اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‎دهد

فراهم‎ شدن مقدمات ثبت جهانی سومین دیوار بزرگ تاریخی جهان در یونسکو + تصاویر

مقدمات ثبت دیوار تاریخی گرگان، سومین دیوار بزرگ تاریخی جهان در فهرست آثار جهانی یونسکو فراهم شد.

فراهم‎ شدن مقدمات ثبت جهانی سومین دیوار بزرگ تاریخی جهان در یونسکو + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مقدمات ثبت دیوار تاریخی گرگان را در فهرست جهانی یونسکو از سال گذشته آغاز کرده است.

در سال 91 پرونده دیوار گرگان برای فهرست موقت یونسکو ارسال شد

مدیرکل ثبت ملی و جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: در سال 91 پرونده دیوار گرگان برای فهرست موقت یونسکو ارسال شد و خوشبختانه با کارشناسی که در استان گلستان انجام شده بود، پرونده‎ای که در ستاد تشکیل شد و  دفاعیه‎ای که در صحن یونسکو انجام گرفت این اثر در فهرست یونسکو قرار داده شد.

ساسان قاسمی ادامه داد: لزوم ثبت این اثر در استان گلستان محرز شده و ما در ستاد هم تمامی حمیت خود را بر این خواهیم گذاشت که در سال‎های آینده که قرار است به ثبت برسانیم شرایط خوبی را برای این اثر و استان گلستان مهیا کرده باشیم.

وی افزود: تمامی آثار تاریخی که ما در سراسر کشور داریم نشان‎دهنده تمامیت فرهنگی ما در سطح کشور است.

 

 

معاون عمرانی استاندار گلستان تاکید کرد: در استان گلستان مسیر دیوار بسیار طولانی و در مسیر دیوار چند شهر و روستا داریم و حتی بخشی از تاسیسات ما هم در این مسیر قرار دارد.

عبدالرضا دادبود افزود: قطعاً برای اینکه این را به طور مطلوب و با کمترین مشکل در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم نیازمند ایجاد تعامل و برنامه‎های مشترک در حوزه‎های مختلف هستیم.

بدون شک شناساندن اهمیت فرهنگی و تاریخی و ثبت جهانی این اثر با ارزش نیازمند اعتبار و توجه ملی است

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: ما با ملاقات با رئیس‌جمهور توانستیم اعتبارهایی را در خصوص این موضوع بگیریم و به دنبال این هستیم که این اعتبارها را تقویت کنیم و این تلاش‎ها منجر به این شود که بتوانیم از این فرصت تاریخی برای معرفی این اثر فرهنگی و تاریخی استان استفاده کنیم.

عیسی امامی ابراز داشت: این قدم اول کار است و  جلسه‎های مختلف استانداری و میراث فرهنگی شرایط مناسب را فراهم می‎کند تا ما تلاش کنیم از اعتبارات منابع ملی و بودجه 92 برای این کار استفاده کنیم.

دیوار گرگان 200 کیلومتر طول دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با ثبت این اثر تاریخی در فهرست جهانی یونسکو گلستان دو اثر جهانی را به خود اختصاص داده است.

دیوار بزرگ تاریخی گرگان یکی از باشکوه‎ترین موانع دفاعی از قرن پنجم میلادی است که تا به حال در جهان بنا شده است.

فلسفه ساخت این بنا در دوره ساسانی به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی بوده است.

دیوار تاریخی گرگان از روستای سفائیشان گمیشان آغاز و به ارتفاعات بیله‎کوه پارک ملی گلستان ختم می‎شود و  200 کیلومتر طول دارد.

نام‌های دیگر این دیوار؛ سد انوشیروان، سد اسکندر، سد فیروز، قزل‌آلان (مارسرخ) یا قزل‌آلانگ است. عرض دیوار گرگان که تقریباً 10 متر است و در کنار این دیوار حدود 40 قلعه ساخته شده است که هر یک در فاصله پنج تا 10 کیلومتری از یکدیگر قرار دارند.

انتهای پیام/83004/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول