اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه‌های آینده‌پژوهی پژوهشگاه شاخص‌پژوه مطرح کرد

بنای رصدخانه علم و فناوری شاخص‌پژوه براساس موضوعات نیازمحور

مدیر گروه‌های آینده‌پژوهی پژوهشگاه شاخص‌پژوه گفت: در کنار کار پایش و پویش محیطی در رصدخانه‌ها، رصدخانه علم و فناوری شاخص‌پژوه براساس موضوعات نیازمحور بنا شده است.

بنای رصدخانه علم و فناوری شاخص‌پژوه براساس موضوعات نیازمحور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سعید خزائی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مفهوم رصدخانه‌ها یکی از موضوعاتی است که در دوران صنعتی به این دلیل که محیط با عدم تغییرات مقطعی آمیخته شده بود، مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ساختمان‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها به یک سامانه سریع راهبردی برای پیش‌بینی آینده نیاز دارند، تصریح کرد: ابتدا مفهوم رصدخانه در عرصه کسب و کار شکل گرفت، اما بعدها جایگاه خود را در مسائل اجتماعی، اقتصادی و موارد دیگر باز کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص‌پژوه ادامه داد: اکنون رصدخانه‌ها در واقع کار پویش و پایش محیط یعنی عوامل شکل‌دهنده و ادامه‌دهنده عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی اذعان داشت: در واقع کار رصدخانه‌ها با بررسی روندها و چگونگی تأثیر آنها بر شکل‌گیری آینده است و محیط را برای تصمیم‌گیری‌های روشن باز می‌کنند.

خزائی با اشاره به رصدخانه مستقر در پژوهشگاه شاخص‌پژوه تأکید کرد: رصدخانه علم و فناوری شاخص‌پژوه با طراحی و تدوین یک الگوی مفهومی در درجه نخست قصد بومی شدن را دارد و به دنبال آن ایجاد شبکه‌سازی و نهادینه کردن بوده و در حال آموزش دروازه‌بانان علم و فناوری است تا کار کاوش حوزه‌های علمی را انجام دهند.

وی با بیان فعالیت‌هایی که در رصدخانه پژوهشگاه شاخص‌پژوه انجام می‌گیرد، ابراز کرد: بررسی کلان‌ روندهای عمومی شکل‌دهنده به موضوعات مدیریت بحران از جمله فعالیت‌های در حال انجام این رصدخانه است.

مدیر گروه‌های آینده‌پژوهی پژوهشگاه شاخص‌پژوه با بیان اینکه کار رصدخانه‌ها صرف تحلیل و بررسی روندها نیست، اظهار کرد: رصدخانه‌ها نشانک‌های ضعیف فرصت برای آینده را نشان می‌دهند و گمانه‌زنی و تدوین استراتژی‌های اثربخش برای آینده از پیامد‌های آینده‌پژوهان در قالب رصدخانه‌های علم و فناوری است.

خزائی گفت: در کشور چند رصدخانه وظیفه‌گرا برای سازمان‌های  خاص مانند سازمان هوا و فضا و دفاع و در برخی از بخش‌های خصوصی وجود دارند که این به نوبه خود نخستین رصدخانه علم و فناوری برای عموم در کشور است.

وی ادامه داد: این در حالی است که رصدخانه پژوهشگاه شاخص‌پژوه تمام خدمات خارجی خود را به ذینفعانش پوشش دهد؛ ضمن اینکه تمام رصدخانه‌ها را به صورت شبکه‌ای به یکدیگر متصل می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص‌پژوه در پایان تأکید کرد: رصدخانه دانشی نوپا و زمینه‌ساز ترویج آینده‌پژوهی است تا  آینده‌ را در زمینه‌های خوب و مساعد مورد بحث قرار دهد تا تصمیم‌گیری‌ها براساس بررسی‌های هوشمندانه انجام شود.

انتهای پیام/63007/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول