اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه مطرح شد

تقدیر آیت‌الله مکارم شیرازی از حضور حماسی ملت در راهپیمایی روز قدس

یکی از مراجع تقلید قم از حضور گسترده و حماسی ملت در راهپیمایی روز جهانی قدس تقدیر کرد و گفت: این حرکت حماسی پشت دشمنان اسلام را لرزاند.

تقدیر آیت‌الله مکارم شیرازی از حضور حماسی ملت در راهپیمایی روز قدس

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در جمع زائران و نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به داستان زید و زینب دختر عمه نبی مکرم اسلام تاکید کرد: با توجه به مدارک موجود در مسئله زید و زینب نمی‌توانند شبهه‌ای وارد کنند ولی به هر حال دشمنان اسلام به دنبال بهانه هستند که شاخ و برگ داده و شخصیت پیامبر گرامی اسلام را زیر سوال ببرند، هرچند در این اقدام همیشه با شکست روبه‌رو شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به مسئله فرزندخواندگی در اسلام تاکید کرد: کسانی که سرپرستی کودکی را قبول می‌کنند بدانند که این کودک ارث نبرده و محرم نیست و فرزند خوانده محسوب نمی‌شود و باید برای محرمیت از راه‌های موجود استفاده کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید مسئله سنت‌های نیاکان مورد توجه قرار گیرد بیان کرد: نباید چشم و گوش بسته این سنت‌ها را پذیرفته و باید در این خصوص روش پیامبر گرامی اسلام را در پیش بگیریم.

وی با اشاره به برخی از سنت‌های نوروز گفت: 13 عدد نحسی نیست و فرقی با 12 و 14 ندارد و چرا باید نحس باشد، روز 13 فروردین را به روز طبیعت تغییر دادند و مردم به بیرون از شهرها رفته و آثار خدا را در عالم طبیعت مشاهده کرده و با مشاهده نعمات خداوند شاکر درگاه حق تعالی هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه برخی رسوم و عاداتی که خرافی بوده باید حذف شود بیان داشت: یکی از این مراسم‌ها، مراسم خرافی چهارشنبه سوری است که آثار سوء بسیاری بر جای گذاشته و بسیاری از کودکان و نوجوانان لطمات و صدمات جدی در این مراسم دیدند.

وی با اشاره به سنت‌های مراسم عزاداری عاشورای حسینی تاکید کرد: در این روز در هر کوی و برزن به نام امام حسین(ع) مجلس باشکوهی برگزار شده و جوانان جذب مجالس می‌شوند و این سنت‌های خوبی است. همچنین در روز عاشورا نماز ظهر را به جماعت در خیابان‌ها اقامه کرده و سنت بسیار ارزنده‌ای است و این سنت‌ها را باید حفظ کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی از سنت‌ها که به نام مراسم عاشورا ولی به شکل غلط صورت می‌گیرد بیان داشت: نباید این سنت‌ها را چشم و گوش بسته قبول کنیم، به طور مثال شیشه را کوبیده و الک کرده و خرده شیشه‌ها را پهن کرده و به نام امام حسین(ع) روی خرده شیشه‌ها می‌غلتند، آیا این عزاداری است؟

وی با اشاره به انجام قمه‌زنی‌ها و خون‌ریزی‌ها گفت: با قمه‌زنی خود را از سر تا پا خون آلود می‌کنند، آیا در زمان ائمه اطهار چنین عزاداری وجود داشت؟ این چه بدعتی است که مطرح شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه در ازدواج هم سنت‌های خوب و بد وجود دارد گفت: مثلا می‌گویند عروس خانم هنگام عقد روبه قبله بر سجاده نشسته و قرآن همراه داشته باشد و این سنت بسیار خوبی است و یا هنگامی که عروس را به خانه شوهر می‌فرستند نان، سبزی و پنیر به آنها می‌دادند و این یعنی اینکه زندگی باید ساده بوده و با قناعت همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه اختلاط زن و مرد، انواع گناهکاری‌ها و اسراف‌ها غلط است تاکید کرد: می‌گویند اگر چند رقم غذا و وسائل گناه فراهم نباشد آبروی ما می‌رود، اینها خیالات و اشتباهات است. رسول خدا فرمود اگر کسی سنت خوبی را پایه‌گذاری کند خداوند ثواب انجام این سنت را به ازای همه کسانی که آن را دنبال می‌کنند در نامه اعمال این فرد می‌نویسد و کسانی که سنت زشتی را پایه‌گذاری کردند در تمام گناهان کسانی که آن سنت را دنبال می‌کنند شریک هستند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: بنیان‌گذاران وهابیت تکفیری در خون تمام کسانی که از سوی ایشان به خاک و خون کشیده می‌شوند شریک هستند.

وی ادامه داد: در مجالس ختم سنت‌ غلطی شکل گرفته و باید 500 نفر را دعوت کرده و اطعام کنند، باید این سنت‌های غلط را حذف کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: پیامبر گرامی اسلام فرمودند در مراسم ازدواج، تولد فرزند، زمان ختنه کردن فرزندان، خرید خانه نو و بازگشت از سفر مکه ولیمه دادن کار خوبی است و اسلام با سنت‌های خوب موافق است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به حضور گسترده ملت در راهپیمایی روز جهانی قدس تصریح کرد: به سهم خودم از تمام کسانی که در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند تقدیر می‌کنم؛ راهپیمایی آبرومندانه‌ای برگزار شد و پشت دشمنان را لرزاند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: مردم نشان دادند با وجود اختلاف سلیقه‌هایی که دارند در مسائل اصلی با یکدیگر اتحاد نظر دارند و امیدواریم خداوند به شما مردم بیدار و وظیفه شناس؛ اجر و پاداش فراوان عنایت فرماید.

انتهای پیام/2258/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول