اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کاشان مطرح کرد

همنشینی «قرآن» و «اهل‌بیت» دستاورد بزرگ شب‌های قدر

نماینده ولی‌فقیه در کاشان کنار هم قرار گرفتن کلام‌الله مجید و اسماء ائمه اطهار (ع) را از ویژگی‌های مهم شب‌های قدر عنوان کرد.

همنشینی «قرآن» و «اهل‌بیت» دستاورد بزرگ شب‌های قدر

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در سالن شهدای بسیج سپاه کاشان با بیان اینکه شب قدر و قرآن به سرگرفتن یکی از الطافی است که خداوند نصیب بندگانش کرده است اظهار داشت: قرآن به سرگرفتن دو دستاورد مهم دارد یکی اینکه قرآن همیشه بالای سر ما است و دیگری تبرک شدن لسان‌ها به نام مبارک اهل‌بیت است.

وی با بیان اینکه چنین حضور یکپارچه‌ای در شب‌های احیاء را در هیچ نظام سیاسی‌ و هیچ مکتبِی ‌نمی‌توان یافت، بیان داشت: در کدام مکتب و یا نظام سیاسی ‌می‌توان این چنین ملتی را یکپارچه پیدا کرد که یک ماه را از خوردن و آشامیدن و لذایذ دنیا امساک کنند.

امام جمعه کاشان تصریح کرد: این چه جاذبه‌ای و چه قدرت درونی ‌است که تا این میزان قدرت بسط و برانگیختگی‌ دارد که می‌تواند همه را از خانه‌ها خارج و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به ذکر خدا مشغول سازد.

نمازی در خصوص حضور پرشور ملت ایران اسلامی با وجود همه مشکلات تصریح کرد: حضور گسترده و خودجوش مردمی‌ در مراسم احیای شب‌های قدر نیاز به تفسیر و تحلیل دارد تا بتوان منبع این نیرو و انگیزه معنوی به درستی تبیین شود.

وی، خلقت و شاکله وجودی انسان را از روی حکمت دانست و گفت: انسان به طور فطری‌ خوبی‌ها و بدی‌ها را به طور توأمان درک می‌کند اما خواست خدا از آفرینش انسان، دستیابی او به رشد، تکامل و تعالی و رسیدن به سعادت ابدی است. 

نماینده ولی‌فقیه در کاشان با اشاره به اینکه برای رسیدن به کمال باید از موانع سخت ‌عبور کرد ابراز داشت: موانع موجود برای رسیدن به کمال آفت‌هایی نظیر هوای نفس، شهوات و قساوت قلب هستند که برخی افراد‌ در این مسیر گرفتار آن می‌شوند.

نمازی با بیان اینکه هر انسانی در مسیر حرکت خود برای رسیدن به کمال و سعادت بر سر دو راهی ‌حقیقت و همچنین ظلمت و سقوط قرار می‌گیرد عنوان کرد: بر این اساس چه کسانی که در مسیر کمال حرکت می‌کنند و چه آنانی که در بیراهه ظلمت و سقوط قرار می‌گیرند با میل و رغبت خودشان یک شیوه را برمی‌گزینند.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انسان‌ها همواره در مسیر تندبادهای هوای نفسانی قرار دارند تصریح کرد: هیچ کس به غیر از ائمه اطهار، انبیای الهی و معصومین نمی‌تواند ادعا کند که در این مسیر قرار ندارد.

نمازی در ادامه به ذکر برخی از آثار متعدد روزه‌داری پرداخت و گفت: روزه گرفتن یکی از دستورات الهی و به بیانی دیگر فرصتی مغتنم برای بندگان است تا سالی یک بار خود را در این فضای آکنده از معنویت بازسازی و آداب بندگی حقیقی را مرور کنند.

وی، کاهش فشار و چربی خون و تنظیم علائم سلامتی بدن را تنها بخشی از آثار ظاهری بهداشتی روزه ذکر و خاطرنشان کرد: روزه‌داری در مرتبه‌ای بالاتر علاوه بر اینکه با چشاندن طعم گرسنگی و تشنگی حال فقرا و مستضعفان را به یادمان آورده، عطش روز محشر را یادآور می‌شود.

امام جمعه کاشان با ابراز تأسف از آشنا نبودن جامعه با برکات مهم روزه‌داری متذکر شد: اگر معنای روزه در جامعه به درستی تبیین و تعریف شود بسیاری از مشکلات جامعه نیز به خودی برطرف می‌شود.

مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان توسط هیئت رزمندگان شهرستان کاشان در سالن ورزشی شهدای بسیج سپاه کاشان با حضور گسترده مردم این شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام/2406/ح40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول