اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان قم عنوان کرد

تولید سالانه 40 هزار متر مربع فرش در قم

رئیس اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستباف استان قم از تولید سالانه 40 هزار متر مربع فرش در استان قم خبر داد.

تولید سالانه 40 هزار متر مربع فرش در قم

غلامرضا اخوان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن اشاره به کیفیت و ارزش بالای فرش قم گفت: فرش استان از نظر طرح و نقشه رو به ترقی است و همین امر بر ارزش فرش استان افزوده است، اما در حال حاضر عدم ثبات اقتصادی و بلا تکلیفی قیمت دلار و ارز تا حدودی در صادرات و فروش فرش تأثیر گذاشته است.

وی فرش‌ قم را تمام ابریشم و کرک با کیفیت بسیار بالا معرفی کرد و افزود: بعضی شهرها از جمله کاشان و تبریز نیز در تولید فرش دستباف دستی بر آتش دارند و فرش‌های نفیسی تولید می‌کنند.

رئیس اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستباف استان قم به تولید سالیانه 40 هزار متر مربع فرش در استان قم اشاره کرد و افزود: فرش قم 10 درصد صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده است.

اخوان گفت: در سال 91 حدود 500 میلیون دلار فرش از قم صادر شد که متأسفانه این رقم نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است. صادرات فرش به کشورهای مختلفی از جمله چین، آلمان، ژاپن و روسیه صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستباف استان قم ابراز کرد: از آنجایی که 90 درصد فرش استان صادراتی است، وجود ثبات اقتصادی برای رونق این هنر و صنعت واجب و ضروری است و رفع مشکلات موجود مسیر صادرات فرش را هموار خواهد کرد.

اخوان درآمد کم از تولید فرش و سختی آن را از علل بی‌رغبتی مردم به سمت آن دانست و خاطرنشان کرد: گرچه شاهد جهش رو به جلو در زمینه تولید فرش هستیم، اما تأمین مایحتاج زندگی نیز از اهمیتی برخوردار است که ممکن است به دوری افراد از هنر قالی‌بافی منجر شود.

به گفته وی در حال حاضر 40 هزار هنرمند قالی‌باف در استان قم و حومه به این هنر مشغول هستند که حدود 22 هزار کارت شناسایی برای آن‌ها صادر شده است.

فرش ایران سبقه بسیار طولانی دارد، بافتن از گذشته‌های دور در ایران رواج داشته است، گرچه در مورد تاریخ پیدایش فرش اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما با توجه به آثار باستانی و کشفیات بشر و وجود هنرهایی نظیر سبد بافی، نمد بافی، زیلو بافی، جاجیم بافی و گلیم بافی نشان از هنر قالی‌بافی بوده ‌است. فرش‌های نخستین دارای طرح‌های ساده و ابتدایی و شکسته و عمدتا ذهنی باف بوده ‌است که جنبه استفاده روزمره داشته‌اند و محققان تصور می‌کردند مهد فرش‌بافی به مصر بر می‌گردد، اما با پیدایش نخستین فرش به نام «پازیریک» که در کوه‌های سیبری در سال 1949 توسط پروفسور رود نکو کشف شد نظریات دیگر را باطل کرد و با توجه به این نمونه عملی، مهد قالی‌بافی از سواحل رود نیل و دجله و فرات، به آسیای مرکزی تغییر مکان داد و ثابت کرد که مهد هنر فرش‌بافی در ایران بوده ‌است.

انتهای پیام/2258/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول