اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور آیت‌الله ری‌شهری

پژوهشگاه قرآن و حدیث در قم افتتاح شد

پژوهشگاه قرآن و حدیث دوشنبه‌شب با حضور آیت‌الله ری شهری در قم افتتاح شد.

پژوهشگاه قرآن و حدیث در قم افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث دوشنبه‌شب در سالن همایش‌های موسسه دارالحدیث قم برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله ری‌شهری، رئیس موسسه دارالحدیث، مهدی‌نژادنوری معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از اعضای شورای گسترش آموزش عالی کشور حضور داشتند.

در ابتدا پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به مناسبت افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث توسط حجت‌الاسلام برنجکار قرائت شد و پس از آن حجت‌الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه تاکنون 650 عنوان پژوهش در این پژوهشکده منتشر شده‌اند گفت: این عناوین در قالب بیش از 400 هزار صفحه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: طی این مدت 900 مقاله تخصصی در موضوعات حدیثی هم توسط پژوهشگران این پژوهشکده تدوین شده‌اند.

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث سخنرانی کرد و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته گفت: بسیاری از مفسران پیشین در تفاسیری چون صافی و نورالثقلین این کار را انجام داده‌اند اما صرفاً در دایره احادیث کاملا صحیح و با نظر مستقیم به قرآن فعالیت کرده‌اند اما ما باید بتوانیم بازتاب آیات قرآن را در کلام ائمه اطهار(ع) کشف کنیم.

وی با بیان اینکه این پژوهشکده با سه گروه تفسیر جامع روایی، قرآن‌شناسی و احیا و بازسازی علوم تفسیری در سال گذشته شکل گرفته است گفت: طی یک سال فعالیت، تمرکز اصلی فعالیت‌ها بر تفسیر جامع روایی بوده که به صورت عربی و فارسی منتشر خواهد شد.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی، رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث در سخنانی اظهار کرد: فقه دانشی پویا و دائماً در حال گسترش بوده اما در سده‌های اخیر به دانش کلام در سراسر جهان اسلام بی‌مهری‌های فراوانی صورت گرفته است؛ حاصل این بی‌مهری آن است که امروز در مقابل تهاجم فکری و معنوی غرب کم سلاح هستیم و قدرت دفاع در مقابل اندیشه‌های رقیب را نداریم.

وی گفت: دشمنان به ویژه صهیونیست‌ها سعی دارند معارف اسلامی را به خوبی رصد کرده و با زبان خود آنها را ترویج کنند؛ امروز دو دانشگاه مهم در اسرائیل مختص مطالعات کلامی شیعه فعالیت می‌کنند و همچنان به توسعه خود ادامه می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا، قائم مقام پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث سخنران بعدی این مراسم بود. وی اظهار کرد: تبیین روش‌مند و علمی آموزه‌های علمی و روانشناسی و پاسخ به سوالات در این زمینه از جمله اهداف اصلی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی است؛ گروه روانشناسی اسلامی 32 اثر را منتشر کرده و در مجموع 50 اثر توسط گروه‌های سه‌گانه تدوین شده‌اند و چند کتاب هم در دست تالیف هستند.

پس از آن محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم طی سخنانی گفت: امروز جمهوری اسلامی سرآمد بسیاری از کشورها در مبحث توسعه علمی است و دشمنان هم به این حقیقت اعتراف دارند به طوری که دولت آمریکا به نشریات علمی آمریکایی دستور داده است مقالات دانشمندان ایرانی را به چاپ نرسانند.

وی افزود: اقدام برای راه‌اندازی پژوهشگاه قرآن و حدیث دارای اهمیت فراوانی است زیرا نشانه رشد و بالندگی علمی در موضوعی است که امروز نیاز جدی کشور ما در توسعه کیفی محسوب می‌شود.

آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری سخنران پایانی این مراسم بود. وی گفت: یکی از نکاتی که اهل مراقبت در روزهای پایانی ماه رمضان به آن توجه می‌کنند ارزیابی بهره‌گیری از این ضیافت الهی است؛ باید دید روزهای این ماه مبارک تا چه میزان بر روی روزه‌داران اثرگذار بوده‌اند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه اگر انسان احساس می‌کند در این روزها علاقه بیشتری به خدا یافته و انس بیشتری با ذکر الهی یافته است نشان‌دهنده اثرگذاری روزه بوده است گفت: یکی از برکات روزه ماه رمضان نورانی شدن دل‌هاست؛ این نورانیت و حکمت برای کسانی که قصد دارند در پژوهشگاه قرآن و حدیث فعالیت کنند مورد نیاز خواهد بود زیرا خدمت‌گزاران عرصه کتاب خدا و روایات ائمه اطهار(ع) نیاز بیشتری به نورانیت دل دارند و باید سنخیتی با این موضوعات داشته باشند و تنها مقدمات علمی و معرفتی کافی نخواهد بود.

در پایان با حضور آیت‌الله ری‌شهری و دیگر مسئولان و مدیران دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشکده‌های پژوهشگاه قرآن و حدیث از تابلو این پژوهشگاه رونمایی شد و این مرکز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

انتهای پیام/78004/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول