اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تصمیم اتحادیه اروپا؛ جار و جنجال تبلیغاتی یا رویارویی واقعی با حزب‌الله

اقدام اخیر اتحادیه اروپا جهت درج شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در لیست تروریسم این اتحادیه بی‌تردید بی‌تاثیر از تلاش‌های عربستان و شخص بندر بن‌ سلطان، رئیس سرویس اطلاعات این کشور نیست که به تازگی پرونده سوریه را در دست گرفته است.

تصمیم اتحادیه اروپا؛ جار و جنجال تبلیغاتی یا رویارویی واقعی با حزب‌الله

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری العهد، تصمیم اتحادیه اروپا جهت درج شاخه نظامی حزب الله در لیست تروریسم این اتحادیه نیازمند تاملی دقیق و صبورانه است. چراکه این تصمیم در بین دو رویداد اتخاذ شد و بر این اساس یا باید آن را صرفا جار و جنجال غرب به شمار آورد که ناشی از عجز و ناتوانی غرب از رویارویی واقعی در برابر حزب الله است، یا باید آن را اعلام رویارویی غرب با حزب الله در ادامه جنگ جهانی آن علیه سوریه به شمار آورد و برای اثبات هر یک از این دو دیدگاه باید مستندات و دلایلی قابل اثبات ارائه شوند.

در خصوص بعد اول منابع آگاه تاکید می‌کنند که این تصمیم گیری غرب را باید ناشی از ناکامی و شکست غرب در سوریه و تلاش برای جبران خسارات‌های سنگین و فاحش وارد آمده به غرب در سوریه و جلب رضایت اسرائیل و تلاش برای برقراری موازنه بین حزب الله و اسرائیل به شمار آورد که در این اواخر اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم شهرک‌های صهیونیست نشین را گرفته بود و بر این اساس این تصمیم نمی‌تواند، تصمیم ارزشمندی تلقی شود که بتوان برای آن بازتاب‌ها و آثاری نیز در نظر گرفت.

اما بعد دیگر این قضیه به این نکته اشاره می‌کند که این تصمیم و زمان اعلام آن و محتوا و مضمون نهفته در آن تاکید می‌کند که اروپا از طریق این تصمیم خواهان رویارویی با حزب الله است و بر این اساس کشورهای اتحادیه اروپا به تحریک و تشویق آمریکا و رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس اعلام کردند که حزب الله و سوریه یک عرصه واحد و جدایی ناپذیر از یکدیگر است و قرار دادن شاخه نظامی حزب الله در لیست تروریسم اتحادیه اروپا اولین گام برداشته شده برای رویارویی با حزب الله است.

این درحالی است که باید توجه داشت که این تصمیم جدای از برخی تغییر و تحولات و متاثر از آنها اتخاذ نشده است که مهمترین آن پیروزی ارتش سوریه و حزب الله در «القصیر» است. چون آنچه در القصیر روی داد را محافل آمریکایی و اروپایی تحولی استراتژیک در موازنه قوا در سوریه به شمار آوردند و به همین منظور باید حزب الله مجازات شود که مجازات آن در چندین سطح صورت می‌گیرد.

یک: مجازات حزب الله در سطح داخلی

مجازات حزب الله در سطح داخلی به دست دو جریان «المستقبل» و «14 مارس» صورت می‌گیرد و کار با تدارک حمله تبلیغاتی و اطلاع رسانی گمراه کننده و فریب دهنده علیه مقاومت آغاز می‌شود. پس از آن فشار بر تشکیل حکومتی اعمال می‌شود که حزب الله در آن مشارکتی نداشته باشد و در این راستا تلاش‌هایی برای منزوی کردن حزب و کاهش نفوذ آن در عرصه داخلی لبنان صورت می‌گیرد.

منابع آگاه در این خصوص تاکید می‌کنند که هماهنگی‌های آمریکایی – غربی دقیقی با طرف‌های داخلی در لبنان در این ارتباط و برای اجرای این نقشه انجام شده و طرف‌های آمریکایی و غربی هم پیمانان لبنانی خود را از این امر آگاه و مطلع کردند. سفر هیئتی به نمایندگی از جریان المستقبل از عربستان سعودی با هدف آماده کردن زمینه و شرایط داخلی لبنان برای مرحله بعد از تصمیم گیری بود.

این منابع همچنین در ادامه تاکیدات خود اظهار می‌کنند که «سعد الحریری»، رئیس جریان 14 مارس با این قضیه به عنوان سرآغاز مرحله‌ای جدید در عرصه سیاسی لبنان تعامل می‌کند که در فشارها بر حزب الله بیش از پیش افزایش می‌یابد.

در خصوص الحریری باید گفت که تصمیم اتحادیه اروپا به این اقدام در واقع فرصتی به وی می‌دهد تا برخی پرونده‌ها را علیه حزب الله به جریان بیاندازد که مهمترین آن پرونده دادگاه بین المللی ترور «رفیق الحریری» است.

اما این تنها الحریری و هم پیمانانش نیستند که از این امر آگاهی دارند، بلکه منابع آگاه اعلام می‌کنند که رئیس جمهوری لبنان نیز از این امر مطلع بوده و اقداماتی که در این راه اتخاذ کرد، در واقع تلاشی از سوی وی بوده تا خود را در موقعیت و جایگاهی نشان دهد که توان و قدرت تاثیر بر این تصمیم اتحادیه اروپا را ندارد.

دو: مجازات حزب الله در سطح منطقه‌ای

در عرصه منطقه‌ای نمی‌توان این تصمیم اروپا را بی‌ارتباط با سفری دانست که شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی به فرانسه، انگلیس و آلمان انجام داد. درست است که این تصمیم مدت‌ها پیش توسط اتحادیه اروپا درحال بررسی و ارزیابی بوده اما منابع آگاه تسریع روند تصمیم گیری در خصوص آن را بدون تردید به دیدار بندر بن سلطان با مقامات سه کشور اروپایی فوق‌الذکر ارجاع می‌دهند.

گفته شده بندر بن سلطان که بیش از هر چیز به دنبال اثبات وجود خویش و نقش خود به عنوان وارث  امیر سابق قطر و نخست وزیر و وزیر سابق امور خارجه قطر در پرونده سوریه است، تلاش‌های بسیاری در این خصوص انجام داد.

وی که تا پیش از این مسئولیت پرونده‌های عراق، سوریه و لبنان را نیز در دست داشت، تلاش بسیاری به خرج می‌دهد تا به سرعت و تا پیش از سپتامبر تغییر و تحولاتی ملموس در سه عرصه فوق الذکر ایجاد کند. چراکه برخی از محافل آگاه گفته‌اند که ماه سپتامبر ماه حل اختلافات بزرگ است.

سه: مجازات حزب الله در سطح اروپا

اروپا با اتخاذ این تصمیم خود را آماده می‌کند که همان سیاسی را با حزب الله پیش بگیرد که با نظام سوریه و «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور اتخاذ کرده است، یعنی اعلام خصومت و دشمنی علنی و تعامل و همکاری در خفا و پنهانی. کشورهای اروپایی مسئولان امنیتی و اطلاعاتی خود را نزد بشار اسد می‌فرستند و از او خواستار همکاری در پرونده‌های گروه‌های مسلح سلفی جهادی می‌شوند اما در ملا عام و آشکارا به دشمنی با وی اقدام می‌کنند.

اروپایی‌ها می‌خواهند همین سناریو را در قبال حزب الله نیز اتخاذ کنند. آنها به خوبی به نیاز خود به حزب الله در بسیاری از پرونده‌ها آگاه هستند که از این پس تلاش می‌کنند، آنها را از عرصه نظامی خارج کرده و به عرصه سیاسی وارد کنند و در همان حال تصمیم معروف خود در قبال شاخه نظامی حزب را اتخاذ می‌کنند.

در صورت درست بودن بعد دوم تصمیم اتحادیه اروپا به درج جناح نظامی حزب الله در فهرست تروریسم این اتحادیه این سوال مطرح می‌شود که آیا با این اقدام اتحادیه اروپا به خواسته‌های خود خواهد رسید؟

پاسخ به این سوال در گروی واکنش حزب است. اما حزب الله در عرصه‌های مشترک بین خود و اتحادیه اروپا چه برخورد و تعاملی خواهد داشت. وضعیت نیروهای چند ملیتی وابسته به سازمان ملل و وضعیت ثبات و استقرار لبنان چگونه خواهد بود؟ وضعیت حزب الله در داخل کشور و حکومت چگونه است؟

روزهای آینده به تمام این سوالات پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول