اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اردوهای جهادی فصلی نو در سازندگی کشور

اردوهای جهادی یکی از برنامه‌‌های مهم و موثر در راستای رفع محرومیت از مناطق محروم کشور است.

اردوهای جهادی فصلی نو در سازندگی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، اردوهای جهادی و بحث سازندگی به عنوان یکی از وظایف دینی و ملی در کشور ما طرح است که اقشار بسیج از جمله دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به خاطر ایمان و انگیزه‌ کاری با تحمل شرایط دشوار به سازندگی و ساماندهی مناطق محروم می‌پردازند.

در این راستا بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی تهران به منظور محرومیت‌زدایی همسو با بسیج سازندگی، اقدام به انتقال دانشجویان بسیجی به مناطق کمتر برخوردار کرده است.

این تشکل به مدت پنج سال است کارهای جهادی را آغاز کرده که بنا به تشخیص، استان ایلام و به خصوص بخش‌ها و مناطق و روستاهای نیازمند این منطقه در اولویت سازندگی قرار گرفته است.

در حقیقت اردوهای جهادی فرصتی برای دانشجویان بسیجی به منظور افزایش توان بصیرتی و معرفتی آنان است.

ظرفیت شناسایی به عنوان مهم‌ترین شاخص افراد در اردوهای جهادی از اهمیت بسیاری برخوردار است که ارزیابی ظرفیت این افراد در بخش‌های مختلف سازندگی تأثیرگذار است.

مسئول گروه دانشجویی - سازندگی " پرواز خاکی " از دانشگاه علامه طباطبایی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: این گروه از پنج سال پیش شروع فعالیت خود در استان ایلام را آغاز کرده است.

علیرضا محمودی افزود: اقدامات سازندگی و اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی همسو با سایر قشرهای بسیج از جمله فعالیت‌های صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این گروه در سال 87 در شهرستان شیروان چرداول (در یکی از مناطق نیازمند) اقدام به بازسازی یک مدرسه کرده که با توجه به بضاعت کم، کار بزرگی صورت گرفت و سال 89 نیز در همان شهرستان به ادامه اقدامات ذکر شده پرداخته و از سال 90 که با منطقه آشنا و تجربیات بیشتری به دست آمد در روستای سرچم در هلیلان مسجدی تکمیل شد.

این دانشجوی بسیجی اضافه کرد: با ساخت این مسجد فعالیت‌های دیگری مانند ساخت دیوار به منظور ایجاد حیاط، رنگ کاری، برق‌کشی، گچ کاری، لوله‌کشی و ایجاد وضوخانه نیز انجام شد.

محمودی تصریح کرد: افزون بر این تصمیم گرفتیم یک خانه عالم به اندازه نیاز روستا که هیچ خانه عالمی نداشت، احداث کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد خانوارهای آن روستا و نیز به نسبت فاصله نزدیک سایر روستاها به هم این مهم به سرانجام رسید و هم اکنون مردم روستا از آن بهره‌مند هستند.

وی به ادامه اقدامات انجام شده در این باره اشاره کرد و افزود: در هشت روستا از روستاهای ظاهروند و تخم بلوط علیا و تخم بلوط سفلی تا روستاهای شهبازوند، مهدیه و سامان و سرچم، باز به سمت شرق روستای پیازآباد و پیامن، نیروهای فرهنگی تبلیغی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در سال 91 اقدامات در بخش‌های فرهنگی به صورت محدودتر و در پنج روستا شروع  و مهم‌ترین آن ساخت یک مسجد در روستای شهبازوند بوده که امسال تکمیل شد.

محمودی با بیان اینکه امسال هم در حال شناسایی نقاط مختلف و البته نیازمند هستیم، بیان کرد: در نظر داریم تا علاوه بر تکمیل طرح‌ها، پروژه‌های دیگری را به مرحله اجرا برسانیم.

مسئول گروه دانشجویی - سازندگی " پرواز خاکی " به ساختار این گروه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در هر سال نیروهای تازه نفس به این مجموعه افزوده می‌شوند ما این افراد را به گروه‌های جهادی دیگر معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال 90 تعداد گروه 120 نفر بوده که از این تعداد 80 نفر زن و 40 نفر مرد آقا بودند.

محمودی به اقدامات این گروه به منظور کمک به افرادی که از لحاظ معیشتی نیز ضعیف هستند اشاره کرد و در این باره گفت: تا جایی که امکان داشت آموزش‌های مشاغل خانگی همانند خیاطی را در مناطق روستاها نیز آموزش دادیم که در این راستا دو روستا از مشاغل خانگی بسیج سازندگی بهره‌مند شدند.

وی افزود: این گروه همچنین بر اساس گروه سنی و کار گروه مشاوره و تخصص‌های لازم مشاوره‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف مانند ازدواج را در دستور کار قرار داده تا از این نحو سبب کاهش معضلات احتمالی اجتماعی در روستاها باشیم.

وی گفت: به این منظور تیمی از دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری که روانشناسی و تخصص‌های لازم را دارند به این روستاها اعزام می‌شوند که متشکل از چهار نیروی خانم و دو نیروی آقا است.

وی استقبال مردم روستا از اجرای طرح‌های بسیج سازندگی در استان ایلام را چشمگیر خواند و ادامه داد: شمار قابل توجهی از مردم روستا برای همکاری و همیاری اعلام آمادگی می‌کنند.

وی همکاری سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام در این خصوص را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: در حال حاضر جهت شناسایی و تهیه امکانات لازم با همکاری سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام اقدام خواهیم کرد و بعد از ماه مبارک رمضان فعالیت در این زمینه از سر گرفته خواهد شد.

وی بابیان اینکه بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی نقش مؤثری ایفا می‌کند، اظهار داشت: دانشجویان بسیجی در اردوهای جهادی با یک کار به ظاهر کوچک در ابعاد بزرگ و وسیع، دل مردم مناطق محروم را شاد می‌کنند که اجر معنوی زیادی به همراه دارد.

مسئول گروه دانشجویی - سازندگی " پروازخاکی " با بیان اینکه اردوهای جهادی یک وظیفه انسانی است، گفت: ایجاد وحدت و همدلی میان دانشجویان و مردم مناطق محروم مهم‌ترین هدف اردوهای جهادی است.

انتهای پیام/2246/ک40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول