اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم:

صلح امام حسن (ع) راه را برای قیام عاشورا هموار کرد

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه نباید نقش امام حسن (ع) را در قیام عاشورا نادیده گرفت بیان داشت: صلح امام حسن (ع) راه را برای قیام امام حسین (ع) در ظهر عاشورا هموار کرد.

صلح امام حسن (ع) راه را برای قیام عاشورا هموار کرد

حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن عرض تبریک فرا رسیدن ولادت امام حسن مجتبی(ع) به شخصیت این امام همام اشاره و ابراز کرد: نخستین نقطه معرفت شخصیت نورانی امام حسن مجتبی (ع) است و نکات فراوانی در زندگی این امام بزرگوار وجود دارد که یکی از این نکات، بحث علم و حلم امام حسن مجتبی (ع) است.

وی با اشاره به شخصیت امام حسین (ع) و امام حسن (ع) از دیدگاه نبی اکرم (ص) بیان داشت: امام حسین(ع) به صورت قیام کننده و امام حسن مجتبی (ع) نیز در نقش صلح ظاهر شدند و ایفای هر یک از این نقش‌ها به اقتضای شرایط دوران امامت ایشان بر می‌گشت.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: آنچه را که امامت اقتضا می‌کند بر اساس فهم امام از مسائل سیاسی آن زمان است و امام تنها به وظیفه خودش عمل می‌کند.

وی افزود: معیار زندگی امامان معصوم (ع) عمل به وظیفه‌ای است که در هر شرایطی برایشان تبیین شده و باید در این زمینه به درستی تصمیم بگیرند.

نجاریان‌زاده بیان داشت: زمان امام حسن مجتبی(ع) شرایط به گونه‌ای بود که چهار خلیفه حکومت کرده بودند و آخرین خلافت به حضرت علی (ع) رسیده بود.

وی با بیان اینکه در این زمان مباحث انحرافی در جامعه رواج یافته بود تصریح کرد: باید این جریانات که پس رحلت حضرت رسول (ص) به وجود آمده بود با یک ظرافت خاصی پیگیری شود و آن ظرافت خاص توسط امام حسن مجتبی(ع) که دارای علم و حلم خاصی بودند انجام شد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: امام حسن مجتبی (ع) با وجود صحبت‌های ناروا و برخوردهای ناجوانمردانه حکومتی‌ها سراسر حلم بود.

وی افزود: انحراف در زمان این امام همام به قدری جدی بود که ولایت و نبوت به خلافت تبدیل شده بود ایشان در این دوران در نهایت صبر و بردباری تصمیم‌گیری کرده و به مهره‌سازی می‌پرداختند.

نجاریان‌زاده بیان داشت: امام حسن(ع) برای مهره‌سازی مردم را بر سر سفره محبت آورد و این مسئله یکی از برگ‌های برنده‌ای بود که امام حسن مجتبی به کار برد.

وی افزود: امام حسن (ع) با حلم و بردباری سفره‌های کریمانه را پخش کرد، دست فقرا و ایتام را گرفت و به همین دلیل به کریم اهل بیت مشهور است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: به دلیل انفاق‌، صدقات و انعام عمومی که امام حسن مجتبی در آن زمان برای تربیت نفوس انسان‌ها انجام داد توانست پایگاه‌های مقاومت ایجاد کرده و فرماندهانی تربیت کنند تا سربازان امام حسین(ع) در کربلا باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که می‌تواند مردم را از راه حقیقی منحرف کند نخست قدرت و سپس پول و ثروت است افزود: باید اوضاع سیاسی آن زمان را تجزیه و تحلیل کنیم و شرایط امام حسن(ع) را در آن زمان بسنجیم.

نجاریان‌زاده اضافه کرد: برای اینکه مردم را از ولایت جدا کنند افرادی را در زمان پیغمبر که خوشنام بودند با فرستادن کیسه‌های آرد، نان، پول، وعده دادن مقام به ویژه مقام‌های دولتی و خلافتی خریدند و حتی کسانی که خوشنام بودند برای اینکه از نام آن‌ها سوء استفاده کنند با پول و مقام آن‌ها را خریدند و شرایطی را برای امام حسن(ع) به وجود آوردند که چهره‌ها با رفتن به دنبال پول و قدرت زیر لاک نفاق پنهان شدند.

وی ابراز داشت: جبهه نفاق در زمان امام حسن(ع) به گونه‌ای شکل گرفت که گفتند اگر بخواهید ما یک شبه امام حسن را به شما تحویل می‌دهیم که این مسئله نشانه عدم شناخت ولایت است.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم تاکید کرد: اگر مردم ایمان و حقانیت را بشناسند سر سفره نفاق نمی‌نشینند و اگر مردم ولایت را به معنای واقعی کلمه درک کنند حاضر نیستند ولایت را با همه دنیا عوض کنند.

انتهای پیام/2258/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول