اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر تدوین و انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

کتاب «نقش علم نحو در تفسیر قرآن کریم» منتشر می‌شود

مدیر تدوین و انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از چاپ کتاب «نقش علم نحو در تفسیر قرآن کریم» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کتاب «نقش علم نحو در تفسیر قرآن کریم» منتشر می‌شود

محمد روحانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب نقش علم نحو در تفسیر قرآن کریم اظهار کرد: نویسنده این کتاب علم نحو و جایگاه آن در تفسیر قرآن را بررسی کرده و پیدایش علم نحو و اهمیت آن را نسبت به مسئله نحو و تفسیر تبیین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اثر علل مخالفت مخالفان در ترکیب آیات از موضوعات مورد بحث در فصل دوم این کتاب است که اختلاف در مبانی و قواعد نحوی، اختلاف مفسران در تطبیق قواعد نحوی و مسائلی از این قبیل را بررسی می‌کند.

مدیر تدوین و انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه انواع نقش‌آفرینی علم نحو در مقدمات و فرآیند تفسیر عنوان فصل سوم کتاب است گفت: خلاصه و نتیجه‌گیری در انتهای کتاب ذکر شده و با پیوست‌های دوگانه‌ای با عنوان اسباب اختلاف مفسران در ترکیب آیات برخی از وجوه اعرابی طرح بحث شده است.

وی عنوان داشت: کتاب نقش علم نحو در تفسیر قرآن کریم پژوهشی در قلمرو ارتباط بین علم نحو و تفسیر قرآن است و هدف اصلی نویسنده پاسخ به پرسش‌هایی مانند علم نحو به چند نوع در تفسیر نقش‌آفرینی دارد و چه ویژگی‌هایی در تفسیر قرآن نقش‌آفرینی می‌کنند، است.

روحانی خاطرنشان کرد: تاکنون چگونگی نقش‌آفرینی علم نحو به صورت مستقل، اساسی و گسترده کانون تحقیق و بررسی قرار نگرفته ولی این کتاب در واقع نخستین گام در این راه است.

وی با اشاره به پاسخ پرسش‌های مطرح شده در کتاب نقش علم نحو در تفسیر قرآن کریم گفت: اعراب در معنای آیات چه نقشی ایفا می‌کند، عوامل پیدایش وجوه اعراب در آیات کدام است، علل اختلاف مفسران در ترکیب آیات چیست و علم نحو به چند گونه در تفسیر نقش می‌آفریند از جمله پرسش‌هایی است که در این کتاب پاسخ داده شده است.

مدیر تدوین و انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان داشت: در گذشته علم صرف را به دلیل پیوند محکم آن با علم نحو دانش جداگانه‌ای در نظر نمی‌گرفتند بلکه آن را زیرمجموعه‌ای از علم نحو به حساب می‌آوردند به همین دلیل علم نحو را چنین تعریف می‌کردند «علمی که در آن کلمات عربی را از نظر مفرد بودن، قواعد صرفی بررسی می‌کنند».

وی یادآور شد: علم نحو بیشتر در جامعه اعراب خودنمایی می‌کند و در زبان عربی اعراب معنا را تعیین می‌کند.

کتاب نقش علم نحو در تفسیر قرآن کریم توسط جواد آسه در 238 صفحه تألیف شده و با تیراژ هزار عدد و قیمت 6 هزار و 500 تومان در آینده‌ای نزدیک به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/78003/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول