اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مردم گرمدره منتظر اعلام نتیجه انتخابات هستند

با وجود اینکه بیش از یک ماه از برگزاری چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور می‌گذرد، اما هنوز تکلیف نتیجه انتخابات در حوزه انتخابیه گرمدره کرج مشخص نشده است.

مردم گرمدره منتظر اعلام نتیجه انتخابات هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز 24 خرداد سال‌جاری همزمان با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و با حضور گسترده اقشار مختلف مردمی در پای صندوق‌های رای برگزار شد.

در این روز مردم ایران با لبیک به فرمان ولی امر خود با حضوری آگاهانه و هدفمند در انتخابات شرکت کرده و بار دیگر با آرمان‌های اسلام و انقلاب تجدید میثاق کردند.

یکی از مهمترین موفقیت‌های ستاد انتخابات و هیئت‌های اجرایی و نظارتی در این دوره این بود که در فاصله کوتاهی پس از انتخابات نتایج قطعی اعلام شد.

این سرعت در کنار دقت مسئولان اجرایی و نظارتی موجب شد که بیست و چهارم خرداد 92 و روز برگزاری چهارمین دوره انتخابات شوراها و همچنین یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از پرافتخارترین روزهای ایران به شمار آید.

بر اساس گزارش هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تا به امروز نتیجه قطعی اکثریت حوزه‌های انتخابیه شوراها اعلام شده و تنها چند حوزه هنوز تعیین تکلیف نشده است.

یکی از این حوزه‌ها مربوط به گرمدره کرج است که از همان روز انتخابات حرف و حدیث‌های فراوانی درباره آن شنیده می‌شد.

* رای دادن افراد غریبه در گرمدره

برخی از شهروندان گرمدره ظهر روز برگزاری انتخابات با مراجعه به فرمانداری کرج نسبت به حضور افرادی غریبه در این حوزه و شرکت در انتخابات شورای شهر گلایه داشتند.

آنها در اعتراض خود که به فرمانداری کرج به صورت رسمی ارائه شده است، مدعی شدند که این افراد با اتوبوس و از استان‌های غربی کشور به گرمدره آمده و به نفع نامزدهایی خاص رای می‌دهند.

علت اعتراض شهروندان این بود که بر اساس قانون انتخابات شوراها، در شهرها و حوزه‌هایی که جمعیت محدودی دارند، شرکت‌کنندگان در زمان رای دادن باید اثبات کنند که حداقل یک سال در آن حوزه سکونت داشتند.

اعتراض‌ها به انتخابات شورای شهر گرمدره به حدی بود که از فردای انتخابات بررسی شکایت‌ها به صورت ویژه آغاز شد و حتی اصغر عربیان استاندار البرز در نخستین مصاحبه مطبوعاتی که پس از برگزاری انتخابات داشت به صراحت اعلام کرد که درخواست ابطال انتخابات در گرمدره به هیئت مرکزی نظارت ارائه شده است.

در این مصاحبه استاندار البرز وعده داد که با دقت، انتخابات در این حوزه بررسی و از حقوق شاکیان حمایت خواهد کرد.

* انتشار شایعه ابطال انتخابات در گرمدره

این اظهارات استاندار البرز موجب شد که برخی از رسانه‌ها خبر ابطال انتخابات در حوزه گرمدره را منتشر کنند، اما بلافاصله خبر فوق از سوی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره شوراها که اتفاقا نماینده مردم کرج در مجلس نیز هست، تکذیب شد.

محمدجواد کولیوند در تاریخ نهم تیرماه سال‌جاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: تا این لحظه انتخابات هیچ حوزه‌ای ابطال نشده است.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون روند تایید و یا رد نتایج انتخابات شوراها به این صورت است که آرای اعلام شده در هر حوزه انتخابیه از سوی هیئت اجرایی بررسی و اگر این هیئت نتیجه را تایید کند، به معنی تایید انتخابات است.

کولیوند افزود: اگر هیئت‌ اجرایی انتخابات در حوزه‌ای، نتیجه را تایید نکند پیشنهاد ابطال انتخابات را به هیئت نظارت استان ارائه و هیئت نظارت استان نیز موضوع را بررسی و گزارش را به هیئت مرکزی نظارت اعلام می‌کند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه انتخابات شوراها به طور کامل تایید شده است؟ گفت: تا این لحظه اکثر حوزه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه انتخابات در شهرهای بزرگ و اصلی تایید شده است.

کولیوند افزود: هم‌اکنون دست‌اندرکاران انتخابات شوراها در حال بررسی حدود یک‌هزار حوزه دیگر هستند و تا روز پانزدهم تیر نتایج بررسی انتخابات شوراها در همه حوزه‌ها از سوی هیئت مرکزی نظارت اعلام خواهد شد.

وی با انتقاد از انتشار برخی اخبار در مورد ابطال انتخابات شوراها در تعدادی از حوزه‌ها گفت: در این موارد باید دقت بیشتری داشته باشیم و اخباری که از سوی مراجع اصلی تایید نشده را نباید رسانه‌ها منتشر کنند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: تا این لحظه هیچ انتخاباتی ابطال نشده است و شایعاتی که در این مورد منتشر شده، صحت ندارد.

کولیوند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چندی پیش استاندار البرز از پیشنهاد ابطال انتخابات در گرمدره کرج خبر داد، آیا در این مورد بررسی‌ها به نتیجه رسیده است؟ گفت: تنها پیشنهاد ابطال انتخابات این حوزه از سوی هیئت نظارت استان البرز مطرح شده که در حال بررسی مستندات و مدارک هستیم.

* 15 تیر رسید، اما انتخابات گرمدره رد و یا تایید نشد

با فرارسیدن 15 تیرماه یعنی زمانی که کولیوند وعده داد بود در این روز نتیجه بررسی‌ها در انتخابات گرمدره اعلام می‌شود، مردم گرمدره و اصحاب رسانه تلاش کردند تا در این زمینه کسب خبر کنند، اما باز هم انتخابات در این حوزه نه تایید شد و نه رد.

کولیوند در این روز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اعلام کرد: در کار بررسی اکثر حوزه‌های انتخابات شوراها در کشور نهایی و از طریق فرمانداری‌ها نتایج آن اعلام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که نتایج انتخابات گرمدره کرج که با حواشی همراه بود، چه زمانی اعلام می‌شود؟ گفت: در این مورد در جلسه هیئت مرکزی نظارت تصمیم‌گیری می‌شود و باید منتظر تشکیل جلسه فوق باشیم.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مگر قرار نبود نتایج قطعی همه حوزه‌ها تا 15 تیر نهایی و اعلام شود؟ گفت: از آنجایی که برخی از فرمانداری‌ها و هیئت‌های نظارت نتایج بررسی‌ها و گزارش‌های خود را دیرتر اعلام کردند، برای بررسی گزارش‌ها نیازمند زمان بیشتری هستیم.

کولیوند افزود: از نظر قانونی در این زمینه مشکلی نداریم و می‌توانیم تا روز 25 تیر یعنی 10 روز دیگر بررسی‌ها را برای اینکه دقت بیشتری داشته باشد، ادامه دهیم.

وی بیان داشت: بنابراین نتایج قطعی و نهایی حوزه‌های باقی مانده پس از جلسه‌ هیئت مرکزی نظارت در 25 تیر اعلام خواهد شد.

بعد از 15 تیر روز بیست و پنجم این ماه نیز فرا رسید، اما در این روز نیز هیچ خبری از نتیجه بررسی‌ انتخابات شوراها در گرمدره از سوی هیئت مرکزی نظارت اعلام نشد.

* درخواست مردم گرمدره از هیئت نظارت: تکلیف ما را روشن کنید

همین امر موجب شد که انتقادهای بسیاری از سوی شهروندان گرمدره مطرح شود.

یکی از کاندیداهای انتخابات شوراها در این حوزه در تماسی با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: مردم ما نگران و سردرگم هستند و می‌خواهند نتیجه بررسی‌ها را بدانند و این حق آنها است.

وی که بنا به دلایلی از ذکر نامش خودداری می‌کنیم، مدعی شد: مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند و حالا می‌خواهند نتیجه را بدانند. این حق آنها است که بدانند تخلفی از سوی نامزدها، هیئت‌های اجرایی و نظارتی، هواداران کاندیداها و یا هر کس دیگری صورت گرفته و یا نگرفته است.

همچنین در روزهای اخیر برخی شهروندان گرمدره نیز با دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز تماس گرفته و گلایه‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند.

آنها از مسئولان خواستند تا تکلیف انتخابات در این حوزه را هر چه سریع‌تر مشخص کرده و اگر تخلفی اثبات شد، متخلفان به مردم معرفی شوند.

در همین رابطه خبرنگار فارس روز گذشته با رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها برای چندمین بار تماس گرفت و از وی درباره این موضوع پرسید.

محمد جواد کولیوند در پاسخ اظهار داشت: اخبار ابطال انتخابات در برخی حوزه‌ها صحت ندارد و تا این لحظه هیچ حکم قطعی درباره انتخابات در گرمدره و شهر جدید هشتگرد در استان البرز صادر نشده است.

وی  گفت: بررسی‌ها در مورد نتایج انتخابات در حوزه گرمدره و همچنین شهر جدید هشتگرد در حال انجام است و به زودی نتیجه قطعی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مگر قرار نبود تا 25 تیرماه نتیجه نهایی انتخابات شوراها در همه حوزه‌ها اعلام شود؟ گفت: همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده‌ام، جلسه شورای مرکزی هیئت نظارت در 25 تیر برگزار شده و در این جلسه باید تعیین تکلیف نهایی و احکام قطعی صادر شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در این تاریخ جلسه‌ای را برگزار کردیم، اما به دلیل اینکه نیاز به زمان بیشتری برای بررسی مدارک و مستندات بود، تا چند روز دیگر نتیجه قطعی اعلام خواهد شد.

کولویند در ادامه به شرایط انتخابات شوراها در گرمدره و شهر جدید هشتگرد که مورد پرسش خبرنگار فارس در کرج بود اشاره کرد و گفت: از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت در خواست ابطال انتخابات در این دو حوزه به هیئت مرکزی نظارت رسیده است.

وی افزود: مستندات و گزارش‌ها در این زمینه کامل است، تنها چند روز دیگر زمان می‌خواهیم تا با بررسی بیشتر حکم نهایی را صادر کرده تا حق کسی ضایع نگردد.

کولیوند ادامه داد: هنوز جلسه نهایی هیئت مرکزی نظارت برگزار نشده و به همین دلیل اخبار ابطال انتخابات در حوزه‌ها صحت ندارد.

* امروز یا فردا نتیجه انتخابات گرمدره اعلام می‌شود

بر اساس شنیده‌های خبرنگار فارس امروز و یا حداکثر تا آخر هفته نتیجه بررسی‌ها در مورد انتخابات گرمدره به صورت رسمی اعلام می‌شود و به احتمال فراوان انتخابات در این حوزه به دلیل برخی از تخلفات که از ذکر آنها خودداری می‌شود، ابطال خواهد شد.

مردم حوزه انتخابیه گرمدره نیز منتظر نتیجه قطعی هستند و از مسئولان خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود.

==============

گزارش از: مریم ابراهیمیان

==============

انتهای پیام/2302/ط40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول