اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قصه پرغصه غرق‌شدگان دریا/ دریای مازندران قاتل هزار چهره

دریای مازندران گاهی مواقع تفریح و گردش مهمانانش را به مرگ و عزا تبدیل می‌کند.

قصه پرغصه غرق‌شدگان دریا/ دریای مازندران قاتل هزار چهره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، استان مازندران به ویژه شهرستان‌های ساحلی این خطه سرسبز و دلربا به دلیل برخورداری از بیشترین مواهب طبیعی خدادادی کوه، جنگل، آبشار، چشمه‌های آب گرم، دریا و شرایط آب و هوایی مناسب و جاذبه‌های گردشگری متنوع همانند تله کابین نمک آبرود چالوس، موزه مردم‌شناسی کندلوس کجورو ... و همچنین به دلیل داشتن سه فرودگاه ساری، نوشهر و رامسر، بنادر نوشهر و امیرآباد، سه جاده مواصلاتی مهم کندوان، هراز و فیروزکوه، نزدیکی به پایتخت و قرارگرفتن در مسیر کاروان‌های زیارتی به بارگاه نورانی امام هشتم و امتیازات دیگر رتبه نخست گردشگری را به خود اختصاص می‌دهد.

دریا همواره یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استفاده گردشگران به مازندران است.

با آغاز فصل گرم تابستان، حضور گسترده مسافران داخلی و خارجی به ویژه از کشورهای حاشیه خلیج همیشگی فارس را برای شنا به سواحل دریای مازندران شاهد هستیم.

شنا ورزشی مهم که دین مبین اسلام فراگیری آن را همانند سوارکاری و تیراندازی به پیروانش گوشزد کرده است.

اگر کسی به قواعد این تفریح و ورزش مفرح و هیجان‌انگیز آشنا نباشد کابوس وحشتناکی را می‌تواند برای خود و خانواده‌اش رقم بزند.

این روزها خیلی از خانواده‌های بومی و غیربومی در سواحل شمال داغدار عزیزانشان شده‌اند.

همه روزه از طریق رسانه‌های مختلف خبر تکراری غرق شدن هموطنانمان شنیده می‌شود.

خبر مرگ غرق‌شدن هفت دانش‌آموز جوان کرجی، دایی فداکار نوشهری، سرباز 20 ساله شهریاری و ... طی روزهای اخیر قلب هر مخاطبی را به درد آورده است.

تاکنون استان مازندران در میان استان‌های شمالی با بیش از 80 نفر فوتی بیشترین آمار غریق را به خود اختصاص داده است.

عدم آشنایی با فن شنا و شنا خارج از طرح دریا از دلایل کلیشه‌ای و همیشگی مسئولان برای توجیه علل مرگ و میر قربانیان حوادث دریایی شمال ایران عنوان می‌شود.

سواحل همچنان بدون متولی 

هیچ ارگان و سازمان دولتی مانند استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی انتظامی، هلال احمر، شهرداری‌ها و پلاژ‌داران و  ... مسئولیت کشته‌شدگان دریا را به گردن نمی‌گیرید. همه به بهانه‌های مختلف و متنوع از زیر بار مسئولیت جان مردم شانه خالی می‌کنند و توپ را به زمین همدیگر پاس‌کاری می‌کنند.

البته قصور خود شناگران و خانواده‌هایشان بخشی دیگر از این ماجرای تاسف بار است.

بارها هم مشاهده و هم شنیده شد به هشدارهای ایمنی و بازدارنده عوامل امدادی و یگان‌های ویژه انتظامی مستقر در سواحل توجه جدی و کافی نمی‌شود و برخی از شناگران باوجود نامساعد بودن شرایط جوی و توفانی بودن، دل به دریا می‌زنند و مصیبت سنگینی به بار می‌آورند و عمری خانواده‌ای داغدار عزیزانشان می‌شوند.

مدت‌هاست نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان ‌دولتی و رسانه‌ها صحبت از تشکیل سازمان عمران سواحل شمال می‌کنند ولی تا به امروز هیچ اقدام اصولی و جدی در این رابطه صورت نگرفته است.

به هر حال چه سهل‌انگاری‌ها از سوی مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی باشد و چه خود قربانیان مقصر باشند باید دولت و مجلس شورای اسلامی با اختصاص بودجه و امکانات مناسب مادی و نیروی متخصص و کاربلد، گام جدی برای کاهش و یا حذف آمار تاسف‌بار غریق سواحل شمال بردارند.

نمی‌دانیم سریال کش‌دار و طولانی مرگ و میر شناگران دریای خزر تا به کی روی آنتن بی‌تدبیری برخی از مسئولان پخش خواهد شد.

تا به کی باید شاهد تراژدی سریال‌های تکراری قربانیان دریا باشیم.

انتهای پیام/2296/ش‌40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول