اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

کاشی‌های لعاب فیروزه‌ای بر تن مناره مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری می‌نشیند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از مرمت و جاگذاری کاشی‌های لعاب‌دار فیروزه‌ای یکی از مناره‌های مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد.

کاشی‌های لعاب فیروزه‌ای بر تن مناره مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری می‌نشیند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار داشت: نمای یکی از دو مناره این بنا چندین سال پیش به جای آجر لعاب‌دار فیروزه‌ای با آجر بازسازی شده بود که پس از بازیابی و دسته‌بندی، هم‌اکنون آجرهای فیروزه‌ای اصلی بنا در حال دوباره‌گذاری است.

محمدی با بیان اینکه به دلیل علاقه صفویان به شیخ شهاب الدین عتیق تبریزی (اهری) آخرین ساخت و سازهای بنا در دوره شاه عباس صفوی انجام گرفته است، تشریح کرد: کار مرمت این کاشی‌ها (علاوه بر محل استقرار) در حال اجراست و مرمت پایه سنگی مناره نیز به اتمام رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت کار مرمت روی این بنا، سرعت اقدامات را پایین آورده است، بیان داشت: ارتفاع این مناره حدود 17 متر است که به همراه پایه سنگی بیش از پنج متر آن کاشی‌کاری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: همزمان مرمت کاشی‌های سردر ورودی بخش موزه نیز در حال اجرا بوده و بخش‌های مختلفی از فضای داخل بنا نیز در دست مرمت قرار دارد.

این مسئول انجام مطالعات برای مرمت‌های استحکام بخشی سراسر بنا به ویژه گنبدخانه و ایوان ورودی که پس از زلزله دچار مشکلاتی سازه‌ای شده بود را نیز از دیگر اقداماتی خواند که به صورت همزمان در مقبره شیخ شهاب الدین اهری در دست اجراست.

وی اضافه کرد: به منظور مرمت و تعادل بخشی مطالعات زمین‌شناسی، آزمایشگاه خاک و مکانیک و آزمایشگاه مقاومت مصالح توسط مشاور انجام گرفته و به زودی اجرایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با تشریح بخش‌های مختلف این بنا عنوان کرد: بخش مرکزی مجموعه شامل مسجد، خانقاه، چینی خانه، حظیره سنگی محل دفن شیخ شهاب، حیاط و محل استقرار زائران بوده است.

محمدی گفت: این مجموعه به همراه بناهای دیگری از جمله نقاره خانه که عملکرد سردر ورودی را هم داشته در داخل باغ بزرگی محصور با دیوار قرار داشته که امروزه بخشی از باغ تصرف شده، اما یکی از شاخصه‌های مهم معماری فرهنگی مذهبی ایرانی به شمار می‌رود.

این مسئول با تاکید بر اهمیت و حساسیت بنا و لزوم انجام مطالعات دقیق پیش از اجرای طرح‌های مرمتی بر آن، خاطرنشان کرد: وجود شاخصه‌های مهم معماری ایرانی و نیز به دلیل اینکه در سلسله نسب عرفا، شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز زیر مجموعه سلسله شیخ شهاب الدین عتیق تبریزی (اهری) قرار می‌گیرد کار بر روی این بنا از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

وی اظهار امیدواری کرد: در تلاش هستیم تا مرمت کاشی‌کاری‌های مناره مقبره شیخ شهاب الدین به همراه بخشی از مرمت‌های داخلی بنا تا پایان شهریور ماه به اتمام برسد.

انتهای پیام/60001/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول