اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی اختصاصی با مدیرکل ارشاد اصفهان عنوان شد

وزارت ارشاد برای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها عزم جدی ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها عزم جدی ندارد.

وزارت ارشاد برای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها عزم جدی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، باز 17 مرداد از راه رسید روزی که به نام کسانی است که همیشه و برای تمام اقشار می‌نویسند و فریادها را با زبان قلمشان به گوش‌های شنوا و ناشنوا می‌رسانند.

تعداد خبرنگاران استان اصفهان اگر بیشتر سایر استان‌ها نباشد کمتر هم نیست، اما به ظاهر مشکلاتی که با آن مواجه هستند از سایر جاها کمی بیشتر به نظر می‌رسد، چرا که متولی اصلی که به طور مستقیم با خبرنگاران و رسانه‌ها در ارتباط باشد و خبرنگاران به راحتی بتوانند در هر زمان برای انجام کارهایشان به آن مکان رجوع کنند، نیست و همین خبرنگاری که سنگ حمایت از مردم را به سینه می‌زنند، برای خود نه سنگی و سینه‌ای برای زدن دارد.

فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یکی از سازمان‌هایی است که بیشتر امور خبرنگاران و رسانه‌ها به این دستگاه مرتبط می‌شود به همین دلیل با مدیرکل این اداره در مورد برخی از مشکلات خبرنگاران به گفت‌وگو نشسته تا به بهانه این روز بدانیم که دلیل برخی از این کاستی‌ها در حق خبرنگاران چیست؟

فارس: نخستین و مهم‌ترین سئوالی که در ذهن بیشتر خبرنگاران اصفهانی است، اینکه متولی اصلی خبرنگاران در اصفهان کدام سازمان یا نهاد است؟

حجت الاسلام محمد قطبی با بسم الله الرحمن الرحیم صحبت‌ها را آغاز کرد و گفت: سئوال سختی پرسیدید.

فارس: برای اینکه به واقع این مسئله‌ای است که ما خبرنگاران با آن روبه‌رو هستیم و نمی‌دانیم که زمانی که ما خبرنگاران با مشکلی مواجه شدیم باید به کجا مراجعه کنیم؟

قطبی: ببینید؛ خبرنگار یک فرد توانمند مستقل است که در امتداد رسانه‌ها مکتوب و مجازی فعالیت می‌کند و به نوعی از نظر کار مرتبط با رسانه‌ها است و جزء افراد علمی و تخصصی رسانه‌ها محسوب می‌شود و از جهتی امور رسانه از نظر سیاست‌گذاری و حمایت و هدایت مربوط به اداره کل و وزارت فرهنگ و ارشاد مربوط می‌شود.

پس در نتیجه خبرنگار سه حالت پیدا می‌کند؛ یک از نظر کاری مستقل، دو از نظر فعالیت مرتبط با رسانه‌ها اما از نظر حمایت و جهت‌دهی کلی به وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره کل مربوط می‌شود.

فارس: با توجه به صحبت‌های خودتان فرهنگ و ارشاد اصفهان در جهت حمایت از خبرنگاران استان و رفع مشکلات آنها تا کنون چه اقداماتی را انجام داده است؟

قطبی: مشکلات که به صورت طبیعی در عرصه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد نه تنها در حوزه رسانه و خبرنگاران بلکه در سایر رشته‌ها هم دیده می‌شود که باید کم کم با برطرف کردن آنها به وضعیت مطلوب برسیم و در نتیجه این عادی است و ما باید برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

وظیفه اداره کل فرهنگ و ارشاد وظیفه بسترسازی و فعالیت آزادانه خبرنگاران را دارد و به طور مستقیم در امر خبرنگاری دخالت نمی‌کند، اما با فراهم کردن بسترهای لازم آموزشی برای این قشر که در گذشته تنها یک مرکز وظیفه آموزش خبرنگاران را به عهده داشته و اکنون برای معرفی و دریافت سه مرکز دیگر از سوی تهران اقدام کرده‌ایم.

این خود یک فرصت است هر چند که ما تلاش داشتیم این زمینه آموزشی در تمام شهرستان‌ها و یا دست کم در پنج منطقه استان اصفهان مانند شهرضا، کاشان، گلپایگان، داران و نجف‌آباد فراهم شود که تهران موافقت نکرد.

این امر خود منجر به توسعه فضای آموزشی می‌شود و از نظر کیفی خبرنگاران هم در این زمینه قوی‌تر می‌شوند و به دنبال برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه خبرنگاران هستیم که در صورت تایید تهران این امر هم محقق می‌شود.

در کنار آن برگزاری هشتمین دوره جشنواره مطبوعات که در گذشته تنها به صورت فنی برگزاری می‌شد را داریم که در این دوره علاوه بر بخش فنی بخش موضوعی را در 22 محور داریم تا پیوندی میان خبرنگاران و رسانه‌ها و دستگاه‌ها به وجود آید و این کمکی است به خبرنگار که علاوه بر ایجاد بعد فنی کار خود، نسبت به موضوع و محتوا هم با دقت بیشتری پیش می‌رود و هم اینکه با دستگاه تخصصی آن موضوع مرتبط می‌شوند.

در حوزه بیمه و کارت خبرنگاری هم پیگیری‌های لازم انجام شده چرا که بخشی از آنها به تهران مربوط می‌شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان تنها یک رابط اجرایی است و با پیگیری‌های انجام شده استفاده از تسهیلات مهیا شده را ایجاد کنیم.

فارس: پس چرا هنوز بعد از دو سال، بیمه تعداد بسیاری از خبرنگاران اصفهان به سرانجام نرسیده در صورتی که در گذشته یک خبرنگار با گذراندن دوره‌های آموزشی ارشاد و دریافت کارت خبرنگاری می‌توانست بیمه شود، اما با طراحی سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد این امر به سختی محقق می‌شود؟

قطبی: یکی از مهم‌ترین دغدغه خبرنگاران هم همین است که گواهی دوره‌های آموزشی ارشاد اصفهان توسط سایت سمان ‌پذیرفته نمی‌شود و به همین دلیل درصدد توسعه مراکز آموزشی که مورد تایید وزارت ارشاد باشد هستیم و در مرحله دوم آزمون‌های جامع برگزار کنیم تا گواهی مورد تایید صادر شود.

فارس: ما به دنبال جوابی شفاف‌تر برای تعداد بسیاری از خبرنگاران که با سایت سمان مشکل دارند هستیم؟

قطبی: شفاف است؛ برای بیمه شدن خبرنگار وزارتخانه شرایطی را لحاظ کرده که یکی از این شرایط گذراندن دوره‌های آموزشی متناسب است، حال شما دوره‌ها را طی کردید، اما در مراکزی که مورد تایید وزارت ارشاد نبوده است که تایید هم نمی‌شود.

این را قبول دارم که تعداد بسیاری از خبرنگاران بیمه نیستند، اما سامانه هم دست ما نیست و ما هیچ ارتباطی با آن نداریم.

اینکه تعدادی از خبرنگاران باید نامه تاییدیه از سوی رسانه خود را در سایت سمان قرار دهند یکی دیگر از مشکلات است که ما هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم بلکه توسط مسئول رسانه برطرف می‌شود یا برخی از آثار به دلیل اینکه به نام خبرنگار نیست از سوی سامانه پذیرفته نشده است.

سامانه با شاخص‌های قانونی طراحی شده، حال ما باید چند مشکل را در استان برطرف کنیم؛ گواهینامه متناسب با دوره‌های آموزش خبرنگاری را خبرنگاران ندارند، دوم اینکه فعالیت خبرنگاران را سرپرست رسانه‌ها تایید کنند و سوم آثاری را که به نام ثبت نمی‌شود راه حلی برای آن پیدا کنیم.

فارس: مشکل بیمه خبرنگاران به وزارت ارشاد مربوط می‌شود، اما بقیه مشکلات خبرنگاران مانند عدم محلی برای رفع مشکلات مواجه شده در کار و یا اینکه مانند سایر مشاغل از امکانات رفاهی و خدماتی برخوردار نیستند را باید چه کرد؟

قطبی: همانطور که گفتم خبرنگار نیروی فعالیتی یک رسانه است که باید با از سوی آن رسانه مورد حمایت‌هایی قرار گیرد و در مرحله دوم به صورت انجمن‌های صنفی مانند خانه مطبوعات یا سرای مطبوعات‌ مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها برطرف شود و سوم اداره کل که تنها در بحث بیمه به صورت مستقیم وارد می‌شود و بقیه موارد به صورت غیر مستقیم دخیل است.

فارس: آیا شما به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد از عملکرد خانه مطبوعات و سرای مطبوعات راضی هستید؟

قطبی: اینکه راضی هستیم یا نه یک بحث است و اینکه آیا با امکانات موجود می‌توانند مشکلات برطرف کنند یا نه مسئله‌ای دیگر، اما اینکه با امکانات موجود تمام مشکلات قابل رفع نیست و به حتم نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند که فرهنگ و ارشاد و وزارتخانه در اینجا دخیل هستند.

تمام این موارد به یک نقطه باز می‌گردد و آن وزارتخانه است که نسبت به حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران عزم جدی ندارد و آن هم به چه دلیلی را نمی‌دانم و دست ما برای حمایت باز نیست چرا که حمایت‌ها در وزارتخانه متمرکز است.

شاید واژه عزم جدی هم مورد خرده قرار گیرد، اما تصورم این است که مطبوعات بیش از این نیازمند توجه هستند و جایگاه اصحاب رسانه ما بالاتر از این است که ما توجه می‌کنیم و اگر به رسانه و مطبوعات بهای بیشتری داده شود می‌توانیم در ماموریت‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی کمک بیشتری بگیریم.

فارس: نخستین واژه یا جمله‌ای که با شنیدن این کلمات به ذهن شما خطور می‌کند، چیست؟

خبرنگار: با مکثی طولانی صدای مردم

رسانه: پناهگاه مردم

اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان: با خنده اداره کل فرهنگ و ارشاد دیگه، آخه مفهوم‌های واقعی را که نمی‌توان گفت؛ نمی‌دانم و با مکثی طولانی مادر بدون شیری که حس مادری را دارد، اما توان انجام کارها را ندارد.

حسینی مدیر اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان: دوست قدیمی

شالویی مدیر سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان: مرد فرهنگ دوست

فارس: تا حالا شده رسانه‌ها از شما خبری بزنند که ناراحت شده و یا اعتراض کنید که صحبت‌های شما نیست؟

قطبی: ناراحت و دلخور نشدم گاهی عبارت‌ها به اشتباه چاپ می‌شد که بیشتر ناشی از غلط املایی است مانند 20 میلیون تومان را 200 میلیون تومان چاپ شده که عمدی هم نبوده و در این مدت شش ماهی که مدیرکل شدم تا کنون جوابیه و اصلاحیه‌ای برای هیچ رسانه‌ای نداده‌ام و من از رسانه‌ها راضی هستم و خبرنگاران خوبی داریم به ویژه خبرنگاران اصفهان که حوصله و شکیبایی و تیزبینیشان در مقایسه با سایر خبرنگاران بیشتر است و به نوعی با موشکافی درصدد به دست آوردن عمق محتوا هستند و خبرنگار باید هم به این گونه باشد.

خبرنگار نباید منتظر اینکه یک خبر به سراغ او بیاید باشد بلکه باید خبر را کشف کند و این قدرت را داشته باشد که از بی‌خبری خبر بسازد و این توانایی خبرنگاران است.

فارس: تا حالا شده که این سئوال برای شما پیش بیاید که چرا تعداد خبرنگاران در برخی از نشست‌های خبری بسیار و در برخی دیگر کم است؟

قطبی: نه نمی‌دانم، به حتم دلیل‌های مختلفی دارد شاید به خاطر تراکم کاری در یک روز است و خبرنگاران در برنامه‌های مختلف توزیع می‌شوند.

هر چند که ما وزارتخانه و خانه مطبوعات جلساتی داشته و درصدد اعلام آیین‌نامه نشست‌های خبری مطبوعات هستیم تا در آن ضوابط و مرام‌نامه‌ها قید شده از نوع دعوت، ویژگی‌های محل دعوت، تعداد خبرنگار و سخنران، سقف جلسه و نوع سوال و جواب‌هایی که باید در نشست‌های خبری انجام شود و بسیاری از موارد دیگر، با منطقی قید شود تا بتوان برخی از آسیب‌ها را کاهش داد.

==============

گفت‌وگو از مریم ایروانی

==============

انتهای پیام/63007/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول