اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واشنگتن‌پست: آمریکا شریک اقدامات ارتش مصر است

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به کمک‌های نظامی بی‌دریغ آمریکا به ارتش مصر، دولتمردان کاخ سفید را شریک خشونت‌ها و جنایات نظامیان علیه مصری‌ها عنوان کرد.

واشنگتن‌پست: آمریکا شریک اقدامات ارتش مصر است

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی به اوضاع بحرانی مصر و نقش آمریکا در این ماجرا پرداخت و نوشت: ارتش مصر، ماه گذشته دو بار بر روی حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع این کشور آتش گشود و بیش از یک صد نفر را کشت. چند روز قبل نیز عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر از مصری‌ها خواست به خیابان‌ها بیایند و به او «فرمان» دهند که با «تروریسم» مقابله کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: شرایط برای حملات کشنده دولت علیه اخوان المسلمین و میلیون‌ها مصری که در انتخابات به این حزب رای داده بودند، فراهم شده است. این موضوع به همراه دستگیری مرسی و سایر اعضا اخوان المسلمین، ظاهرا دال بر این ماجراست که ارتش قصد دارد اخوان المسلمین را از صحنه سیاسی مصر حذف کند، رهبران و حامیان آن را دستگیر یا وادار به عقب‌نشینی کند.

واشنگتن‌پست ادامه داد: آمریکا از طریق حمایت مداوم از ارتش مصر، در این اقدامات شریک شده است. به‌رغم ادعاهای مکرر ما (آمریکا) درباره بی‌طرفی و درخواست‌مان برای آشتی، در واقعیت، ما در این درگیری خشن، جانبداری کرده‌ایم. ما از کودتا علیه یک دولت منتخب چشم‌پوشی کرده‌ایم و مهمتر از آن،‌ تامین‌کننده اصلی کمک به ارتش مصر هستیم. با وجود اینکه اهداف خشن و غیردموکراتیک این بحران روشن شده، دولت آمریکا و کنگره کماکان برای ارائه کمک 1.3 میلیارد دلاری به ارتش مصر تلاش می‌کنند.

به نوشته این روزنامه،‌ برخی حامیان کمک به ارتش مصر مدعی هستند که این اقدام به آمریکا امکان نفوذ در رفتار ارتش را می‌دهد. اما اتفاقات اخیر خلاف این را به اثبات رسانده است. چرا رهبران ارتش مصر باید نگران از دست دادن کمک‌های آمریکا باشند زمانی که دولت اوباما حتی از قانون آمریکا پیروی نمی‌کنند در حالی که این قانون آن را ملزم می‌سازد بعد از کودتا، کمک نظامی خود را قطع کنند؟ به علاوه، تاخیر در تحویل جت‌های اف-16 نیز تاثیری ندارد.

در این گزارش آمده: ارتش می‌داند که در سیاست آمریکا، طی سه دهه گذشته، نوعی ثبات قدم در قبال مصر وجود دارد. بدون توجه به اینکه چه کسی در قدرت است – حسنی مبارک، محمد مرسی یا ارتش- و دولت چگونه رفتار می‌کند، کمک نظامی آمریکا به این کشور سرازیر می‌شود. این روزنامه آمریکایی نوشت: ما از کمک نظامی استفاده نکردیم تا مبارک را وادار به اصلاحات کنیم، از این کمک‌ها استفاده نکردیم تا مرسی را وادار سازیم دموکرات‌تر حکومت کند و اکنون نیز از آن استفاده نمی‌کنیم تا ارتش را تحت فشار قرار دهیم، خشونت و رفتارهای غیردموکراتیک خود را متوقف کند.

واشنگتن‌پست نوشت: با توجه به سابقه حمایت قاطع آمریکا از ارتش مصر، تهدید، به پایانِ کمک نظامی، هیچ اعتباری ندارد. در این مرحله، تنها قطع یا تعلیق واقعی کمک‌ها می‌تواند باعث شکل‌دهی به محاسبات ارتش شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول