اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سهل‌انگاری در ایمن‌سازی قتلگاه دشت‌روم تا چه زمانی/جمعه خونین از یاد نمی‌رود

محور یاسوج به بابامیدان حدفاصل دهستان دشت‌روم مدتهاست که محلی برای حوادث ناگوار شده و هنوز پس از گذشت تنها دو هفته از کشته شدن پنج شهروند یاسوجی برخی نقاط فاقد ایمن‌سازی هستند.

سهل‌انگاری در ایمن‌سازی قتلگاه دشت‌روم تا چه زمانی/جمعه خونین از یاد نمی‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، همین دو هفته پیش بود که حادثه‌ای ناگوار در محور یاسوج ـ بابامیدان به وقوع پیوست و تنها در یک حادثه 5 شهروند یاسوجی از یک خانواده جان خود را از دست دادند.

بلافاصله پس از این حادثه دلخراش خبرنگاران به سراغ مسئولان رفتند و از آنها دلایل چنین حوادثی را جویا شدند که دیگر نیازی به بیان دوباره سخنان مسئولان ارشد استانی نیست.

در این جا به دنبال پیدا کردن مقصر و یا مقصران اصلی نیستیم ولی به عنوان رسانه خوب می‌دانیم که به طور مستقیم و غیر مستقیم بسیاری در روی دادن چنین حوادثی مقصرند.

شک نداریم که اهالی رسانه هم می‌توانند بنا به تعهدی که دارند در چنین حوادثی مقصر باشند چرا که اگر به درستی رسالت خود را بدانند و به غیر از پرداختن به عملکرد مسئولان از عملکرد ضعیف آن‌ها هم بگویند مطمئنا چنین حوادثی کمتر اتفاق می‌افتد.

بی‌شک یکی از اقدامات بزرگ دولت احمدی‌نژاد در استان کهگیلویه و بویراحمد به راهسازی و توسعه این زیرساخت مهم و حیاتی برمی‌گردد.

یادمان نرفته که همین محور یاسوج به بابامیدان از سال 73 تا 86 دست به دست میان دولت‌ها و مسئولان استانی می‌گشت و همتی برای ساخت و تکمیل آن دیده نمی‌شد.

اما همین دولت با جدیت و همتی که به خرج داد در یک اقدام ضربتی توانست ظرف سال‌های ابتدایی خدمت خود آن را برای مردم این استان تکمیل کند و دیگر مثل گذشته شاهد تصادفات اتوبوسی نباشیم.

تصادفاتی که نه یک نفر و دو نفر بلکه در هر قلم از آن گاه 20 تا 30 هموطن که بیشتر آنها را مسافران رهگذر تشکیل می‌دادند جان می‌باختند.

هنوز یادمان نرفته که تنها یک اتوبوس حامل پدران و مادران شهید از استان بوشهر چگونه یک جا در جاده قدیم به صورت دلخراش جان باختند.

اما همه این خدمات نافی این نیست که بخواهیم از برخی کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌های امروز سخنی نگوییم و ننویسیم.

در همین راستا در گفت‌وگویی منوچهر سیاهپور رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد را در جریان امر قرار دادیم و از وی در مورد این محور و خطراتی که در کمین رهگذران نشسته سؤال کردیم.

این مسئول ارشد انتظامی در استان تأکید کرد که خوشبختانه پس از آن حادثه اکنون همه به فکر افتاده‌اند و ایمن‌سازی را در دستور کار قرار داده‌اند.

سیاهپور در جواب فارس که چرا تنها بخشی از جاده در مسیر دهستان دشت‌روم و یا همان قتلگاه دشت‌روم ساماندهی شده، افزود: پیمانکار باید همه نقاطی که دارای افتادگی شانه و حادثه‌خیز است را علامت‌گذاری کند و اگر چنین کاری نشود باز هم شاهد روی دادن حادثه‌ای تلخ خواهیم بود.

این مسئول با بیان اینکه تا پایان ماه مبارک قول داده‌اند که این قسمت از جاده یاسوج ـ بابامیدان را تکمیل کنند، عنوان کرد: فکر نکنم این وعده در این مدت کم عملی شود ولی به هر حال ما با توان مضاعفی در این قسمت نیروهای خود را وادار به محافظت از جاده می‌کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم عمل به وظایف و تعهدات را بهترین راه برای جلوگیری از حوادث و سوانح دانست و به فارس گفت: راه و شهرسازی با همه توان در این مسیر مشغول به خدمت است و امیدواریم که ظرف مدت کمی این قسمت خطرآفرین از محور یاسوج به بابامیدان آماده بهره‌برداری شود.

سید حسین صابری که از نزدیک پیگیر ساخت این محور است از لزوم رعایت همه جوانب ایمنی در این محور گفت و افزود: هر کسی که در ساخت این جاده نقش دارد لازم است برای ایمنی آن و سلامت جان مردم به وظایف خود عمل کند تا ضایعه‌ای همانند جان باختن 5 سرنشین پراید در روزهای گذشته اتفاق نیفتد.

اما سؤال این است که چرا باید در استان ما همیشه پس از حادثه به دنبال درمان باشیم و کار امروز را به فردا واگذار کنیم.

خوشبختانه و البته با کمال تأسف دیدیم که پس از آن تصادف دلخراش واژگونی خودروی پراید در هفته گذشته و جان باختن یک خانواده، برخی به خود آمدند و با نصب بنرهایی که برای نخستین بار شاهد رؤیت آن‌ها در محورهای استان هستیم و کاشتن لاستیک‌ و نصب علائم راهنمایی و رانندگی تا حدودی به ایمن‌سازی کمک کردند.

آیا بهتر نیست به جای مقصر کردن دیگران و شکایت از رسانه‌ها به فکر آینده‌ای بدون حادثه باشیم و این‌گونه فرهنگ‌سازی کنیم که خانواده‌ای برای همیشه داغدار نشود.

خبرگزاری فارس با تسلیت به خانواده جان باختگان اخیر محور یاسوج به بابامیدان در مسیر دهستان دشت‌روم و با قدردانی از هر آن کسی که اکنون با نصب علائم و تابلوها به دنبال ایمن‌سازی جاده است بنا بر وظیفه‌ای که دارد هشدار می‌دهد اگر به طور کامل رعایت جوانب ایمنی و نصب علائم هشدار دهنده نشود باز هم شاهد حوادث دلخراش به مانند جمعه خونین قتلگاه دشت‌روم خواهیم بود.

انتهای پیام/2571/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول