به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی گفت: ماه روزه و بندگی خدا را در حالی به پایان میبریم که حرارت و سوزش آفتاب در طولانیترین روزهای سال با قدرت و شدت ادامه دارد و روزه داران نیز با این ماه پر برکت و با مشاهده هلال ماه نو آرام آرام خداحافظی میکنند و روز عید فطر و شادباش فرشتگان به روزهداران و روز هدیه دادن به محرومان و نیازمندان و روز سپاسگزاری به درگاه خداوند فرا میرسد.
وی ادامه داد: فطر را از آن نظر فطر گویند که سالک الیالله در فرصت ارزشمند ماه خدا جان و روانش را از آلودگیها شستشو داده است و چونان روزی که از مادر متولد شده بود و روان و جانی خالی از هر پلیدی و گناه، به فطرت سالم خویش دوباره باز میگردد.
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در مورد اعمال شب و روز عید فطر خاطرنشان کرد: از اعمال ارزشمند شب و روز عید سخن بسیار گفتهاند که از جمله غسل در این شب و آمادگی برای حضور در جشن عبادت، با بدنی پاک و تمیز است. احیا و شب زنده داری باید پایان بخش این ماه باید باشد و امام باقر(ع) میفرماید «پدرم شب عید فطر را با نماز و راز و نیاز میگذراند و در مسجد شب زندهداری میکرد.»
اسماعیلی در مورد اعمال دیگر روز عید گفت: بر اساس نقل سید ابن طاووس از دیگر اعمال مستحب در روز عید زیارت امام حسین(ع) و ارتباط با آن امام صبور است، یعنی پیوند روزه با امامت.
مدیر گروه حدیث پژوهشکده به فلسفه پرداخت زکات فطره اشاره کرد و گفت: پرداخت مقداری از درآمد سالیانه با عنوان زکات و صدقات از دستورات و فرمان خدای سبحان است که هدف از آن بر اساس سخن صریح خداوند متعال، پاکیزه شدن جان و اموال و تربیت انسانها با انگیزه تزریق روح تعاون و کمک به افراد ضعیف و نیازمند جامعه است.
وی ادامه داد: تزکیه و زکات پاک شدن و پاک کردن است و پرداخت زکات و صدقه از مهمترین مصادیق تصفیه جان و مال است.
این استاد حوزه در ادامه با استفاده از سخن امیرالمؤمنین در این زمینه گفت: امیر مؤمنان علی (ع) میفرماید«پرداخت زکات فطره نقصها و کاستیهای زکات واجب مالی را جبران میکند.»
وی خاطرنشان کرد: مهمترین سفارش امیر مؤمنان علی (ع) به شرکتکنندگان در ضیافت الهی که در روز عید فطر سخنانش را میشنیدند این بود که بازار تهمت و نسبتهای ناروا باید برچیده شود؛ زیرا نخستین آفت آلودگیهای فرد و جامعه است.
انتهای پیام/2258/ک/ض1002