اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یزد خبر داد

مشارکت 35 درصدی جوانان در نمازهای جمعه

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یزد با اشاره به استقبال مردم به ویژه جوانان از نماز جمعه گفت: جوانان در سطح استان یزد 35 درصد در نماز جمعه شرکت می‌کنند.

مشارکت 35 درصدی جوانان در نمازهای جمعه

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، حجت‌الاسلام رضا شریفی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه به فرمان امام راحل، اظهار داشت: در استان یزد در 24 نقطه نماز جمعه برگزار می‌شود که حضور جوانان در نماز جمعه 35 درصد و در برخی نقاط بیش‌تر است.

وی از فعالیت 24 ستاد نماز جمعه خبر داد و افزود: بیش از دو هزار نفر به صورت افتخاری در این ستادها فعالیت دارند و بدون اینکه نفع مالی ببرند در روز جمعه برای برپایی نماز جمعه تلاش می‌کنند.

* فعالیت پنج ستاد استهلال در استان یزد

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یزد به تشریح اقدامات این نهاد و اهداف آن پرداخت و ادامه داد: از جمله فعالیت‌هایی که بر عهده داریم رسیدگی به ستاد استهلال است که بیش از هشت سال است تشکیل شده و روئیت هلال ماه را رصد می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 160 گروه استهلال در سطح کشور فعالیت دارند بیان داشت: در استان یزد رصد ماه و تعیین روزهای قمری و اول هر ماه، از اهمیت خاصی برخوردار است که ستاد استهلال در پنج نقطه از استان فعالیت دارد.

حجت الاسلام شریفی از فعالیت پنج ستاد استهلال در استان یزد خبر داد و گفت: سه ستاد در مرکز استان مستقر هستند و دو ستاد در شهرستان‌های اردکان و میبد کار رصد را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه کار اعضای ستاد استهلال در رصد ماه دشوار است افزود: ستادهای استهلال استان در روزهای 29 یا سی‌ام و یا در شب اول هر ماه، برای روئیت هلال اقدام می‌کنند که با استقرار در نقاط صعب‌العبور و دشوار چون قله شیرکوه نسبت به روئیت ماه اقدام می‌کنند.

* رسیدگی به ائمه جمعه و نظارت بر فعالیت‌های ائمه و اعضای ستاد

وی در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های ائمه جمعه در شهرها و نقاط مختلف، اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود و برنامه‌های مختلفی را برای بهبود فعالیت‌ها و جذب جوانان به سمت نماز جمعه در دستور کار خود قرار داده است.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه گاهی و در برخی نقاط دیده شده که برخی از ائمه جمعه در خطبه‌خوانی خود رعایت برخی نکات را ندارند و یا به بیان خطبه‌های طولانی می‌پردازند، شورای سیاست‌گذاری به ائمه جمعه تذکر داده و مواردی هم که خارج از فعالیت آن‌ها باشد هم نظارت می‌شود و هم چنانچه موردی پیش بیاید تذکر و برخورد صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نظارت بر کار ستادها و اعضای ستاد هم به همین شکل است و فرم‌هایی برای نظارت و نظرسنجی تهیه شده تا ضمن ارائه گزارش عملکرد و فعالیت‌ها چنانچه موردی دیده شود تذکر داده خواهد شد.

* تکذیب از پیش تعیین بودن خطبه‌های نماز جمعه

حجت‌الاسلام شریفی همچنین با اشاره به طرح برخی شایعات در زمینه پیش‌نویس بودن خطبه‌های نماز جمعه با تکذیب این موضوع گفت: چنین چیزی در خطبه‌های نماز جمعه وجود ندارد که به صورت مکتوب برای ائمه جمعه ابلاغ شود.

وی اضافه کرد: خطبه اول در نماز جمعه موضوع تقوای الهی و نکات و آموزه‌های دینی است که خود ائمه مطرح می‌کنند اما در خطبه دوم که موضوعات روز است با توجه به مناسبت‌ها مطرح می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یزد عنوان کرد: اما نکاتی که در خطبه دوم مطرح می‌شود، پیرامون کلیات موضوعات روز مطالبی در سایت جامع "امامت" قرار می‌گیرد که ائمه جمعه می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی همچنین پیرامون برخی سخنرانی‌ها و طرح برخی مسائل از سوی مسئولان در نماز جمعه خبر داد و گفت: چنانچه مسئولی از نهادها و ادارات استان بخواهد در مورد موضوعی با مردم سخن بگوید می‌تواند به صورت مکتوب به شورای سیاست‌گذاری درخواست بدهد تا پس از بررسی با سخنرانی در پیش از خطبه‌ها موافقت شود و یا اینکه از طریق ائمه جمعه به گوش مردم برسد.

انتهای پیام/90004/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول