اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد:

فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از استانداردهای جهانی است

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با 14 تن فرسایش در یک هکتار زمین، فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از استانداردهای جهانی است.

فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از استانداردهای جهانی است

سید محمدرضا جهان‌آرا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سرانه جهانی و کشوری بسیار بالاتر است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سرانه جنگل برای هر نفر در این استان 8 دهم متر مربع است که از سرانه کشوری و جهانی بسیار بالاتر است.

وی با بیان اینکه 90 درصد خاک استان را جنگل‌ها در بر می‌گیرند از مهم‌ترین گونه جنگلی گفت و افزود: بلوط با دارا بودن 70 درصد از این عرصه‌ها در صدر قرار دارد.

این مسئول حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و جنگل‌ها و مراتع عنوان کرد: همه هست و نیست این استان منابع طبیعی است و امروز استان ما را به عنوان سرزمین چهار فصل و مرکز آن را با نام پایتخت طبیعت ایران می‌دانند که این القاب همه به واسطه این جنگل‌ها به خصوص درختان بلوط به دست آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فرسایش خاک در این استان بیش از استانداردهای جهانی است، گفت: هر ساله 14 تن در هکتار فرسایش داریم که اگر جنگل‌ها نبودند معلوم نبود چه بر سر خاک و اراضی این استان آمده بود.

جهان‌آرا مهم‌ترین دلیل زنده ماندن طبیعت استان را وجود جنگل‌ها دانست و گفت: خوشبختانه نسبت به سال‌های گذشته تخریب‌ها و آتش‌سوزی‌ها کمتر شده است.

وی از مهم‌ترین کارها در حوزه منابع طبیعی را بحث آبخیزداری دانست و افزود: با این کار و اقدام ارزنده در دولت کنونی بسیاری از سیلاب‌های وحشی مهار شدند که خود کمک بزرگی برای جلوگیری از فرسایش خاک بود.

این مسئول ادامه داد: مطالعات 611 هزار هکتاری در حوزه‌های پنج‌گانه آبریز استان انجام شده که از اقدامات خوب در حوزه آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از اجرای آبخیزداری در بیشتر آبراهه‌های گرمسیری استان خبر داد و متذکر شد: در کنار آن‌ها احداث نهال را داریم که امسال برداشت بیش از چهار هزار تن چوب را از کنار آن خواهیم داشت.

جهان‌آرا از همه دستگاه‌های دولتی برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی کمک خواست و اذعان داشت: در هنگامه سوختن جنگل تنها وظیفه منابع طبیعی اطفای آن نیست بلکه طبق قانون همه دستگاه‌های لشکری و کشوری موظف به اقدام هستند.

انتهای پیام/2571/ن30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول