اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفت‎وگوی تفضیلی با فارس

آمار خبرنگاران واقعی نیست / ناکامی یک وعده به خبرنگاران گلستانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: تا زمانی که کارت خبرنگاری برابر چارچوب‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده، صادر نشود آمار خبرنگاران واقعی نیست.

آمار خبرنگاران واقعی نیست / ناکامی یک وعده به خبرنگاران گلستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، 17 مرداد همواره برای اصحاب رسانه یک روز نام‎آشناست که در این روز بیشتر از همیشه به مشکلات و دغدغه‎های خبرنگاران پرداخته می‎شود و دوباره در این ایام، انبوهی از مطالبات بر زمین مانده این قشر زحمتکش در کلام، بیان و نوشتار منعکس می‎شود تا شاید در گذر تکرارها شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

پیگیری و پاسخگویی به مشکلات خبرنگاران؛ همواره یکی از نکات برجسته و ستودنی غلامرضا منتظری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان است که بارها و بارها بر آن اذعان داشته‎ایم چراکه در هر زمان و مکانی آماده پاسخگویی هستند و گوش شنوایی برای درددل خبرنگاران دارند اما شاید به دلیل گستره کار فرهنگی برخی مطالبات قشر خبرنگار بر روی زمین می‎ماند و شاید عدم همکاری برخی مسئولان، مدیران مسئول رسانه‎ها و حتی خبرنگاران در این زمینه بی‎تاثیر نباشد، حال هر چه هست مطالبه‎ای است که اینک دغدغه خبرنگاران شده و در این راستا خبرنگار فارس در دقایقی کوتاه به گوشه‎ای از برنامه‎های «روز خبرنگار» از قلمرو نگاه منتظری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پرداخت که از نظرتان می‎گذرد؛ 

فارس: با توجه به اینکه در آستانه روز خبرنگار قرار داریم آیا فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان توانسته به آمار دقیقی از خبرنگاران واقعی دست پیدا کند؟

منتظری: تا زمانی که کارت خبرنگاری برابر چارچوب‎هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده، صادر نشود آمار خبرنگاران واقعی نیست و آنچه مطرح می‎شود تقریبی است.

برای این مرحله از روز خبرنگار، مدیران مسئول حدود 400 نفر خبرنگار معرفی کردند و بنده بر این باورم که به طور واقعی 400 خبرنگار در گلستان نداریم.

ارائه آمار خبرنگاران مذکور به حوزه تشخیص مدیران مسئول بر می‎گردد که برخی از آنها شاید عکاسان خبری، سردبیر، تایپیست و ... را نیز جزو قشر خبرنگار قلمداد کنند اما اگر در این زمینه سخت‎گیری جدی شود یقیناً آمار ارائه شده افت شدیدی خواهد داشت.

فارس: بنابراین تقدیر از خبرنگاران با چه رویکردی صورت می‎گیرد؟

منتظری: با توجه به اینکه در روز خبرنگار بنا داریم توجه ویژه و محبت عمومی به افرادی که در حوزه رسانه مکتوب می‎کنند، شود لذا با این نگاه خبرنگاران را دعوت می‎کنیم که اگر بر مبنای تخصصی در این حوزه نگریسته شود بر اساس آمار، تنها حدود 170 نفر دارای کارت خبرنگاری هستند و باید همین تعداد را دعوت کنیم اما قرار است یک نگاه عمومی به رسانه مکتوب داشته باشیم و کل افرادی که مدیران مسئول به ما معرفی کردند از نظر اخلاقی دعوت‎شان می‎کنیم.

فارس: چرا در طول سال نسبت به احصا خبرنگاران، اقدامی نمی‎گیرد و باید همواره در آستانه روز خبرنگار این دغدغه به صورت جدی‎تری نمود پیدا کند؟

منتظری: در طول سال احصا خبرنگاران انجام می‎شود اما افراد نسبت به تکمیل فرم و ارائه مستندات خود مبادرت نمی‎کنند به زور هم که نمی‎توان خبرنگاران را به این مسئله مجبور کرد.

از برخی مدیران مسئول نیز انتظار داریم که جدی‎تر به این مسئله بپردازند، ما سفره را پهن کردیم به اجبار که نمی‎توان همکاران را سر سفره آورد.

فارس: برنامه مراسم روز خبرنگار امسال نسبت به سال‎های گذشته از لحاظ کمیت و کیفیت چه تفاوت‎هایی دارد؟

منتظری: از کاروان قرآنی نور خواستیم تا یک برنامه کامل، ویژه خبرنگاران داشته باشند، برنامه طنز هم پیش‎بینی شده و یک تقدیر همگانی نیز از خبرنگاران استان ترتیب داده شده است.

برای نخستین‎بار از مدیران مسئول خواستیم هر یک از آنها دو نفر از خبرنگاران که به نظر خودشان فعال هستند را به ما معرفی کنند البته در اینجا رتبه‎بندی اول و دوم مطرح نیست و در انتخاب خبرنگاران فعال موضوع را به انصاف، اخلاق و وجدان مدیران مسئول واگذار کردیم که چیزی حدود 60 الی 65 نفر را به ما معرفی کردند که این دسته از خبرنگاران جداً از اینکه هدیه عمومی دریافت می‎کنند از هدیه دیگری نیز برخوردار خواهند شد.

همچنین از هفته‎نامه و خبرگزاری‎هایی که در طول سال به اولویت‎های مدنظر حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بوده پرداختند نیز تقدیر می‎شود همچنین از خبرنگارانی که در دوره آموزش خبرنگاری توسط استادان معرفی شدند نیز تقدیر صورت خواهند گرفت.

فارس: آیا طبق وعده‎ای که داده بودید «معرفی خبرنگار فصلی» را در مراسم روز خبرنگار خواهیم داشت؟

منتظری: نه نداریم، معرفی خبرنگاران را در این مراسم فراتر از خبرنگار فصلی کردیم، چراکه معتقدیم اگر می‎خواستیم این طرح را عملیاتی کنیم تنها چهار الی پنج نفر باید معرفی می‎شدند.

فارس: بنابراین پیشنهاد شما در زمینه معرفی خبرنگار فصلی ناکام ماند؟

منتظری: علت آن فقدان یک طرح قابل دفاع است، همکاران پس از مطالعه طرح‎هایی که ارائه شد به این نتیجه رسیدند که با این طرح‎ها «عدالت» اتفاق نمی‎افتد لذا با استان‎های دیگر نیز مکاتباتی صورت گرفت ولی هیچ استانی تا به حال خبرنگار فصلی نداشتند تا از تجربه‎های آنان استفاده کنیم.

فارس: به هر حال گلستان به لطف جنابعالی در بسیاری طرح‎ها و برنامه‎ها پیشگام، پیشنهاددهنده و میزبان نخستین طرح‎های ملی و بین‎المللی بوده است اما چرا در این زمینه عقب‎نشینی صورت گرفت تا حداقل در راستای معرفی خبرنگار فصلی نیز جزو نخستین استان‎ها باشیم؟

منتظری: ما پیشگام بودیم، برای نخستین‎بار نیز طرح خبرنگار فصلی از سوی گلستان مطرح شد اما مدل مفهومی که برای این طرح تعریف شد از پختگی لازم برخوردار نبود، احساس کردیم نیاز به تامل بیشتر و کار کارشناسی دقیق‎تری دارد چراکه معتقدم اگر کار خامی صورت بگیرد بازتاب خوبی نخواهد داشت لذا گام را فراتر از خبرنگار فصلی گذاشتیم به طوریکه مدیران مسئول در طول یک سال با در نظر گرفتن چهار فصل به جای یک نفر که شاید نصیب هیچ ‎هفته‎نامه‎ای در معرفی خبرنگار فصلی نمی‎شود، فعلاً از اجرای این طرح خودداری کردیم.

البته معتقدم باید معرفی خبرنگار فصلی اتفاق بیفتد چراکه معتقدم باید مرزی بین خبرنگاران فعال با سایر خبرنگاران واقع شود تا شاهد نتایج مطلوب‎تری در حوزه رسانه‎های مکتوب باشیم.

فارس: طرح مذکور چه زمانی قابلیت اجرایی شدن را دارد؟

منتظری: خودم دارم طرح آن را می‎نویسم به دوستان نیز خیلی گلایه کردم و به آنان گفتم که وقتی مدیر یک دستگاه مصاحبه‎ای انجام می‎دهد به پشتوانه شماست اما وقتی طرح ارائه شد احساس کردند که باید طرح از پختگی لازم برخوردار باشد، اکنون به نگارش طرح خبرنگار فصلی مشغول هستم ضمن اینکه مدیران مسئول نیز ابراز عقیده در این راستا خواهند داشت.

فارس: با این وجود، زمان نهایی شدن طرح‎تان چه زمانی به سرانجام خواهد رسید؟

منتظری: تا زمانی که کامل نشود دیگر اعلام نمی‎کنیم.

فارس: تکمیل آن حدوداً چقدر زمان نیاز دارد؟

منتظری: حداکثر تا پایان مرداد امسال مدل اولیه آن آماده می‎شود تا اعلام نظر صورت بگیرد.

فارس: بنابراین انشاءالله مردادماه پیگیر این مطالبه خواهیم بود؟

منتظری: در خدمت‎تان هستیم.

فارس: بسیار سپاسگزارم از اینکه باحوصله به تمام سوالات پاسخ دادید.

منتظری: انشاءالله موفق و پیروز باشید.

انتهای پیام/83001/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول