اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

کوچ روستاییان حاجی‎آباد کردکوی به مکان جدید کلید خورد

حاجی‎آباد یکی از روستاهای تابعه شهرستان کردکوی در استان گلستان است که یک تغییر نامناسب، شرایط را برای روستایان این منطقه نامناسب کرده است و همین امر سبب شده تا مقدمات کوچ اهالی این روستا به مکانی جدید آغاز شود.

کوچ روستاییان حاجی‎آباد کردکوی به مکان جدید کلید خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، روستای حاجی‎آباد با قدمتی طولانی دارای حدود یکصد خانوار سکنه و 340 نفر جمعیت در ارتفاعات جهان‎نمای شهرستان کردکوی واقع شده است، این روستا به دلیل فقدان آب آشامیدنی سالم، فقدان برق، خانه بهداشت و مشکلات دیگری از این قبیل، موجبات مشکلات زیادی برای روستاییان این منطقه فراهم کرده است.

قدمت روستای حاجی‎آباد نشان می‎دهد منازل مسکونی در این منطقه در برابر حوادث و بلایای طبیعی غیرمقاوم هستند و به دلیل اینکه منازل این روستا با خشت خام درست شده با کوچکترین زلزله، رانش زمین و طوفان فرو می‎ریزند که معضلات موجود سبب شد تا مسئولان این منطقه با مطالعات کارشناسی و دقیق، رویکرد جدیدی برای ساکنان این روستا پیش‎بینی کنند.

شیب تند، مزارع لم‎یزرع، سیل و رانش زمین مهمترین عوامل کوچ روستاییان 

فرماندار شهرستان کردکوی از انجام مقدمات اولیه برای کوچ اهالی روستای حاجی‎آباد کردکوی به مکان جدید خبر داد.

رمضانعلی الیاسی با بیان اینکه در دوره‎های گذشته اقدامات زیادی برای آوردن امکانات به روستای حاجی‎آباد صورت گرفت، خاطرنشان کرد: نتیجه بررسی‎ها نشان داد به دلیل اینکه روستا در شیب تندی واقع شده و از طرفی مزارع آن لم‎یزرع هستند و در معرض رانش و سیل قرار دارد زمینه ارائه امکانات با مشکلات مواجه شد.

وی بیان داشت: روستای حاجی‎آباد به خاطر فقدان امکانات اولیه نظیر راه مناسب، آب، برق، تلفن و ... زندگی روستاییان این منطقه را با مشکلات عدیده‎ای مواجه کرد لذا تصمیم بر این شد تا مقدمات کوچ روستاییان به منطقه جدید صورت پذیرد.

روستای جدید برای احداث 100 واحد مسکونی آماده اسکان شد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کردکوی نیز در این رابطه گفت: پس از بررسی‎های مکرر و مطالعات فراوان زمینه کوچ روستاییان حاجی‎آباد به منطقه جدید فراهم شد.

هدایت زنگانه خاطرنشان کرد: روستای جدید در زمینی به مساحت هشت هکتار برای احداث 100 واحد مسکونی و 30 واحد عمومی و رفاهی آماده اسکان شده است.

وی از تکمیل صددرصدی 25 واحد مسکونی در فاز دوم منطقه جدید اسکان روستاییان خبر داد و یادآور شد: برای فاز سوم این پروژه اکنون در حال تشکیل پرونده و معرفی به بانک هستیم.

6.5 میلیون تومان به مردم تسهیلات ارائه شده است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردکوی با بیان اینکه هر خانه دارای 65 مترمربع زیربنا و حدود 250 مترمربع حیاط است، اذعان کرد: آورده مردم روستا فقط در قالب تسهیلات بوده و حدود 6.5 میلیون تومان به مردم تسهیلات ارائه شده است و مابقی هزینه‎ها نیز به همت مسئولان استانی، شهرستانی و پیگیری‎های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بستگی دارد که خوشبختانه اکنون تامین اعتبار شده است.

زنگانه ابراز داشت: منازل مسکونی در روستای جدید از نظر موقعیت، تسطیح زمین و مقاوم‎سازی مورد تائید بنیاد مسکن هستند.

در صورت تامین اعتبار طی دو ماه آبرسانی انجام می‎شود

رئیس آب و فاضلاب شهرستان کردکوی نیز با تاکید بر اینکه در صورت تامین اعتبار زمینه آبرسانی به مکان جدید را طی دو ماه برقرار می‎کنیم، اظهار داشت: در برآورد اولیه فعلاً 446 میلیون تومان هزینه پیش‎بینی شده است.

مصطفی طیبی از انعقاد قرارداد با پیمانکار خبر داد و گفت: لازم است تا خط انتقال چشمه از محل سایت قدیمی روستای حاجی‎آباد تا محل جدید به طول 3 هزار و 800 متر صورت بگیرد.

انتهای پیام/83001/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول