اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای فرهنگ عمومی کاشان عنوان کرد

کاشان پیشگام در حمایت از جنبش مشروطه

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان گفت: این منطقه با توجه به مستندات تاریخی موجود، شهرستان پیشگام کشور در حمایت از جنبش مشروطه بوده است.

کاشان پیشگام در حمایت از جنبش مشروطه

محمد جمالی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به 14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطه مثنوی محمود اثر خاوری را گواه ادعای پیشگامی کاشان در بین شهرستان‌های کشور در زمینه حمایت از جنبش مشروطه عنوان کرد.

وی افزود: رواج افکار تشکیل نهضت مشروطه در کاشان توسط فخر الواعظین خاوری و شهید علی نراقی صورت گرفت و علاوه بر آنها حاجی میرزا فخرالدین نراقی، شیخ یحیی کاشانی و ملا عبدالرسول مدنی کاشانی نویسنده «رساله انسانیه» نیز از دیگر علمای کاشان هستند که نقش فعالی در جنبش مشروطه داشتند.

به گفته وی، پس از بازگشت علمای کاشان از قم و با در دست داشتن فرمان مشروطیت جشن‌های باشکوهی در مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان برپا شد و بزرگان و علمای طراز اوّلی چون حاجی میرزا فخرالدین نراقی، ملا حبیب‌الله شریف، سید محمدرضا پشت مشهدی در این مراسم شرکت کردند.

این نویسنده و پژوهشگر جوان کاشانی تأسیس مدارس مظفری و اسلامیه و تشکیل انجمن‌های ملی در کاشان را از آثار برجسته مشروطیت در این شهرستان ذکر و خاطرنشان کرد: تشکیل بیش از 20 انجمن به منظور رفع تحمیلات خودسرانه‌ای که به نفع حاکم و مأموران او بر اهالی کاشان اعمال می‌شد، دایر گردید ولی با عوض شدن حاکم توسط مرکز و گماردن شخصی چون مدیر السلطنه فتنه‌گر و آشوبگر، مشروطه‌خواهان نتوانستند اهداف خود را تحقق بخشند و دنبال کنند.

وی رساله "تنبیه الامّة و تنزیه الملّة" نائینی و رساله "انسانیه" ملا عبدالرسول مدنی کاشانی را  ارزنده‌ترین نوشته‌های علمای دینی از نظر روشنفکری در زمان مشروطه برشمرد.

14 مردادماه سالروز صدور فرمان مشروطه از سوی مظفرالدین‌شاه در سال 1285 شمسی برابر با 14 جمادی‌الاخر سال 1324 قمری است.

انتهای پیام/2406/ط30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول