اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فارن پالسی این فوکوس:

افشای جاسوسی آمریکا، منجر به انزوای بیشتر واشنگتن شده است

رهبران آمریکا از جمله شخص اوباما باید بپذیرند که جاسوسی این کشور، روابط واشنگتن با همه شرکا و رقبای جهانی‌اش را خدشه‌دار کرده و منجر به انزوای بیشتر آن شده است که این بحران جز با عذرخواهی آنها و خاتمه برنامه‌های جاسوسی‌شان حل نمی‌شود.

افشای جاسوسی آمریکا، منجر به انزوای بیشتر واشنگتن شده است

به گزارش خبرگزاری فارس، «فارن پالسی این فوکوس» در مطلبی درباره افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» و تبعات آن برای واشنگتن می‌نویسد: هنگامی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته وارد برلین شد تا در دروازه «برادنبرگ» سخنرانی کند، بسیاری از آلمانها درباره افشای جاسوسی بنگاه امنیت ملی آمریکا از کشورشان و دیگر کشورها ابراز نگرانی می‌کردند. آنها نمی‌دانستند که تنها بخشی از این جاسوسی فاش شده و تنش‌ها در منطقه ‌آتلانتیک به زودی به اوج خود خواهد رسید. روز 30 ژوئن دفاتر اتحادیه اروپا رسما از افرادی استقبال کردند که مورد تفحص بنگاه نظارت ملی قرار گرفته بودند. خلاصه‌ای از اسناد بنگاه امنیت ملی که توسط ادوارد اسنودن فاش و در نشریه اشپیگل چاپ شد، نشان می‌دهد که این بنگاه همه ارتباطات بیشتر شرکای خارجیش از جمله 38 سفارتخانه و کنسولگری را با کار گذاشتن میکروفون‌های مخفی و شنود تماس‌هایشان هدف قرار داده است. برای آلمان این بدان معناست که بنگاه امنیت ملی آمریکا ماهانه به نیم میلیون ایمیل، متن و تماس تلفنی در این کشور دسترسی داشته است. رهبران آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا مخالفت شدید خود را با این اقدام آمریکا اعلام کرده و آن را خیانت به اعتماد فراملی خواندند.

رهبران اروپایی خواستار پاسخگویی واشنگتن شده‌اند

واشنگتن در پاسخ به آنها خواستار آرامش شد. تعداد زیادی از رهبران اروپایی از جمله «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه این افشاگری‌ها را محکوم کرده و خواستار پاسخ واشنگتن شده‌اند. هیاهوی ناشی از این اظهارات اوباما را بر آن داشت که در سفر اخیرش به آفریقا پاسخ مقامات اروپایی را از تانزانیا بدهد. اوباما مدعی شد که اقدامات بنگاه امنیت ملی آمریکا تنها منحصر به این کشور بوده و تاکید کرد که هر بنگاه امنیتی از جمله آمریکایی، اروپایی و آسیایی تلاش می‌کند با گوش دادن به صحبت‌های دیگران وضعیت دنیای اطرافش را بهتر درک کند. تلاش‌ها برای توجیه این مسئله تاکنون کسی را راضی نکرده است. حتی ادعای بی‌خبری جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز توجیه خوبی به حساب نمی‌آید. دفاع ضعیف دولت آمریکا از این اقدام منجر به مخاطره جدی مذاکرات بین‌المللی شده است. فرانسه روز سوم جولای آمریکا را تهدید کرد که یا به عملیات جاسوسی خود خاتمه داده و یا فرانسه تلاش خواهد کرد مذاکرات تجاری میان اروپا و آمریکا را به تاخیر بیندازد. اما کمیسیون اروپا و آلمان این تلاش فرانسه را ناکام گذاشته و آمریکا را از یک تصمیم دشوار نجات دادند زیرا مذاکرات تجاری دقیقا روز هشتم جولای آغاز شد. دولت اوباما به عنوان میزبان این مذاکرات در واشنگتن امیدوار است درباره باز کردن درهای بازارهای اروپایی به روی محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی گفت‌وگو کند. اما چشم‌انداز اولیه واشنگتن از مذاکرات با صحبت درباره مسائل مربوط به امنیت، اعتماد دوجانبه و ارتباطات علنی تیره‌ شد.

افشاگری‌های اسنودن روابط واشنگتن و پکن را نیز تیره کرد

روابط آمریکا و چین نیز که بسیار شکننده‌تر از مناسبات درازمدت این کشور با اروپاست به همین دلیل تیره شده است. «لی هایدانگ»، یکی از محققان دانشگاه امور خارجه چین در پکن به رفتار منافقانه واشنگتن اشاره کرده و می‌گوید: «واشنگتن چین را به جاسوسی در فضای سایبری متهم می‌کند اما پس از آن مشخص می‌شود که بزرگترین تهدید علیه آزادی‌های فردی و حریم خصوصی در آمریکا قدرت افسارگسیخته دولت این کشور است.» در جریان پنجمین جلسه گفت‌وگوی سالانه راهبردی و اقتصادی آمریکا و چین در هشتم تا 12 جولای، هیچ یک از طرفین درباره مسائل جاسوسی کوتاه نیامدند و این موضوع همچنان به عنوان بزرگترین مجادله میان دو ابرقدرت باقی مانده است.

برزیل تحقیقات گسترده‌ای را درباره فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در این کشور آغاز کرد

پس‌لرزه‌های این افشاگری‌ها در آمریکای جنوبی نیز احساس شد و برزیل تحقیقات گسترده‌ای را درباره اینکه آیا شرکت‌های مخابراتی این کشور با بنگاه‌های جاسوسی آمریکا همکاری می‌کرده‌اند یا خیر، آغاز کرده است. بر اساس قوانین بنگاه مخابراتی برزیل، چون قانون اساسی این کشور از حریم خصوصی شهروندان محافظت می‌کند، جاسوسی بنگاه امنیت ملی آمریکا در برزیل اقدامی جنایی محسوب شده و مجازات سنگینی در پی دارد. به گفته «پائولو برنارد»، وزیر ارتباطات برزیل، هدف از این تحقیقات مشخص شدن شرایطی که بنگاه امنیت ملی آمریکا در آن جاسوسی کرده و روش دقیق و زمان آن است.

رهبران آمریکایی باید عذرخواهی کنند

اگر آمریکا دعا می‌کند که مسئله جاسوسی بنگاه امنیت ملی به خودی خود حل شود بهتر است دست از این کار بردارد. با تحقیقاتی که در برزیل در حال انجام بوده و در حالی که مذاکرات با اروپا و چین از روند اصلی خود خارج شده، جهان در انتظار توضیحات آمریکا و تغییر در رویکرد این کشور است. رهبری آمریکا که با شخص باراک اوباما آغاز می‌شود باید بپذیرند که مسئله جاسوسی بنگاه امنیت ملی، روابط این کشور را با همه شرکا و رقبای بین‌المللیش تخریب کرده، این برنامه را متوقف کرده و عذرخواهی کنند.

 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول