است. لذا به تراز رساندن ظرفیت‌ها در حلقه‌های مختلف موجب افزایش راندمان و ارتقای بازدهی در تولید می‌شود.        

عظمایی ششمین محور فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری را کاهش وابستگی در تامین مواد، قطعات و تجهیزات مورد نیاز اعلام کرد و گفت: طی سال‌های اخیر رشد بومی‌سازی در برخی صنایع مادر به طور چشمگیری افزایش یافته است. 

وی ادامه و توسعه سخت‌گیری در مورد کالاهای با اولویت کمتر را هفتمین اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری دانست و تصریح کرد: هرچند که سال گذشته سخت‌ترین و پیچیده‌ترین برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفت، اما تصمیمات بزرگ و مهمی در راستای مصلحت کشور اتخاذ شد که نمونه آن ممنوعیت ثبت سفارش واردات گروه 10 بود که طی آن واردات برخی کالاهای غیرضروری و همچنین کالاهایی که در کشور تولید خوبی داشتند، محدود و ممنوع شد.         

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه محور هشتم فعالیت‌های وزارتخانه مراقبت از معیشت مردم بوده است، گفت: سال گذشته ذخیره‌سازی گسترده‌ای در زمینه کالاهای اساسی صورت گرفت‌. همچنین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به طور وسیع در ایام مختلف برگزار شد که آخرین آن در آستانه ماه مبارک رمضان بود.     

عظمایی با بیان اینکه توسعه و به کارگیری ظرفیت‌های معدنی نیز اولویت نهم این وزارتخانه در سال جاری است، گفت: به اذعان بسیاری از فعالان این حوزه توجه به حوزه معدن پس از ادغام قابل مقایسه با پیش از آن نیست. هم‌اکنون بخش معدن به عنوان یکی از جایگزین‌های مناسب نفت مورد اهتمام جدی قرار گرفته است.        

وی در پایان اظهار داشت: حمایت از سرمایه‌گذاری در کالا و خدمات راهبردی بخش صنعت، معدن و تجارت محور دهم و پایانی این وزارتخانه در سال حماسه اقتصادی است که در این راستا برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت تدوین و در آن پیشران‌های صنعتی، معدنی‌، خدماتی و تجاری مشخص شد.          

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در فروردین‌ماه امسال تاکید کردند که رسیدن به اقتصاد بدون نفت امکانپذیر است، اما شرط آن برنامه‌ریزی و اجرا است، به همین منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر اساس فرمایش رهبری برنامه‌ریزی ویژه‌ای در سال جاری انجام داد تا در حد توان بتواند در کاهش اتکا به نفت و رسیدن به اقتصاد بدون نفت، نقش موثری ایفا کند.

انتهای پیام/60001/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول