اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه تفسیر صورت گرفت

تقدیر آیت‌الله سبحانی از خدمات جامعة‌المصطفی

یکی از مراجع تقلید گفت: اینکه دانشگاهی مانند جامعة المصطفی هزاران نفر از طلاب خارجی از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان را در قم جمع کرده و به آنها آموزش دهد در تاریخ شیعه بی‌نظیر است.

تقدیر آیت‌الله سبحانی از خدمات جامعة‌المصطفی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی امروز در درس تفسیر سوره «یس» در مدرسه حجتیه قم هراس مشرکان از روز قیامت و معاد را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: آنها همواره از توحید و معاد ترس داشتند زیرا حساب و کتاب آن روز آنها را به هراس می‌انداخت.

وی افزود: بنابر آنچه علامه طباطبایی گفته است دو هزار آیه از قرآن کریم به معاد اختصاص دارد؛ به تصریح قرآن مشرکان هیچ اعتقادی به معاد ندارند به همین دلیل به شبهه‌افکنی در این زمینه می‌پردازند.

این مرجع تقلید با اشاره به استدلال‌های قرآن در مقابل شبهه‌های منکران معاد خاطرنشان کرد: واژه «توفی» که قرآن برای پاسخ به مشرکان به کار می‌برد در حقیقت به معنای اخذ کردن روح است؛ همین روح به جهان دیگر بازگردانده می‌شود و این همان معاد است.

وی گفت: قدرت خدا به حدی است که می‌تواند تمام اجزای بدن انسان‌ها را پس از مرگ دوباره جمع کرده و بدن‌های آنها را بیافریند اما مهم روح آدمی است.

آیت‌الله سبحانی نظر یک از علمای الازهر در مورد زنده نبودن حضرت عیسی(ع) با تمسک به آیاتی از سوره «مائده» را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: او که عرب است نباید چنین اشتباهی بکند زیرا کلمه توفی در این آیات بیانگر اخذ کردن است.

این مفسر قرآن افزود: یکی از دلایلی که خداوند برای مشرکان می‌آورد این است که همان خدایی که در میان درختان سبز آتشی قرار داده می‌تواند در روز قیامت اموات را زنده کند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته برای روشن کردن آتش از چوب دو نوع درخت مخصوص استفاده می‌شد و این همان درختانی هستند که در عین سبز بودن یعنی مرطوب بودن می‌توانند آتش تولید کنند و قدرت الهی را نشان دهند.

آیت‌الله سبحانی نظر برخی دیگر از مفسران مبنی بر تولید آتش از همه درختان را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: همه چوب‌ها و درختان به زغال تبدیل می‌شوند و در صورت سوزانده شدن موجب گرم شدن می‌شوند و این همان انرژی آفتاب است که از مدت‌ها قبل در آنها ذخیره شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به خلقت آسمان‌ها و زمین توسط خداوند گفت: قرآن می‌فرماید آیا خدا با این قدرت نمی‌تواند انسان‌ها را مجدداً بیافریند؟

وی دقت نظر خداوند در ترتیب کلمات و آوردن واژه‌های قرآن را مورد توجه قرار داد و افزود: در این کتاب آسمانی هیچ کلمه‌ای بدون حکمت آورده نشده است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه فواصل‌الآیات در مورد قرآن در حقیقت همان قافیه و سجع در نظم و نثر محسوب می‌شود عنوان داشت: خداوند خلاق و علیم است و آیات کتاب خود را بر اساس نظم ویژه‌ای تنظیم کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود خدمات گسترده جامعة‌المصطفی العالمیة را مورد توجه قرار داد و افزود: اینکه دانشگاهی مانند جامعة‌المصطفی هزاران نفر از طلاب خارجی از کشورهای مسلمان و غیر مسلمان را در قم جمع کرده و به آنها آموزش دهد در تاریخ شیعه بی‌نظیر است زیرا تا پیش از انقلاب هم فقط چند نفر طلبه خارجی در قم مشغول به تحصیل بودند.

انتهای پیام/78004/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول