اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناله‌های الغوث الغوث در استان البرز طنین‌انداز شد

در شب شهادت مولی‌الموحدین امیرالمومنین علی (ع) مردم ولایی استان البرز ناله‌های الغوث الغوث سر داده و مراسم معنوی احیاء برگزار کردند.

ناله‌های الغوث الغوث در استان البرز طنین‌انداز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، دوشنبه شب که بر اساس روایات و احادیث رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار شب قدر بود، مردم استان البرز مراسم ویژه احیاء را در مساجد، حسینه‌ها، مصلی‌ها، بقاع متبرکه، امامزاده‌ها و قبور مطهر شهدا برگزار کردند.

حضرت حق در کلام‌الله مجید و سوره قدر ویژگی‌های متعددی را برای شب قدر ذکر فرموده‌اند، از جمله آنکه در این شب قرآن به صورت کامل و به یک باره بر قلب مبارک حضرت محمد (ص) رسول گرامی اسلام نازل شده است و در این شب عبادت مسلمانان ثوابی برابر با هزار ماه دارد.

علمای اسلام تعاریف زیادی درباره ویژگی‌ها، اهمیت و برتری شب بیان کرده‌اند، از جمله آنکه رهبری معظم انقلاب اسلامی چندی پیش در دیدار علما، طلاب و اقشار مختلف مردم شهر قم به مناسبت سالگرد قیام نوزدهم دی درباره این شب فرمودند: «لیله‌‌القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت (ع) است».

لیله‌القدری که در این ماه رمضان است و قرآن صریحاً می‌فرماید: لیله‌القدر خیر من الف شهر. یک شب، بهتر است از هزار سی روز (هزار ماه)، بسیار مهم است. چرا این قدر فضیلت را به یک شب دادند؟ زیرا برکات الهی در این شب زیاد است. نزول ملائکه در این شب زیاد است. این شب، سلام است. سلام هی حتی مطلع‌الفجر. از اول تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهی است. سلام قولا من رب رحیم. رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل ‌می‌شود. هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است. شب قدر، خیلی ارزش دارد. همه ماه رمضان، شب‌ها و روزهایش ارزش والا دارد. البته لیله‌القدر نسبت به روزها و شب‌های ماه رمضان، خیلی فاخرتر است. اما شب‌ها و روزهای ماه رمضان، نسبت به روزها و شب‌های بقیه سال، خیلی فاخرتر است. باید قدر بدانید. در این روزها و در این شب‌ها، همه بر سر سفره‌ انعام الهی حاضرید، استفاده کنید."

در این شب مردم ولایی استان البرز با حضور در اماکن متبرکه و مقدس مانند مساجد، بقاع متبرکه، امامزاده‌ها و قبور مطهر شهدا اقدام به برگزاری مراسم معنوی احیاء کردند.

تلاوت کلام‌الله مجید، اقامه نماز شب قدر، قرائت دعای جوشن کبیر با ناله‌های الغوث الغوث، برگزاری سخنرانی‌های مذهبی به همراه پرسش و پاسخ و بالاخره بر سر گرفتن قرآن و دعا و نیایش تا سحرگاه از جمله این مراسم معنوی و روحانی بود که شب گذشته در سراسر استان البرز و در مساجد و اماکن مقدس و متبرکه برگزار شد.

* برگزاری مراسم احیاء در امامزاده‌های استان البرز

بر اساس این گزارش، همانطور که پیش از این مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود، 25 امامزاده این استان شب گذشته پذیرای خیل زیادی از عاشقان ولایت و شهروندان مومن البرزی بودند.

از جمله آنکه شب گذشته اقشار مختلف مردمی،‌ جوانان، دانشجویان و طلاب با حضور در آستان مقدس امامزاده محمد‌(ع) و امامزاده حسن (ع) کرج، امامزاده حسن (ع) هفت تن روستای آجین دوجین، امامزاده هاشم (ع) روستای عرب‌آباد، امامزاده جعفر(ع) هشتگرد، امامزاده هادی (ع) ینگی امام، امامزاده یحیی (ع) روستای دوزعنبر، امامزاده عبدالقهار (ع) روستای ورده، امامزاده سلیمان (ع) شهرک خور، امامزاده محمد (ع) روستای دنگیزک، امامزاده اسماعیل (ع) روستای زکی‌آباد اقدام به شب زنده‌داری و برپایی مراسم احیاء کردند.

یکی از معنوی‌ترین و روحانی‌ترین این مراسم در امامزاده حسین (ع) کردان برگزار شد و در آن مردم ولایی شهرستان ساوجبلاغ و اهالی این دهستان تاریخی در کنار گردشگرانی که از نقاط مختلف کشور به این منطقه سفر کرده‌اند، مراسم معنوی ویژه شب‌ قدر را برگزار کردند.

* حضور خانواده معظم شهدا در کنار قبور مطهر عزیزانشان

همچنین خبرنگار فارس گزارش می‌دهد که شب گذشته در جوار قبور مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس حال و هوای روحانی وصف‌ناپذیری وجود داشت.

خانواده معظم شهدا و ایثارگران در کنار قبور عزیزانشان قرآن بر سر گرفته و با خدای خود راز و نیاز کردند.

مادر یکی از این شهدا که نمی‌خواست نامش توسط خبرگزاری فارس منتشر شود، در حالی که با خدای خود راز و نیاز می‌کرد به خبرنگار ما گفت: خدا را شاکرم که در راه اسلام و در راه ولایت هر چه داشتم را هدیه کردم.

وی تاکید کرد: من پیرزنی هستم که دو فرزند پسر خدا به من داد و آنها را در حالی که یکی 14 و دیگری 9 سال سن داشت بعد از مرگ پدرشان به تنهایی بزرگ کردم.

این مادر شهید ادامه داد: فرزند نخستم در یکی از عملیات‌ها به درجه رفیع شهادت نائل شد و امشب کنار قبرش هستم و فرزند دیگرم را خدا نخواست پیکر پاکش را پیدا کنیم. به هر حال خدا را شاکرم که هر چه داشتم این دو پسر بود و همین دو پسر را هم در راه او هدیه دادم.

* قسم به قرآن برای اطاعت از ولایت

بر اساس این گزارش، شب گذشته هزاران نفر از جوانان استان البرز نیز در کنار خانواده معظم شهدا و ایثارگران به گلزارهای شهدا مراجعه کرده و در کنار قبور مطهر سربازان ولایت مراسم احیاء ویژه شب قدر را برگزار کردند.

محمدحسین خاکی یکی از بسیجیان کرجی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: من سال‌ها است که به اتفاق چند نفر از دوستانم در اعیاد دینی، شب‌های سوگواری ائمه اطهار (ع) و مراسم‌های معنوی و مذهبی به گلزار شهدای کرج می‌آیم.

وی گفت: ما هر چه داریم به برکت خون شهدا و هدایت‌های امام شهیدان است و امروز اگر در آسایش و آرامش زندگی می‌کنیم، این نعمت‌ها مرهون خون شهدا و درایت ولی‌ امرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.

این دانشجوی کرجی تاکید کرد: بنابراین برای ادای دین به شهدا و خانواده آنها و همچنین تجدید بیعت با این عزیزان به گلزار شهدا می‌آییم و در حالی که قرآن به دست داریم، قسم می‌خوریم که پاسدار خون آنها بوده و هرگز از مسیر ولایت خارج نشویم.

بر اساس این گزارش، این حال و هوای معنوی در اکثر نقاط استان البرز در شب گذشته احساس می‌شد.

با توجه به اینکه دوشنبه شب، شب شهادت حضرت علی (ع) بود، مراسم سوگواری شهادت امام اول شیعیان نیز در سراسر این استان برگزار شد.

در پایان مراسم معنوی احیاء و همچنین مراسم سوگواری شهادت مولی‌الموحدین علی (ع)، مردم ولایی استان البرز برای سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت ولیعصر (عج)، سلامتی و طول عمر رهبری معظم انقلاب اسلامی، سربلندی اسلام و انقلاب و شفای بیماران و رفع مشکلات نیازمندان دعا کردند.

همچنین سحرگاه امروز، مردم خیر و انسان‌دوست استان البرز اقدام به اطعام فقرا و نیازمندان و پخش نذورات خود کردند.

انتهای پیام/2302/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول