اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تحریم ایران؛ باج اوباما به نتانیاهو برای ورود به مذاکرات سازش

رئیس‌جمهور آمریکا که سال گذشته بر سر بحث حمله به ایران، با نخست وزیر اسرائیل به اختلاف خورده بود، امسال پذیرفته در ازای موافقت نتانیاهو با از سرگیری مذاکرات سازش، اعمال فشار بر ایران را افزایش دهد.

تحریم ایران؛ باج اوباما به نتانیاهو برای ورود به مذاکرات سازش

به گزارش خبرگزاری فارس، ظاهرا روزهای سیاه نتانیاهو به سر آمده. او که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به خاطر پافشاری بر لزوم اقدام نظامی علیه ایران مورد غضب بزرگترین متحد خود قرار گرفته بود، این روزها اوضاع بر وفق مرادش پیش می‌رود.

سال گذشته در چنین زمانی بود نتانیاهو برای حمله به ایران، دولت اوباما را همه‌ جوره تحت فشار گذاشت تا کاخ سفید را برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران متقاعد کند. اما بر خلاف انتظار او، دولت آمریکا تمام قد جلوی خواسته‌های اسرائیل ایستاد (آنهم به خاطر نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا).

وقتی دولتمردان آمریکایی با پافشاری‌ها و سخنان تحریک‌آمیز نخست وزیر اسرائیل درباره حمله یکجانبه به ایران روبرو شدند، چشمه‌ای از عواقب اقدام خودسرانه اسرائیل در این زمینه را به اسرائیلی‌ها نشان دادند آنهم از طریق کاهش چشمگیر حضور خود در مانور نظامی مشترک با اسرائیل.

در واقع،‌ در آن زمان، آمریکایی‌ها بیش از دو سوم نیروهای نظامی خود که قرار بود عازم اسرائیل شوند و نیز تعداد سیستم‌های رهگیر موشکی در این مانور مشترک را کاهش دادند و به جای اعزام 5 هزار نیروی آمریکایی به این مانور نظامی که سالانه برگزار می‌شود، پنتاگون تصمیم گرفت تنها 1500 نیرو اعزام کند. علاوه بر این،‌ پنتاگون تصمیم گرفت، سیستم‌های ضدموشک پاتریوت خود را طبق برنامه به اسرائیل ارسال کند اما خدمه‌ای برای راه‌اندازی آنها راهی اسرائیل نکند!

البته آمریکایی‌ها به همین حد اکتفا نکردند و علنا به سران اسرائیل هشدار دادند در صورت حمله به ایران، تنها خواهند ماند. مسئولیت اعلام این موضع بر عهده ژنرال «مارتین دمپسی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود. بنابراین او خطاب به مقامات اسرائیلی به وضوح هشدار داد، «اگر اسرائیل گزینه حمله به برنامه هسته‌ای ایران را برگزیند،‌ نباید انتظار کمک و حمایت آمریکا را داشته باشد. من مایل نیستم با آنها همدست باشم».

نتانیاهو به اندازه‌ای از حیثیت خود در راه انتقاد از باراک اوباما به خاطر تعلل در حمله به ایران خرج کرد که باعث شد «دانیل شاپیرو»، سفیر آمریکا در تل‌آویو نیز با چشم بستن بر روی جایگاه نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل، به طور لفظی با او درگیر شود و سخنان نتانیاهو را به باد انتقاد بگیرد.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و مشخص شدن نتایج آن نیز، آمریکایی‌ها کوشیدند با دخالت در انتخابات پارلمانی اسرائیل، مانع برگزیدن مجدد بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر شوند؛ موضوعی که موجب عصبانیت مقامات ارشد لیکود به رهبری نتانیاهو شد تا جایی که آنها اوباما را به دخالت گسترده در انتخابات اسرائیل متهم کردند. استناد آنها به مقاله «جفری گلدبرگ»، روزنامه‌نگار آمریکایی در خبرگزاری «بلومبرگ» است که به نقل از اوباما نوشته بود، « اسرائیل منافع خود را تشخیص نمی‌دهد».

گلدبرگ در این مقاله تاکید کرده بود، اوباما در اموری که مربوط به روند صلح با فلسطینی‌هاست، به نتانیاهو به چشم یک «سیاستمدار ترسو» نگاه می‌کند و وی را «اسیر لابی شهرک‌نشین‌ها» می‌داند. حتی به گفته او، اوباما تاکید کرده با صدور هر مجوزی برای ساخت‌وساز در سرزمین‌های اشغالی، انزوای اسرائیل در جامعه بین‌المللی بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، او، ایران را تهدیدی کوتاه مدت برای اسرائیل عنوان کرد اما رفتارهای نتانیاهو را تهدیدی دراز مدت برای این رژیم تلقی کرد.

این موضع به وضوح نشان می‌دهد، دولت اوباما در بحث روند سازش و به نتیجه رساندن مذاکرات صلح با نتانیاهو اختلاف‌نظر دارد و در برهه‌ای، تنها راه برای حل این بن‌بست را کنار رفتن نتانیاهو از قدرت می‌داند. اما تیر آمریکایی‌ها به هدف ننشست و در نهایت نتانیاهو مجددا نخست وزیر اسرائیل شد.

بعد از آن بود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا سفرهای پی‌درپی خود به خاورمیانه را آغاز کرد و در نهایت توانست دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را به از سرگیری مذاکرات سازش قانع سازد. با توجه به اهمیتی که این موضوع برای آمریکایی‌‌ها داشت، نخست وزیر اسرائیل نیز فرصت را مغتنم شمرد تا بیشترین امتیاز را از آنها بگیرد.

ظاهرا او که امیدی به پذیرش درخواستش برای موافقت آمریکا با حمله به ایران نداشت، این بار، تشدید تحریم‌ها علیه ایران را شرط خود برای از سرگیری مذاکرات سازش عنوان کرد؛ موضوعی که هفته نامه «ساندی‌تایمز» انگلیس در گزارشی از آن خبر داد و نوشت: باراک اوباما حاضر است فشارها بر ضد ایران را افزایش دهد مشروط بر اینکه بنیامین نتانیاهو، گفتگوهای خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص مرزها و مسائل امنیتی را از سر بگیرد. بر اساس این گزارش، چندی پیش دو نفر از دست‌یاران نخست‌وزیر اسرائیل عازم واشنگتن ‌شدند تا بین مسئله ایران و فلسطین ارتباط برقرار کنند.

همزمان با این خبر، پایگاه خبری «عاروتص شوع»‌ نیز در مطلبی به نقل از یک منبع امنیتی نوشت، باراک اوباما در ازای توافق اسرائیل به از سرگیری مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین به نتانیاهو وعده داده در طول چند ماه آتی علیه برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند. این پایگاه خبری ادامه داد، به نظر می‌رسد توافق نتانیاهو برای آزادی زندانیان فلسطینی از توافق وی با اوباما علیه ایران منشا گرفته باشد.

بر این اساس، به نظر می رسد موشه یعالون، وزیر جنگ اسرائیل نیز که اخیرا اعلام کرده «شاید روزی ملاحظات استراتژیک پشت تصمیم آزادی زندانیان فلسطینی برملا شود»، به طور ضمنی به توافق اوباما و نتانیاهو علیه ایران اشاره کرده باشد.

پس از درز این اخبار بود که مجلس نمایندگان آمریکا، به‌رغم نامه‌های پیشین خود به باراک اوباما و درخواست از او برای افزایش تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن در قبال تهران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، چند روز پیش تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات نفت ایران اعمال کرد؛ اقدامی که به شدت مورد استقبال نخست وزیر اسرائیل قرار گرفت. نتانیاهو با استقبال از تصویب لایحه محدود شدن صادرات نفت ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، این اقدام را «پیام روشنی به ایران» عنوان کرد.

با توجه به توالی این اتفاقات و همزمانی آنها با برگزاری مذاکرات سازش، به نظر می‌رسد گزارش‌های افشا شده از سوی منابع امنیتی درباره تبانی آمریکا با اسرائیل برای اعمال فشار بر ایران در ازای از سرگیری روند صلح، قطع به یقین صحت داشته باشد.

به این ترتیب،‌ نتانیاهو، هر چند سال گذشته نتوانست به خاطر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حرف خود را علیه ایران به کرسی بنشاند، سال جاری با توجه به حساسیت آمریکایی‌ها در قبال مذاکرات سازش توانست حداقل آنها را به اعمال فشار بیشتر علیه ایران وادار سازد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول