اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی 112 هزار هکتار باغ دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این استان با بیش از 112 هزار هکتار باغ، رتبه پنجم را در میان استان‌های کشور داراست.

آذربایجان‌شرقی 112 هزار هکتار باغ دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در بازدید از یک واحد فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به ایجاد و توسعه‌های صنایع تبدیلی به عنوان راهکاری مناسب و قابل اتکا در امر جلوگیری از افزایش و کاهش تصنعی قیمت در بازار اظهار کرد: در پروسه تولید محصول کشمش عوامل زیادی دخیل هستند که صادرات، بسته‌بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، مدیریت و آموزش نیروی متخصص، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی و اشتغالزایی از مهم‌ترین آنها به شمار آمده، ولی تمام این عوامل در صورتی اثربخش خواهند بود که محصول دارای بسته‌بندی مناسبی باشد. بسته‌بندی این محصول در بازار جهانی می‌‌تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح، محافظت آن کالا را تا زمان مصرف به عهده گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولید محصولات باغی در استان گفت: آذربایجان‌شرقی با بیش از 112 هزار هکتار باغ، رتبه پنجم را در میان استان‌های کشور داراست و از نظر تولید محصولات باغی نیز در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

محمدیان متوسط برداشت انگور در این استان را 20 تن در واحد سطح اعلام کرد و افزود: باغدار ملکانی در سال گذشته توانسته است با تولید 60 تن انگور از هر هکتار رکورد تولید این محصول را به دست آورد.

وی با بیان اینکه انگور بیش از یک پنجم سطح زیر کشت کل باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده است، گفت: انگور از نظر میزان تولید بعد از سیب، دومین محصول عمده استان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، میزان تولید انگور در آذربایجان‌شرقی را در سال 90، با توجه به سرمازدگی 141 هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: سال گذشته با 170 درصد افزایش کمی، این میزان به 383 هزار تن رسیده و با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش‌های غیرشیمیایی در مبارزه با آفات و بیماری‌ها از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی در استان از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

استان‌های فارس، مرکزی، خراسان‌های رضوی،‌ شمالی و جنوبی، آذربایجان‌شرقی و غربی، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد و قزوین از مراکز عمده تولید انگور در کشور محسوب می‌شوند. بر اساس آمار حدود 300 هزار هکتار از اراضی باغی کشور زیر کشت انگور قرار دارد.

انتهای پیام/60002/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول