اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

پس از برکناری مرسی از قدرت

مردم مصر خواستار بیرون راندن سفیر اسرائیل و لغو کمک‌های آمریکا هستند

مردم مصر پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور از قدرت هم‌اکنون خواستار تحقق دو خواسته دیگر خود هستند که در «بیرون راندن سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره» و «لغو کمک‌های آمریکا به مصر» نمود پیدا می‌کند.

مردم مصر خواستار بیرون راندن سفیر اسرائیل و لغو کمک‌های آمریکا هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از قاهره، به نظر می‌رسد که دولت آمریکا همچنان حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خویش را به رسمیت نشناخته است. چراکه پس از دخالت در امور بسیاری از کشورها و به خصوص کشورهای عربی و حمایت از تروریسم در سوریه، هم اکنون دولت آمریکا در برابر خواست و اراده مردم مصر جهت تعیین سرنوشت خود پس از برکناری «محمد مرسی»، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور قرار گرفته است، چون مردم مصر از «عبد الفتاح السیسی»، وزیر دفاع و نیروهای مسلح این کشور خواسته‌اند، از کمک‌های آمریکا به مصر که در قالب کمک‌های اقتصادی و نظامی نمود پیدا می‌کند، چشم پوشی کنند.

دولت آمریکا بسیاری از حوادثی که در این اواخر در مصر روی داده، را رد و محکوم کرده است، کارشناسان و تحلیلگران امور سیاسی دلیل این واکنش آمریکا را در تاثیر منفی رویدادهای جاری در مصر بر امنیت رژیم صهیونیستی و منافع آمریکا در مصر ملاحظه می‌کنند.

سرنگونی نظام اخوانی‌ها که در طول یک سال اخیر همواره تلاش می‌کرده تا روابط خود با طرف آمریکایی را حفظ کند، بدون تردید بر امنیت رژیم صهیونیستی تاثیر منفی خواهد گذاشت، به ویژه پس از آنکه مصر از طریق اخوان المسلمین میانجی تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جنگ میان این رژیم و جنبش حماس بود.

آخرین اعلام وفاداری اخوانی‌ها و محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر اعلام وفاداری به آمریکا از طریق قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی با سوریه بود و به همین دلیل است که آمریکا همچنان حامی مرسی و اخوان المسلمین بوده و از بازگشت آنها به قدرت حمایت می‌کنند.

اما برخلاف دیدگاه واشنگتن به اخوانی‌ها و مرسی کنگره آمریکا همواره به نحوه تعامل دولت اوباما با حکومت اخوانی‌ها اعتراض کرده و در موارد بی‌شماری خواستار عدم حمایت واشنگتن از این نظام شده و در این راستا با انتشار بیانیه‌ای اخوانی‌ها و حکومت آنها را محکوم کرده که در راه دموکراتیک برای تحقق چشم داشت‌ها و خواسته‌های مردم مصر گام برنمی‌دارد.

در حالی‌که این موضع‌گیری‌ها متناقض دولت و کنگره آمریکا در قبال مصر مردم این کشور را متعجب و در بهت و حیرت فرو برده، شاهد دیدارهای سفیر آمریکا در قاهره با وزیر کشور مصر و تلاش‌ برای دخالت در امور مصر به هر طریق ممکن از جمله راه‌های نامتعارف دیپلماتیک هستیم و همین موجب شد تا مردم مصر خواهان بیرون راندن و طرد سفیر آمریکا از قاهره و فراتر از آن درخواست از وزیر دفاع و نیروهای مسلح مصر برای چشم پوشی از کمک‌های آمریکا شده و تاکید کردند که بازرگانان و تجار و فعالان اقتصادی مصر و مردم این کشور این قدرت و توانایی را دارند تا بار دیگر چرخ اقتصاد مصر را صرف نظر از کمک‌های آمریکایی‌ها بچرخانند.

کسانی‌که تحرکات جاری در سفارت آمریکا در قاهره را زیر نظر دارند، این گفته را تایید کرده و مورد تاکید قرار می‌دهند که در روزهای اخیر فضایی از بیم و هراس و رعب و وحشت بر سفارت آمریکا و کارمندان دیپلماتیک این کشور در مصر به طور عام و شخص سفیر آمریکا در قاهره سایه افکنده است و همین موجب شده تا واشنگتن روز 30 ژوئن شمار زیادی از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه و کنسولگری‌های خود در مصر را به همراه خانواده‌هایشان به واشنگتن فرابخواند و درب‌های سفارت و کنسولگری‌هایش را از بیم تعرض و حمله تظاهرات کنندگان خشمگین مصری ببندد.

بدون تردید این اقدام آمریکا بزرگ‌ترین دلیل بر نقش منفی است که آمریکا در مصر بازی می‌کند و خود به خوبی از آن آگاه است و می‌داند، مردم مصر هیچ‌گاه با آمریکا نبوده، بلکه علیه آن بوده است، چون اگر غیر از این بود، هیچ‌گاه دستور بستن سفارتخانه و کنسولگری‌های خود در مناطق مصر را صادر نمی‌کرد و این موضوعی است که نه تنها کشور مصر بلکه دیگر کشورهای عربی به ویژه کشورهای اسلامی را نیز در برگرفت که همواره در کنار خواست و اراده مردم مصر بوده‌اند و هیچ‌گاه اصول و قواعد متعارف دیپلماتیک را زیر پا نگذاشتند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول