اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

مشکل کمبود داروهای اساسی در کشور در حال برطرف شدن است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از رفع مشکل کمبود بسیاری از داروهای اساسی در کشور خبر داد.

مشکل کمبود داروهای اساسی در کشور در حال برطرف شدن است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این شهر، حسین نیک‌نهاد اظهار داشت: بسیاری از داروهای اساسی که مدتی به دلیل مشکلات واردات در گمرک‌ها بودند، ترخیص شدند و در حال حاضر وضعیت دسترسی به داروها به حالت عادی بازگشته است.

وی ابراز داشت: از جمله این موارد، داروهای مهمی مانند رادیواپک یا کنتراست بود که برای رادیولوژی (ام آر آی و سی تی اسکن) و آنژیوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرند که اکنون مشکلات کمبود در کشور و استان فارس برطرف شده است.

نیک نهاد بیان کرد: در زمینه داروهای تولید داخل بیماران خاص مشکلی نداشتیم و اکنون در مورد داروهای وارداتی نیز تا حد بسیاری مشکل رفع شده و برای بیماران خاصی که به برخی داروهای داخلی حساسیت دارند، داروهای خارجی در دسترس است.

وی متذکر شد: در مورد داروهای تولید داخل نیز که برخی از آنها از نظر مواد اولیه دچار مشکل و کمبود شده بود، در حال حاضر مواد اولیه تامین شده و کارخانه‌ها در حال تولید هستند.

نیک‌نهاد تأکید کرد: داروهای مهم و اساسی مانند آلبومین و فاکتورهای خونی نیز به اندازه کافی وجود دارد و مشکلی برای بیماران نیازمند این داروها پیش‌بینی نمی‌شود.

وی ابراز کرد: تعداد اقلام داروهای دچار کمبود که پیش از این حدود 200 قلم بود، در حال حاضر به حدود 30 قلم رسیده که مشکلات این اقلام نیز به سرعت در حال برطرف شدن است.

نیک‌نهاد تصریح کرد: بیشتر داروهای دچار کمبود مواردی هستند که نمونه داخلی یا خارجی موجود در کشور را دارند اما پزشک برای بیمار برند خاصی را تجویز می‌کند که در این موارد دارو می‌تواند جایگزین شود.

بیمه‌ها افزایش قیمت داروها را پوشش می‌دهند

وی در زمینه افزایش قیمت داروها در کشور اظهار داشت: بیمه‌های خدمات درمانی و ارتش پوشش افزایش قیمت داروهای داخلی را در سال جاری پذیرفته‌اند.

نیک‌نهاد اضافه کرد: بیمه‌های خدمات درمانی و ارتش افزایش قیمت داروهای خارجی را نیز پوشش می‌دهند اما بیمه تامین اجتماعی هنوز این افزایش قیمت‌ها را پوشش نمی‌دهد و در روزهای اخیر برای 100 قلم از حدود یک‌هزار قلم دارو، این پوشش را در نظر گرفته و برای بقیه موارد نیز در حال انجام است که امیدواریم به زودی با این اقدام بتوان بار این افزایش قیمت‌ها را از دوش مردم برداشت.

وی تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که بیمه‌ها برای داروهای خارجی که دارای نمونه داخلی هستند، فقط قیمت داروی ایرانی را پوشش می‌دهند و اختلاف قیمت داروهای خارجی و ایرانی باید توسط بیمار پرداخت شود.

نیک‌نهاد ادامه داد: با توجه به اینکه روند واردات دارو و مواد اولیه در کشور به‌نسبت عادی شده است، امیدواریم از این پس کمبود دارو نداشته باشیم.

انتهای پیام/2448/ذ/مر3004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول