اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس خبر داد

صدور سند حق‌آبه به کشاورزان تا پایان دولت دهم

فرماندار اصفهان گفت: از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای تقویت منابع آبی و برای نخستین‌بار صورت گرفته است، صدور سند حق آبه کشاورزان به استناد سند شیخ بهایی است که براساس قانون توزیع عادلانه آب تا پایان دولت دهم سند حق آبه کشاوران باید صادر شود.

صدور سند حق‌آبه به کشاورزان تا پایان دولت دهم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، «فضل الله کفیل» فرماندار اصفهان، بیش از دوسال است که با موافقت استعفای فرماندار قبلی توسط استاندار از نیمه اردیبهشت سال 90 تاکنون فرماندار اصفهان است. او معتقد است پس از موضوع آب مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی اصفهان محیط زیست و آلایندگی و چالش‌های زیستی و ترافیک است. از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته که در زمان مدیریت وی در فرمانداری اصفهان صورت گرفته است، برگزاری دو انتخابات، خلع ید زمین‌خواران، توجه و رسیدگی به امور کشاورزی و به خصوص مدیریت آب اصفهان در مناطق شرق اصفهان و تدوین صدور سند حق‌آبه کشاورزان بخشی از اقداماتی است که در فرمانداری اصفهان انجام گرفته است.

مشروح گفت‌وگوی فارس با فرماندار اصفهان در موارد مختلف در زیر آمده است.

فارس: با توجه به اینکه رئیس جمهور چهار دوره سفر به استان اصفهان داشته است، چه میزان از مصوبات ریاست جمهوری در شهرستان تاکنون محقق شده است؟

در آخرین جلسات برگزاری شورای اداری استان، گفته شد بیش از 85 درصد از مصوبات ریاست جمهوری در زمینه زیرساختی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و عمرانی محقق شده است که البته 100درصد مصوبات دنبال می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود که تا پایان دولت دهم حدود 90 درصد از مصوبات ریاست جمهوری در استان اصفهان محقق شود.

فارس: یکی از مهم‌ترین تحولات اخیر که به تعبیر رهبر معظم انقلاب حماسه سیاسی نام گرفت، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر است، در مورد زیرساخت‌های برگزاری این انتخابات در استان اصفهان نکاتی را بفرمایید و نیز ارزیابی خود را از برگزاری انتخابات بیان کنید؟

بله، یکی از بزرگترین مسائل اخیر موضوع انتخابات و برگزاری انتخابات و اجرای آن بود که به صورت مطلق به فرمانداری‌ها واگذار شد و در واقع یکی از وظایف حاکمیتی و کارهای مطلق واگذار شده به فرمانداری‌ها انتخابات بود، چنانکه اجرای این موضوع در طی 30 دوره انتخابات برگزار شده قبلی نیز با محوریت فرمانداری‌ها و با سلامت و امنیت خوبی برگزار شد و استان اصفهان با توجه به حساسیت‌هایی که داشت، به طور ویژه به امر انتخابات پرداخت.

با جرأت می‌توان گفت که در سه انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر اصفهان با تغییرات ساختاری ویژه‌ای همراه بودیم؛ به نحوی که با آمایش همه نقاطی که مورد غفلت واقع شده بود، شعب اخذ رأی مستقر شد و در این دوره انتخابات، نزدیک به 35 درصد افزایش شعب اخذ رأی در شهرستان اصفهان داشتیم.

از طرفی اصفهان و مناطق چهارده‌گانه شهرستان در این دوره تبدیل به مناطق20گانه منهای پنج حوزه فرعی در شرق اصفهان شد و در حوزه اجرا هم دقیقاً مُر قانون و آنچه قانون اعلام کرده بود اجرا شد، چنانکه ساعاتی قبل صندوق رأی در حوزه انتخابی فراهم شد و این در حالی است که در دوره‌های قبلی صندوق‌های رأی از روز قبل تقسیم می‌شد که در این دوره انتخابات همان صبح انتخابات صندوق‌ها توزیع و به 898 شعبه اخذ رأی تحویل داده شد.

یکی دیگر از اتفاقات مهم در حوزه اجرای انتخابات، حوزه امنیت و به عنوان مهم‌ترین موضوع انتخابات با بستر امن است که از ماه‌های قبل از انتخابات و در سطح کلان در شورای امنیت کشور و نیز در مراتب پایین‌تر در شورای تأمین استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت که البته در استان اصفهان کوچکترین مسئله امنیتی رخ نداد.

فارس: آیا پیش از برگزاری انتخابات نگرانی خاصی برای برگزاری انتخابات در اصفهان نداشتید که حوادثی همچون انتخابات 88 تکرار شود؟

نه، خوشبختانه پیشگیری‌ها در حوزه امنیتی و البته با نگاه خوشبینانه و با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات انجام و چالش‌ها مورد بررسی و بسترهای لازم پیش‌بینی شد و انتخابات با سلامت و امنیت برگزار شود که چنین نیز شد.

فارس: چه مشکلاتی در روز انتخابات پیش‌ آمد، چنانکه شنیده شد در برخی از حوزه‌ها لیست کاندیداها تا ساعتی پس از انتخابات هنوز نرسیده بود و یا در امر پشتیبانی برخی کمبودها و ضعف‌ها مشاهده شد؟ رتبه اصفهان در انتخابات 92 چه رتبه‌ای است؟

ابعاد انتخابات در اصفهان بسیار وسیع بود و 898 شعبه اخذ رأی و در واقع یک سوم کل شعب استان در اصفهان و با بکارگیری حدود 25 هزار نفر پشتیبانی شد که حدود 20 هزار نفر مستقیماً سازماندهی مجموعه و پشتیبانی را با کمک تمامی اقشار مردمی برای امر انتخابات،ساماندهی و پشیبانی کردند.

یک اقدام مهمی که برای برگزار شدن انتخابات سر ساعت مقرر رخ داد، آغاز انتخابات با قرائت حدیث شریف کساء و سپس ارسال پیام آغاز رأی از طرف نماینده فرماندار در شعب اخذ رأی به رابط فرماندار و سپس از طریق آن به خود فرماندار بود.

البته در شهر اصفهان و بخش مرکزی ما شعبه‌ای نداشتیم که تا چند ساعت بعد از زمان انتخابات، آن را آغاز نکرده باشند و همه عوامل برگزاری حاضر بودند و این در حالی است که امسال به عنوان یک اتفاق جدید، یک شعبه را به عنوان الگو و نمایش معرفی شهرستان اصفهان در میدان امام مستقر کردیم که مسئولان و رسانه‌ها آنجا مستقر شدند، اما در مورد ضعفی که عنوان شد، لیست کاندیداها به تمامی شعب، سر موقع رسید و فقط در یکی از شعب که ستاد ناظر شوراها بود، مشکل کوچکی در خصوص تأخیر در لیست کاندیداها پیش آمد که تذکر داده شد.

در مورد ارزیابی‌ انتخابات نیز، خود وزرات کشور ارزیابی می‌کند و این در حالی است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی، استان اصفهان رتبه دوم کشوری در زمینه انتخابات را کسب کرد.

فارس: یکی از مشکلات استان اصفهان مسئله آب بخصوص منطقه شرق اصفهان است که در چندین ماه پیش حوادثی در شرق اصفهان رخ داد و البته به خوبی مدیریت شد، پس از این حادثه در زمینه مدیریت آب چه اقداماتی صورت گرفت؟

 

یکی از دستاوردهای این بحران پیش آمده در شرق اصفهان، سبب شد مدیران چندین واحد تخصصی را سپری کنند، اما باید خشکسالی را یک امر پذیرفته شده در اصفهان دانست؛ هرچند یکی از محورهای اقتصادی اصفهان کشاورزی و تمرکز آن در شرق اصفهان و حیات اقتصادی و معیشت مردم وابسته به آب زایند‌ه‌رود است.

البته در دولت دهم موضوع آب در اولویت نخست قرار گرفت که از وزارت نیرو هم درخواست شد در جهت منابع آبگیر، میزان آب افزایش پیدا کند.

دومین موضوع، مدیریت توزیع آب است که سه بخش صنعت، کشاورزی و شرب بهره می‌برند و این در حالی است که کشاورزان حق آبه‌دار هستند و امروز با توجه به کمبود آب، در بخش صنعت 45 درصد، در بخش شرب 20 درصد صرفه‌جویی صورت گرفت، در بخش کشاورزی نیز با توجه به کشت، به صورت دوره‌ای و به صورت کشت پاییزه و کشت بهاره آب واگذار می‌شود که البته با جلسات ارزیابی از سوی وزرات کشور و نیز همکاری جهاد کشاورزی و همیاری خود کشاورزان به نتیجه رسید.

در حوزه مدیریت آب و خشکسالی هر آنچه تصمیم گرفته شد با اعمال نظر خود کشاورزان بوده است. از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای تقویت منابع آبی و برای نخستین‌بار صورت گرفت، حق آبه کشاورزان است که به استناد سند شیخ بهایی انجام می‌شد، اما هیچ سندی برای کشاورزان صادر نشده بود که براساس قانون توزیع عادلانه آب کمیته‌های سه نفره‌ای تشکیل شد، امید داریم تا پایان دولت دهم سند حق آبه کشاورزان صادر شود.

یکی دیگر از ضرورت‌های آب مدیریت واحد بر روی حوزه آب است که از حوزه آبی بالا دست، چهار محال و بختیاری و یزد به عنوان مصرف‌کننده باید یک مدیریت واحد داشته باشد و مورد دیگر نیز ساماندهی زیرساخت‌هایی است که بعضاً در رودخانه و انهار سنتی سبب پرت آب می‌شود که البته ساماندهی رودخانه و ایجاد کانال‌های درجه یک، دو، سه و به خصوص ایجاد کانال‌های درجه دو در دستورکار قرار گرفته است که به عنوان نمونه ایجاد کانال‌هایی در بخش بن‌رود و آبیاری قطره‌ای با همکاری مسئولان آب منطقه‌ای و با کشاورزان ورزنه انجام گرفت، البته ناگفته نماند که دولت تسهیلات بسیار خوبی برای بهسازی و بهره‌وری آبیاری قطره‌ای اختصاص داده است.

موضوع دیگری که در سطح ملی انجام شد، کارگروه توسعه کشاورزی بود که در سال گذشته با نرخ 4 درصد در اصفهان 42 میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه امر کشاورزی توزیع شد و در این راستا در آینده نیز جلساتی با کانون صنفی کشاورزان در زمینه آب کشاورزی، پرداخت بیمه،خسارت و مشکلات کمبود آب برگزار می‌شود.

فارس: یکی از اقدامات مهم فرمانداری، خلع ید از زمین‌خواران است در این خصوص بفرمایید چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟

تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و اراضی کاربری و حفظ اراضی یکی از اقداماتی است که فرمانداری به آن پرداخت، اما به عنوان مثال در شهرک صنعتی به سرمایه‌گذار زمین واگذار می‌شد و کاری انجام نمی‌شد که در این زمینه ورود کردیم و رسیدگی به اینگونه مسائل را در دستور کار قرار دادیم که البته در جهت توسعه سرمایه‌گذاری جدید می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

به عنوان نمونه یکی از همین فرصت‌ها خلع ید و ساخت مسکن مهر در منطقه شرق اصفهان به صورت خود مالکی واگذار شد که تنها شهری است که خود مالکی به صورت ویلایی به مردم واگذار شد.

فارس: جناب فرماندار ضمن سپاس از اینکه پاسخگوی سئوالات خبرنگار فارس بودید، به عنوان سئوال آخر بفرمایید مهم‌ترین چالش پیش‌روی اصفهان چیست؟

موضوع آب مهم‌ترین چالش است و سپس محیط زیست، آلایندگی و چالش‌های زیستی که همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند که امید می‌رود با موضوع مترو تا حدودی کم شود، البته فرمانداری در بحث آلایندگی به کارگروه محیط زیست مربوط می‌شود که برای توسعه پالایشگاه ورود پیدا کردیم.

موضوع بعدی شرایط ترافیکی است و دیگری ظرفیت‌های زیاد اصفهان از جمله در بستر حفظ میراث فرهنگی  و گردشگری اصفهان است.

انتهای پیام/63012/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول