اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مهریه ننگین عشق نفرین ‌شده ابن ملجم

ریختن خون علی (ع) مهریه ننگین عشق نفرین‌ شده ابن ملجم به قطام بود.

مهریه ننگین عشق نفرین ‌شده ابن ملجم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آسمان گیلان از اکنون بر غم فراق علی (ع) باریدن گرفت و می‌گرید گویا می‌داند قرار است امشب اتفاقی هولناک رخ دهد که تن جهان اسلام را لرزاند و دل یتیمان و نیازمندان را غمگین کرد.

پارچه‌ها و بیرق‌های سیاه در شهرهای مختلف گیلان نشان از غمی جانکاه می‌دهد و ما را به یاد شبی از شب‌های تاریخ می‌اندازد که فرق مبارک علی (ع) نخستین پیشوای شیعیان جهان با شمشیر نفاق و ددمنشی ابن ملجم شکافته شد، زخمی که علی را به شهادت رساند و جهان اسلام را ماتم‌زده کرد.

امیرالمومنین علی (ع) به شهادت تاریخ و اعتراف دوست و دشمن در کمالات انسانی نقیصه‌ای نداشته است.

علی (ع) در فضایل اسلامی نمونه کاملی از تربیت پیامبر اکرم (ص) بود بحث‌هایی که در اطراف شخصیت او شده و کتاب‌هایی که در این باره شیعه و سنی و دیگر افراد آگاه و کنجکاوان نوشته‌اند درباره هیچ‌یک از شخصیت‌های تاریخ اتفاق نیفتاده است.

*شجاعت بی‌نظیر علی در تمام جنگ‌های زمان پیامبر

علی (ع) در شجاعت ضرب‌المثل بود هرگز ترس و اضطراب از خود نشان نداد و با اینکه بارها در حوادثی مانند جنگ‌های احد و حنین و خیبر و خندق یاران پیامبر اکرم (ص) و لشکریان اسلام لرزیدند و یا پراکنده شدند فرار کردند، وی هرگز پشت به دشمن نکرد و کسی از مردان جنگی دشمن توان مقابله با او را نداشت و در عین حال با کمال توانایی، ناتوان‌ها را نمی‌شکست و فراریان را دنبال نمی‌کرد و شبیخون نمی‌زد و آب روی دشمن نمی‌بست. 

علی (ع) در علم و دانش داناترین یاران پیامبر (ص) و مسلمانان بود و نخستین کسی بود که در اسلام در بیانات علمی خود در استدلال و برهان را باز کرد و در معارف الهیه بحث فلسفی کرد و در باطن قرآن سخن گفت و برای نگه‌داری لفظ قرآن دستور زبان عربی را وضع فرمود.

علی (ع) تواناترین مرد عرب در سخنرانی بود و در زمان پیامبر و پس از آن در همه جنگ‌ها شرکت کرد.

حضرت علی (ع)، در سال 40 هجری در نوزدهم ماه مبارک رمضان ضربتی بر فرق مبارک وی نشست و در شب بیست و یکم به شهادت رسیدند.

*عشق نفرین شده ابن ملجم مرادی و مهریه خون‌آلود قطام

عبدالرحمن ابن ملجم مرادی، به روایت تاریخ در اواخر ماه شعبان سال چهلم به کوفه رسید و بدون اینکه از تصمیم خود کسى را آگاه کند در منزل یکى از آشنایان خود ساکن و منتظر رسیدن شب نوزدهم ماه مبارک رمضان شد.

ابن ملجم، روزى به دیدن یکى از دوستان خود رفت و در آنجا قطام که پدر و برادرش در جنگ نهروان به دست على (ع) کشته شده بودند را دید و در نخستین برخورد به او دل باخت و خواستار وصلت با او شد.

قطام از او خواست مهریه‌ای برایش تعیین کند و ابن ملجم گفت: هر چه تو بخواهى می‌پذیرم.

وی مهریه خود را سه هزار درهم پول و یک کنیز و یک غلام و ریختن خون على (ع) قرار داد.

ابن ملجم که خود براى کشتن آن حضرت از مکه به کوفه آمده بود و نمی‌خواست کسى از مقصودش آگاه شود خواست قطام را امتحان کند و به او گفت آنچه از پول و غلام و کنیز خواستى برایت فراهم می‌کنم اما کشتن على را چگونه انجام دهم.

قطام از او خواست علی را غافلگیر کند و به قتل برساند و گفت که کشتن علی درد دل مرا شفا می‌دهد و اگر در انجام این کار کشته شوی پاداش آخرتت بهتر از دنیا خواهد بود.

ابن ملجم وقتی قطام را همراه خود دید نیت واقعی خود را برای او بازگو کرد و با وعده او تشویق شد و به طرف کوفه آمد و در انتظار شب نوزدهم ماه رمضان ماند.

سرانجام در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ابن ملجم و یارانش به مسجد آمدند و منتظر ورود على شدند.

علی (ع) پیش از این از شهادت خود خبر داده بود و در یکى از روزهاى ماه رمضان که بالاى منبر بود دست به محاسن شریفش کشید و فرمود شقى‏‌ترین مردم این موی‌ها را با خون سر من رنگین می‌کند و به همین دلیل روزهاى آخر عمر خود را هر شب در منزل یکى از فرزندانش مهمان می‌شد و در شب شهادت نیز مهمان دخترش ام‌کلثوم بود.

آن شب تاریک و هولناک به پایان رسید و على (ع) عزم خروج از خانه را کرد و در این هنگام چند مرغابى که هر شب در آن خانه در آشیانه خود می‌خفتند پیش پاى امام به جست و خیز پرداختند و در حال بال افشانى صدا سر دادند و گویا می‌خواستند از رفتن وى جلوگیرى کنند.

علی در مسجد کوفه پس از اذان و بیدار کردن مردم به نماز ایستاد و لحظاتی بعد محراب سجده‌اش با خون پاکش رنگین شد.

شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان علی (ع) بر اثر شدت جراحت ناشی از ضربه شمشیر ابن ملجم ملعون که به سم آغشته بود، به شهادت رسید.

واقعه بیست و یکم ماه رمضان در تاریخ مظلومیت نخستین پیشوای شیعیان و مسلمانان جهان به ثبت رسید و ننگ و نفرین ابدی همراه ابن ملجم شد.

علی (ع) فرمود: حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کننده‏اى است.

و نیز فرمود: در شگفتم از کسى که مى‏بیند هر روز از جان و عمر او کاسته مى‏شود اما براى مرگ آماده نمی‌شود.

*برگزاری مراسم شب‌های قدر در بقاع متبرکه گیلان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به برگزاری مراسم‌های شب قدر در بقاع متبرکه استان اظهار کرد: سخنرانی و انجام اعمال شب‌های قدر و خواندن دعای جوشن کبیر از برنامه‌های این مراسم در شب‌های گرانقدر قدر است.

حجت‌الاسلام ولی عادلی، اذعان کرد: مراسم باشکوه و معنوی شب‌های قدر در سراسر بقاع و اماکن متبرکه گیلان برگزار می‌شود. 

وی درباره اجرای طرح ضیافت الهی تصریح کرد: این طرح از ابتدای ماه مبارک رمضان و تا پایان آن ادامه دارد.

این مسئول، برنامه‌های مختلف و متنوع دینی و فرهنگی طرح ضیافت الهی را مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان، آماده‌سازی فضای امامزادگان و بقاع متبرکه عنوان کرد.

وی برپایی نماز جماعت، خیمه‌های معرفت، مراسم روزانه شامل ادعیه و سخنرانی، برگزاری محافل انس با قرآن و ترتیل خوانی و ... را از جمله برنامه‌های طرح ضیافت برشمرد.

*اعزام روحانیون مبلغ به 50 بقاع متبرکه گیلان

معاون فرهنگی مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز درباره اجرای طرح ضیافت الهی گفت: در سال گذشته 289 بقعه متبرکه مجری طرح ضیافت الهی بودند.

محمد قاسم‌پور با بیان اینکه امسال نیز در بقاع متبرکه مذکور برنامه‌های طرح ضیافت الهی اجرا می‌شود، اذعان کرد: حضور مبلغان حوزه علمیه قم از جمله برنامه‌هاست.

وی افزود: امسال در حدود 50 مکان متبرکه استان از وجود این روحانیون استفاده می‌شود.

این مسئول، اجرای برنامه تلاوت قرآن مجید با حضور قاری مصری را از جمله برنامه‌های انجام شده برشمرد و خاطرنشان کرد: محافل قرآنی در برخی از شهرستان‌های گیلان برگزار شد که مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

انتهای پیام/2300/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول