اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

صدق حدیث بالاترین ویژگی حضرت علی (ع) در تقرب الهی است

استاد حوزه علمیه قم گفت: پیامبر اکرم (ص) دلیل تقرب و مقام بی‌نظیر حضرت علی (ع) در محضر خدای متعال را صدق، صداقت، راستگویی و امانتداری ایشان ذکر کرده‌اند.

صدق حدیث بالاترین ویژگی حضرت علی (ع) در تقرب الهی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری‌کاشانی سه‌شنبه شب در جمع نمازگزاران مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین توصیه‌های الهی و رحمانی در قرآن کریم همراهی با صادقان عالم است ابراز داشت: سلمان فارسی از پیامبر (ص) پرسیدند، این وصف صادق بودن برای همه امت اسلام است و یا برای عده خاصی بیان شده، پیامبر فرمودند این دستور یک دستور عمومی برای تمام اهل ایمان و مؤمنان است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند صادقان در عالم تعداد محدودی هستند و مصادیق آن برادرم علی بن ابیطالب (ع) و اوصیاء معصوم او تا قیام قیامت هستند. این فراخوان عمومی برای تمام مسلمانان است که با حضرت علی (ع) و امامان معصوم همراه شوند تا به سعادت دنیوی و اخروی رسیده و اوج کمال انسانی را تجربه کنند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: باید بررسی کنیم که امام علی (ع) به چه دلیل به چنین جایگاه منحصر به فرد و ممتازی نزد خدا و رسول خدا رسیده که ما هم از همان راه و پایبندی به آن ویژگی‌های اخلاقی مقرب درگاه الهی شویم.

حیدری‌کاشانی گفت: پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به این سئوال می‌فرمایند؛ امام علی (ع) به آن مقام بی‌نظیر در نزد رسول خدا رسید با صدق، صداقت، راستگویی و امانتداری، بر این اساس هنگامی دست رحمت الهی و نظر اهل بیت (ع) شامل حال ما می‌شود که ما از راه صدق و صداقت ظرفیت و نورانیت لازم را در خود ایجاد کرده باشیم.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امیرمومنان (ع) که می‌فرمایند صدق و صداقت ستون اسلام و مسلمانی است گفت: اگر کسی ادعای مسلمانی دارد، ولی در رفتار، گفتار و نیاتش صدق و راستی ندارد، چنین کسی بداند که ستون ایمان و مسلمانیش سست است و حال باید ببینیم پایه‌های ایمانمان چه میزان مستحکم است.

محقق و پژوهشگر حوزی با تاکید بر اینکه اصلاح و برکت تمام امورات مادی و معنوی ما وابسته به راستگویی است بیان داشت: اگر کذب و دروغ در خانه و خانواده‌ها، در کسب و کار، در جامعه و معاشرت‌ها وارد شود هم مادیات و هم معنویات ما را تباه می‌کند.

حیدری‌کاشانی ادامه داد: در روایت دیگری فرمودند کسی که می‌خواهد به جلال و شکوه و بندگی خداوند در طول زندگی‌اش برسد باید از صدق و صداقت وارد شود، انسان باید در باورها و نیات خودش صادق باشد و مانند منافقین نباشد که رفتار و گفتارشان با اظهار مسلمانی است ولی نیتشان این است که در جایی که شرایط فراهم است بر خلاف آرمان‌های اسلامی عمل کنند.

وی مرتبه دوم صدق را صداقت در گفتار دانست و ابراز داشت: صادقین کسانی هستند که سر سوزنی ناراستی، دروغ و کذب در گفتارشان دیده نمی‌شود. شخصیتی در تاریخ داریم به نام شیخ صدوق که اسم ایشان ابن بابویه قمی بوده ولی فضیلت راستگویی در وجود او آنقدر اوج گرفته که نام شیخ صدوق یعنی بسیار راستگو را بر روی او گذاشتند، شخصیتی که به دعای امام عصر (عج) متولد شده و از علمای ارزشمند شیعه است.

استاد حوزه علمیه قم به ذکر واقعه‌ای در زندگی شیخ صدوق پرداخت و گفت: در مقام صدق و راستی این بزرگوار نقل شده که روزی این بزرگوار با یکی از دوستان صمیمی و قدیمی خود در محلی حاضر بود. رفیق او مقداری علوفه دست گرفته و در مقابل گوسفند گرسنه‌ای گرفته بود و با این علوفه‌ها گوسفند را به دنبال خودش می‌کشید و فریب می‌داد. شیخ صدوق به وی گفت الان لحظه جدایی من و توست انسانی که به یک حیوان دروغ بگوید شایسته دوستی نیست.

حیدری‌کاشانی با اشاره به روایتی از امام سجاد (ع) اذعان داشت: ایشان می‌فرمایند با پنج دسته از افراد رابطه خود را قطع کن که یکی از این پنج گروه کذابین هستند.

انتهای پیام/78009/ن40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول