اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی:

وضعیت آموزش فلسفه در کشور مطلوب نیست

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با انتقاد از نظام آموزشی کشور در نحوه تربیت علمی دانشجویان فلسفه گفت: به نظر می‌رسد آموزش فلسفه در ایران مطلوب نیست.

وضعیت آموزش فلسفه در کشور مطلوب نیست

حجت‌الاسلام علیرضا آل‌بویه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در خصوص وضعیت آموزش فلسفه در کشور تصریح کرد: فکر نمی‌کنم وضعیت موجود آموزش فلسفه در ایران، وضعیت مطلوبی باشد و به عقیده من یکی از مشکلات در این زمینه مربوط به نحوه آموزشی است که در نظام آموزشی کشور جریان دارد.

وی با بیان اینکه در آموزش تمام رشته‌ها از جمله رشته فلسفه به جای تأملات عقلانی تکیه بر محفوظات است گفت: فلسفه در تعریفی عام، فعالیتی عقلانی در مورد بنیادی‌ترین مسائل هستی است که در آن تأملات عقلانی اهمیت دارد.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی افزود: در فلسفه برخلاف علمی همچون تاریخ جنبه‌ عقلانی مسئله مهم است زیرا تاریخ علمی نقلی بوده و بیشتر به محفوظات تکیه دارد ولی در فلسفه به محفوظات کاری نداشته و دانشجو باید عقلانی اندیشیدن را یاد بگیرد و اگر در نظام آموزشی کشور این روش دنبال شود دانشجویان تا حد زیادی موفق‌تر خواهند بود.

وی اظهار داشت: خواندن یک‌ سری کتاب‌ها و حفظ طوطی‌وار آنها و کسب نمره 20 به معنای داشتن آموزش موفق نیست و البته باید توجه داشت که متون آموزشی موجود هم متون آموزشی مطلوب و روش‌مندی نیستند.

حجت‌الاسلام آل‌بویه اضافه کرد: باید در ارتباط با متون آموزشی فلسفه، به خصوص در سطح کارشناسی فکری جدی شود زیرا در این سطح بیشتر به متون آموزشی نیاز داریم و اگر به متون آموزشی فلسفه در این دوره نگاه شود نمی‌توان به تعداد انگشتان دست، کتاب تدوین‌شده‌ آموزشی روش‌مند و مطابق با معیارهای کتاب‌های آموزشی پیدا کرد که در اختیار دانشجویان و طلاب علاقه‌مند به مباحث فلسفه گذاشته شده باشد.

انتهای پیام/2258/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول