اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

شکیبایی امام حسن (ع) بهترین الگو برای همراه کردن دگراندیشان است

استاد حوزه علمیه قم گفت: حلم و شکیبایی امام حسن(ع) در مسائل سیاسی بهترین الگو برای همراه کردن دگراندیشان در حوزه سیاسی و فرهنگی داخلی است.

شکیبایی امام حسن (ع) بهترین الگو برای همراه کردن دگراندیشان است

حجت‎‎الاسلام محمد سمیعیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم به تبیین ابعاد شخصیتی امام حسن (ع) پرداخت و اظهار داشت: بررسی ابعاد شخصیتی امام حسن مجتبی(ع) باید از حوزه‎های مختلفی صورت گیرد؛ مصادف شدن ولادت ایشان با ماه مبارک رمضان و آن هم در پانزدهمین روز این ماه بهانه خوبی برای شناسایی شخصیت و احوالات و دوران خاص و حساس امام حسن(ع) است.

وی گفت: اگر بخواهیم به طور اجمال شخصیت این امام همام را مورد کنکاش قرار داده و در این ماه خود را به این خصایص مزین کنیم می‎توانیم به دو ویژگی از هزاران حُسن امام حسن(ع) اشاره کنیم، دو حُسنی که در ایشان اعجاب برانگیز است و الگوی هر انسانی در سراسر گیتی از ازل تا ابد است.

محقق و پژوهشگر علوم دینی ادامه داد: صبر و حلم حسنی نخستین ویژگی ممتاز و خاص حضرت است که شاید کمتر کسی را بتوان یافت که به اندازه ایشان در مدت زمان‎ طولانی به این میزان صبر، حلم و بردباری از خود نشان دهد؛ ایشان از کودکی در دامان رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و در کنار امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) رشد یافتند و حتی برای برادران و خواهران خود نیز بهترین الگو بودند؛ ایشان در دامان نبوی به اوج کمالات انسانی و روحانی رسیدند و برای رهبری یک امت، بهترین الگو و نمونه شدند.

سمیعیان گفت: امام حسن(ع) در بین ائمه اطهار(ع) به کریم اهل بیت(ع) شهرت یافتند زیرا ایشان هیچ مستمند و فقیری را بی‌جواب نمی‎گذاشتند و همیشه به فکر مستمندان و فقرای امت بودند؛ ایشان همیشه در هر کار خیری پیشقدم بود و حتی با اینکه بسیاری از همین افراد به دلیل جهالتی که در آن زمان در جامعه نسبت به شأن و مقام اهل بیت(ع) به وجود آمد از دشمنان ایشان هم بودند ولی این امام همام ذره‎ای این مسائل را دخیل نمی‌کردند و همیشه به آنان یاری می‎رساندند.

وی با تاکید بر اینکه این مسائل باید برای همه ما سرمشق باشد که در این ماه مبارک بیش از هر ماه دیگر به یاد فقرا و مستمندان باشیم بیان داشت: یکی از فلسفه‎های اصلی روزه نیز توجه به بیشتر به ایتام و نیازمندان جامعه است که باید سعی کنیم همچون حضرت امام حسن(ع) از مال خویش هر چند کم و یا زیاد برای ایجاد عدالت اجتماعی و بهره‎مند کردن دیگران استفاده کنیم؛ باید همیشه دست ما برای کمک به دیگران برآورده باشد و هیچ کسی حس نکند که از جانب ما سودی به او نمی‎رسد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در این شرایط باید همچون امام حسن(ع) به قیام خود علیه نظام طاغوتی ادامه دهیم، ولی آنچه باید از امام حسن(ع) و مدیریت ایشان درس بگیریم، حلم و شکیبایی ایشان در خصوص مسائل حساس داخلی و سیاسی است که واقعاً اگر اتفاقات زمان ایشان را مرور کنیم به بهترین نحو می‏‎توانیم دگراندیشان در حوزه سیاسی و فرهنگی داخلی را با خود همراه کنیم.

انتهای پیام/78009/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول