اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مشروح/ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور/۱۱

آملی لاریجانی: در رعایت حقوق بشر به شعارهای پرآب و رنگ مدعیان کار نداریم

رئیس قوه قضائیه ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب گفت: با تحلیف در این جلسه دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور آغاز می‌شود.

آملی لاریجانی: در رعایت حقوق بشر به شعارهای پرآب و رنگ مدعیان کار نداریم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ملت ایران که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، گفت: فضای این مجلس برخاسته از ملت و حضور در آن، همچون فضای نظام جمهوری اسلامی ایران و حضور در آن، نعمتی بزرگ است که باید شکر‌گذار آن باشیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین خداوند قادر متعال را شکر می‌گذاریم که ملت سربلند ایران اسلامی بار دیگر با حضور آگاهانه حماسه سیاسی بزرگی خلق کرد که آثار آن برای سالها باقی خواهد ماند.

وی یادآور شد: به رئیس‌جمهور محترم هم تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم؛ با تحلیف در این جلسه دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور آغاز می‌شود. متن سوگندی که رئیس‌جمهور یاد می‌کند بسیار مهم و قابل توجه است. در ابتدای این سوگند آمده است من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم.

آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: همین مقدار از سوگند لوازم بسیار مهمی دارد چه آنکه نظام جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور و قانون اساسی که بیان آن نظام و مذهب است دارای خصوصیاتی است که توجه به آن برای همه مسئولان و مدیران خصوصا مسئولان عالی کشور یک ضرورت محسوب می‌شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: گرچه این خصوصیات همه مهم هستند و در جای خود باید مورد مداقه و تامل قرار گیرند و لکن در این زمان اندک فقط به 4 خصوصیت برجسته اشاره می‌کنم که اول ایمان است؛ از جمله مهمترین ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی مبتنی بودن آن بر ایمان به خدای یکتا، اعتقاد به اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر اوست. این نثر، بند اول از اصل دوم قانون اساسی است.

وی اظهار داشت: ایمان به خداوند یکتا و تسلیم در برابر او نحوه خاصی از حیات را می‌طلبد. مردم ایران با رای بالا به قانون اساسی، حیات خاصی برای خود ترسیم کردند که اصول آن حیات خاص در کتاب الهی آمده است و سنت پیامبر اعظم (ص) و روایات اهل بیت عصمت و طهارت مبین، مفسر و شارع آن است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: قرآن برای مومنان حیات خاصی ترسیم می‌کند. حیات طیبه حیات خاص مومنان است و همان حیاتی است که اسلام و نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن است؛ در اصل سوم قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی را موظف کرده است که همه امکانات خود را برای امور شانزده گانه‌ای که برمی‌شمرد به کار بندد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اولین آنها که شاید از باب اهمیت آن را مقدم داشته‌اند بدین قرار است. ایجاد محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی؛ آنچه در این بند به آن اشارت رفته است و به نیکی درج شود همان حیات طیبه قرآنی است. بند‌های دیگر این اصل هم در جای خود بسیار مهم است که بدان باید توجه داشت ولکن همین یک بند کافی است که به سنگینی وظایف دولتمردان در جمهوری اسلامی پی ببریم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی در عین احترام به سایر ملل و بهره‌گیری از تجارب بشری راه زندگی و حیات خویش را بر اساس آموزه‌های قرآنی می‌داند و دلیلی ندارد که به دنبال تقلید باشد، اظهار داشت: در قرآن کریم مکررا بر ضرورت تعقل و عقلانیت تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی در عقل و عقلانیت تردیدی نیست و بر عقلانیتی که در قرآن آمده تاکید شده است ادامه داد: در این زمینه عقلانیت ابزاری و مدرنیته مطرح نیست بلکه عمیق‌ترین لایه‌های وجودی عالم مطرح است.

آیت‌الله لاریجانی تصریح کرد: این عقلانیت غیر از عقلانیتی است که در بسیاری از نظام‌های سیاسی دنیا که در بستر مدرنیته مطرح شده  و به لیبرال دموکراسی پایبند است محسوب می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه عقلانیت مدرنیته و ابزاری یک عقلانیت حساب‌گرا است و چندان در بنیان‌های هستی‌شناسانه و ارزشی عالم تفکر نمی‌کند یادآور شد: حقوق شهروندی و حقوق بشر در قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش پررنگی دارد.

وی با اشاره به فصل سوم قانون اساسی که در باب حقوق ملت مطرح شده بنیان‌های آن را در معارف اسلامی عنوان کرد و گفت: ما مفتخر به دینی هستیم که اولیای‌ آن 1400 سال پیش هم حقوق انسانی را به رسمیت شناخته و هم به آن عمل کردند و قانون جمهوری اسلامی نیز ملهم از آن است.

آیت‌الله لاریجانی با تاکید بر اینکه طبق اصل 19 قانون اساسی حقوق شهروندی فارغ از هرگونه قوم، قبیله و رنگ و نژادی مطرح است، افزود: ما در رعایت حقوق بشر به شعارهای پرآب و رنگ مدعیان حقوق بشر که زندان ابوغریب و گوانتانامو دارند و هزاران انسان را در افغانستان و عراق به خاک و خون می‌کشند کار نداریم بلکه به حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) شهید عدالت اقتدا می‌‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه اقتصاد و معیشت مردم را از موضوعات مورد توجه قانون اساسی دانست و ادامه داد: فصل چهارم قانون اساسی مشتمل بر اصول 43 تا 56 مربوط به اقتصاد و امور مالی است.

وی با بیان اینکه امروز کشور وضعیت ویژه‌ای دارد به مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد و افزود: با همراهی مردم و تدبیر مسئولان مانند 34 سال گذشته این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و از آن عبور می‌کنیم. اما شرایط ویژه تدابیر ویژه نیز می‌طلبد.

رئیس قوه قضاییه خطاب به رئیس جمهور گفت: به آقای روحانی که شخصیتی متین، فهیم، مدبر و برخواسته از حوزه و دانشگاه است می‌گویم که بر سوگند شرعی و قانونی که بر طبق اصل یک صد و بیست و یکم قانون اساسی به عمل می‌آورید ملتزم می‌شوید که پاسدار قانون اساسی و مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران باشید و خود را وقف خدمت به مردم و ترویج دین و اخلاق کرده و پشتیبان گسترش عدالت باشید.

وی اضافه کرد: از خداوند قادر و متعال توفیق جنابعالی در انجام این وظایف را خواستارم و امیدوارم با همکاری و تعامل سازنده بین همه قوا فصل مهمی در اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خدمت رسانی به ملت شریف و بصیر ایران گشوده شود.

آملی لاریجانی از خداوند متعال، سعادت ملت شریف ایران و دوام توفیقات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای را مسئلت کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول