اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دولت اعتدال و شورای چهارم تبریز

پیمودن راه اعتدال و همراهی با دولت تدبیر و امید نه با ارتباط با اعضای دولت، بلکه پذیرفتن فلسفه اعتدال و پرهیز از تفکر حذفی میسر خواهد بود.

دولت اعتدال و شورای چهارم تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، با خلق حماسه سیاسی توسط مردم، حسن روحانی دانش‌آموخته دانشگاه و حوزه، سکان اجرایی کشور را به دست گرفت. مبانی تئوریک مطرح شده از طرف ایشان بر مفهوم متعالی اعتدال استوار است. بسط و توضیح لغت اعتدال از منظرهای مختلف قابل کنکاش و بررسی است که از حوصله این مکان خارج است، اما در این جا قصد بر این است که کاربرد اندیشه‌های اعتدالی را برای استحکام بیشتر شورای چهارم شهر تبریز مطرح کنیم؛ اگرچه نتیجه این بحث قابلیت تعمیم به سایر شوراها و سازمان‌های مردم‌نهاد را نیز دارد.

شهر تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و هویت تاریخی‌اش از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است که در حال حاضر به دلایل فراوان به بروز و ظهور نرسیده است و در 100 سال گذشته در اثر غفلت مسئولان محلی و بی‌مهری‌های مدیران کشور در جایگاه ملی و بین‌المللی خود با نزول شدیدی مواجه شده است.

با تشکیل شوراهای اسلامی شهر مردم بخش بزرگی از مسئولیت ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی را متوجه اعضای این نهاد می‌دانند و در این زمینه تجربه سه دوره شورای اسلامی تبریز نیازمند مطالعه، دقت و جمع‌بندی است.

یکی از تجارب تلخ در 14 سال گذشته اختلافات دوره دوم شورای اسلامی بوده که متأسفانه انعکاس خبری آن به مراکز تصمیم‌گیری ملی کشور نیز رسید.

پس از آرامش حاکم بر شورای سوم و با توجه به افزایش تعداد اعضای شورا در دوره چهارم از 11 به 21 نفر برخی از نخبگان نگران تکرار اختلافات دوره دوم در دوره چهارم بوده و پیش‌بینی می‌کنند که بروز چنین اختلافاتی نتیجه‌ای جز باخت ـ باخت مردم شهر و اعضای شورا نخواهد داشت.

بررسی علل کشمکش‌ها در شوراها و گروه‌های مختلف نشان داده است که برای اجتناب از ناکامی شورای چهارم شهر تبریز باید به چند نکته توجه کنیم:

لازمه کار گروهی صرف نظر کردن از منافع شخصی در راستای منافع جامعه و گروه است، خصلت‌هایی چون خودمحوری و ترجیح منافع فردی بر منافع جامعه و سعی در کم کردن نقش سایر همکاران از عوامل اصلی تنش و درگیری‌ها به شمار خواهد آمد.

دخالت افراد، گروه‌ها و لابی‌های قدرت خارج از شورا برای تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های شورا خود زمینه‌ساز اصلی بروز تنش‌ها خواهد بود. در مورد شورای چهارم انتظار می‌رود گروه‌های مختلف ضمن به رسمیت شناختن بلوغ فکری اعضای شورا از مداخله قدرتمندانه پرهیز کرده و به جای تلاش در دوقطبی کردن شورا، تلاش خود را معطوف وحدت و همدلی اعضا کنند.

رئیس جمهور محترم در مصاحبه مطبوعاتی خود به نکته‌ای اشاره کردند که کاربرد آن می‌تواند در شوراهای اسلامی شهر و همه فعالیت‌ها که ماهیت جمعی دارند مفید فایده باشد. (حذف رقیب در دنیای سیاسی یعنی فساد).

مبانی مردم‌سالاری مبتنی بر مشارکت حداکثری مردم در سرنوشت خود است. وقتی که مردم شهر گروهی را برای اداره شهر انتخاب می‌کنند لازم است همه منتخبان نقش برابری را در اداره شهر داشته باشند.

در شورای دوره چهارم ایجاد مکانیسمی که به همه 21 عضو شورا نقش یکسانی دهد، تضمین‌کننده سلامت شورا و واکسینه شدن آن از تنش‌های احتمالی خواهد بود. حرکت در خلاف این مسیر شورا را در مسیر بازی باخت باخت به جای برد –برد قرار خواهد داد.

تجربه شوراها نشان می‌دهد که آغاز تفکر حذفی منجر به تداوم آن در طرف دیگر خواهد شد. شورای چهارم می‌تواند با پرهیز از تفکر حذفی و مشارکت تمام اعضا در اداره امور شهر و فراهم کردن بستر مشارکت مردم اعم از بخش خصوصی، بخش عمومی و نخبگان جامعه و استفاده از ظرفیت‌های معطل مانده، شهر تبریز را به جایگاه قبلی خود در سطح ملی و بین‌المللی برگردانده و از مردم شهر رفع نگرانی کند با توجه به ظرفیت بالای اعضای محترم شورا این امر قابل حصول است. 

پیمودن راه اعتدال و همراهی با دولت اعتدال نه با ارتباط با اعضای دولت؛ بلکه پذیرفتن فلسفه اعتدال و پرهیز از تفکر حذفی میسر خواهد بود.

...........................

نگارنده: رسول درسخوان سخنگوی شورای اسلامی تبریز- استادیار دانشگاه

.............................

انتهای پیام/60001/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول