اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه هفتکل:

امام حسن مجتبی (ع) با افراد کریمانه برخورد می‌کرد

امام جمعه هفتکل گفت: برخورد امام حسن مجتبی (ع) با افراد کریمانه بود.

امام حسن مجتبی (ع) با افراد کریمانه برخورد می‌کرد

حجت‌الاسلام علی خلیلی پیربلوط امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در هفتکل اظهار داشت: امام دوم شیعیان امام حسن مجتبی (ع) برخورد کریمانه‌ای با همه افراد داشتند.

وی در ادامه با تبریک نیمه ماه مبارک رمضان و تولد کریم اهل‌بیت (ع) تصریح کرد: امام حسن مجتبی (ع) سه بار اموال خود را تقسیم کرد که نیمی از آن را در راه خدا داد و نیم دیگر را برای خود نگه داشت.

نامگذاری از سوی خداوند

رئیس شورای فرهنگ عمومی هفتکل یادآور شد: وقتی امام حسن مجتبی (ع) به دنیا آمد، حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) او را نزد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) بردند که برایش نام انتخاب کند آن حضرت گفت که من از خداوند برای نامگذاری این فرزند پیشی نمی‌گیرم در این وقت جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و از سوی خدای متعال به وی تهنیت گفت و اظهار داشت که خدای تبارک و تعالی تو را مامور کرده که او را به نام «حسن» بخوانی و رسول خدا (ص) آن حضرت را «حسن» نامید.

به گفته امام جمعه هفتکل، پس از انتخاب نام برای امام حسن مجتبی (ع)، حضرت رسول الله (ص) بر اساس دستور خداوند که جبرئیل امین آن را ابلاغ کرد در گوش راست ایشان اذان و در گوش چپشان اقامه را خواندند، از آن پس گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد تبدیل به سنت شده است.

انفاق نصف اموال در راه خدا

وی تصریح کرد: از میان اهل‌بیت (ع) هر کدام از آن بزرگواران به صفتی مشهور هستند گر چه که به حکم فرازی از زیارت جامعه کبیره که حضرات معصومین (ع) را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید که همه شما نور واحدی هستید ولی هر امامی با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی و شرایط خاص به صفت خاصی معروف شده است.

خلیلی پیربلوط خاطرنشان کرد: حضرت امام حسن مجتبی (ع) سه بار اموالش را نصف کرد و نصف آن را در راه خدا داد و نصف دیگر را برای خود گذاشت و علاوه بر آن نیز بخشش‌های بسیار زیاد و روزانه‌ای داشتند همچنین صبر و بزرگواری که آن حضرت در برخورد با افراد و حتی دشمنان خود داشته‌اند به کریم اهل‌بیت (ع) مشهور شده‌اند.

سرور اهل بهشت

وی یادآور شد: پیامبر اعظم (ص) در حدیثی فرموده‌اند خدایا من حسن (ع) را دوست دارم پس دوست بدار کسی که او را دوست دارد.

استاد حوزه علمیه حضرت رسول اکرم (ص) هفتکل عنوان کرد: حضرت رسول الله (ص) همچنین می‌فرمایند که حسن و حسین سید جوانان اهل بهشت هستند، همه می‌دانیم در بهشت همه جوانند و پیر و سالخورده نداریم پس معلوم است آن دو امام همام سرور اهل بهشت هستند.

مظلومیت امام حسن مجتبی (ع)

وی در ادامه به بیان فرازهایی از زندگی سبط نبی مکرم اسلام (ص) پرداخت و اظهار داشت: زندگی امام حسن مجتبی (ع) فراز و نشیب‌های متفاوتی داشته که بخشی از آن در زمان جد بزرگوارش حضرت محمد مصطفی (ص) بوده و بخش دیگری در زمان پدر گرامی‌اش حضرت امیرالمومنین علی (ع) است.

این روحانی هفتکلی با بیان این مطلب که امام مجتبی (ع) در خانه‌نشینی پدر در کنار او رنج‌های بسیاری را تحمل کرد، افزود: ولی عمده مظلومیت ایشان در زمان امامت خود حضرت از سال 40 هجری تا سال 50 هجری بوده است.

امام حسن (ع) از امام حسین (ع) مظلوم‌تر است

وی تاکید کرد: امام حسن (ع) در طول امامتش با کوتاهی و همراهی نکردن مسلمین و تحمیل صلح بر آن حضرت مواجه شد و خورده گرفتن‌‌ همان کسانی که این امام همام را همراهی نکردند اوج مظلومیت ایشان را می‌رساند.

امام جمعه هفتکل متذکر شد: در مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) همین بس که مسلمانان بی‌بصیرت آن دوران ایشان را با تعابیری مانند سلام بر کسی که مومنین را ذلیل کرده خطاب می‌کردند.

وی عنوان کرد: برخی بزرگان تعابیری دارند که مظلومیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) از امام حسین (ع) نیز بیشتر است.

پذیرش صلح به خاطر مصالح اسلام

خلیلی پیربلوط گفت: امام مجتبی (ع) نیز مانند حضرت سیدالشهدا (ع) فرزند حضرت امیرالمومنین علی (ع) و شیر بیشه حیدری است که از هیچ چیز ترس و واهمه‌ای نداشت و شهادت را با آغوش باز طلب می‌کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هفتکل خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی (ع) در شرایطی قرار گرفت که ناچار به پذیرش صلح به خاطر مصالح اسلام شد ولی امام حسین (ع) با‌‌ همان 72 یار باوفایش طبق مصلحت اسلام با آغوش باز به پیشواز شهادت رفت و تا روز قیامت قیامش بر پیشانی تاریخ می‌درخشد.

انتهای پیام/72010/م30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول