اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توجه به معیشت کارگران مهمترین مطالبه جامعه کارگری از دولت آینده

کارگران نقش اساسی در فعالیت‌های اقتصادی جامعه برعهده دارند. این قشر علاوه بر ایفای نقش پررنگ در کنار مدیریت و سرمایه برای گردش چرخ تولید در کشور، نقشی را نیز در جامعه به‌ عنوان شهروند ایفا می‌کنند.

توجه به معیشت کارگران مهمترین مطالبه جامعه کارگری از دولت آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امروزه گرانی و تورم در اکثر خانواده‌ها رخنه کرده و امنیت روانی مردم به ویژه قشر کارگران و زحمت‌کشان عرصه تولید را به هم زده است.

مشکل گرانی و تورم، مشکلی مضاعف بر جامعه کارگری وارد آورده است. در کنار این مشکلات، جامعه کارگری از مشکلاتی نظیر عدم امنیت شغلی، نحوه تنظیم قرارداد، عدم رسیدگی به این قبیل مسائل در رنج هستند.

نبود حساسیت کافی در جامعه نسبت به کارگر و روابط کار سبب بروز مشکلات فراوانی برای این قشر زحمتکش جامعه شده که رفع آن نیازمند توجه مسئولان و دستگاه‌های نظارتی است.

بالا رفتن نرخ بیکاری، شرایط بحرانی تولید در داخل کشور، لزوم احیای کار و تولید، بیرون آمدن از انزوا و ارج یافتن دوباره جامعه کارگری محورهایی هستند که باید در سال حماسه اقتصادی به آنها توجه ویژه‌ای داشت.

توسعه کارخانه در گرو کار با انگیزه کارگر است

نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به حقوق به حق کارگران گفت: آنچه حق کارگر است باید پرداخت شود و نباید منتظر شد تا کارگر دست به اعتصاب بزند و یا طومار امضا کند تا حقوق خود را بگیرد.

رضا رحمانی اضافه کرد: ضروری است برخی کارفرمایان هم توجیه و هم اصلاح شوند و آنچه حق کارگر است را پرداخت کنند.

وی سرمایه انسانی را محور توسعه دانست و خاطرنشان کرد: چطور می‌شود برای کارگر برگ سفید امضا کرد و به جای حقوق واقعی، یک سوم و بعضا یک چهارم آن را پرداخت کرد، آیا این کارفرمایان نمی‌دانند که رشد و توسعه کارخانه در گرو کار باانگیزه کارگر است؟

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در ادامه اشتغالزایی و احقاق حقوق کارگران و کارمندان را دو بال مکمل برای توسعه خواند و یادآور شد که در جلسات متعدد با کارفرمایان و شوراهای کارخانجات، موضوعات و مشکلات کارگران را مطرح و پیگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بیکاری و گرانی امروز بر زندگی مردم سایه انداخته است گفت: همه دست‌اندرکاران باید در راستای اشتغالزایی برای جوانان و مبارزه با گرانی گام بردارند.

رضا رحمانی با بیان اینکه مجلس قصد دارد با برنامه‌های جدید و ابتکارات و حرکات نو، روند اشتغالزایی را در منطقه ادامه دهد، اظهار کرد: خوشبختانه زمینه اشتغالزایی در استان وجود دارد و باید گام‌ها را در این زمینه محکم و استوار برداشت.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که مجلس در بحث اشتغالزایی واقعا به دوره شکوفایی برسد.

قراردادهای موقت برهم زننده امنیت شغلی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان باید به تمامی نکات و مشکلات جامعه کارگری آگاهی کامل داشته باشند و قوانین کارفرما را نیز به خوبی بشناسند تا بتوانند با ارائه پیشنهادات به موقع، مشکلات میان این دو قشر را برطرف سازند زیرا اگر بتوان کارفرمایان را در کشور مولد ساخت قطعا کارگر نیز مولد می‌شود.

میرهادی قره سید ادامه داد: صرف نظر از این موضوع مسائلی چون افزایش نیافتن مستمری بازنشستگان و رعایت نشدن حداقل ساعت کار روزانه در صنوف نیز باید در فرصت مناسب پیگیری شود تا بتوانیم رضایت حداقلی این قشر زحمت‌کش را به دست بیاوریم.

وی تصریح کرد: امروز کارگران شاغل از قراردادهای موقت و پیمانی ابراز نارضایتی می‌کنند و خواهان توجه مسئولین به مشکلات خود هستند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رایزنی نمایندگان مجلس با مسئولان ارشد کشور از جمله قوه مجریه و قوه قضائیه و ایجاد تعامل مناسب بین آن‌ها برای حل مشکلات جامعه کارگری موثر است.

وی با بیان اینکه کارگران امنیت شغلی ندارند، علت این معضل را قراردادهای موقت دانست و گفت: این مقوله باب شده که بخش کارفرمای ما به نوعی گریز از قانون کرده و قانون را دور بزنند در حالی که نمی‌دانند زمانی که امنیت را برای دیگران از بین می‌برند به نوعی امنیت خود آنها به خطر خواهد افتاد که شاهد آن واردات بی‌رویه است.

بی‌توجهی به نیازهای واقعی کارگران ظلمی آشکار است

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در خصوص مهمترین مشکلات جامعه کارگری گفت: قراردادهای موقت مشکل عمده جامعه کارگری است که بر 99 درصد قشر کارگر حاکم شده است و از طرف دیگر نیز ورود کالاهای بی‌کیفیت و بی‌خاصیت باعث شده کارهای ما روز به روز تعطیل شود و به خیل عظیم بیکاران نیز افزوده شود.

کریم صادق‌زاده با بیان اینکه دستمزد کارگران نسبت به تورم و خرج، بی‌عدالتی است، ‌تصریح کرد: اکنون واقعیت‌های دستمزدی کارگری آنطور که باید پرداخت نشده است. 

وی در ادامه بی‌توجهی به نیازهای واقعی کارگران را ظلمی آشکار به این قشر دانست و گفت: باید با نگرشی واقع‌گرایانه و با در نظر گرفتن واقعیات موجود در جامعه از قبیل تورم، گرانی و سبد معیشتی واقعی اقدام به تعیین حداقل و افزایش دستمزد کارگران شود.

وی تاکید کرد: مسئولان بایستی از توان تمام تشکل‌ها و نهادهای کارگری در جهت رفع معضلات کار و صنعت و تولید که گریبانگیر منطقه می‌باشد، استفاده کنند.

صادق‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کارگران سفید امضا در استان به حداقل رسیده است، اظهار داشت: کارگرانی که برای کار به شرکت‌ها و کارخانه‌ها مراجعه کنند نباید تن به امضای قراردادهای سفید دهند.

وی گفت: تشکیلات خانه کار و کارگر استان با کارفرمایان متخلف در زمینه قرارداد سفید امضا برخورد می‌کند.

صادق‌زاده همچنین در پاسخ به این سئوال که کارگرانی که بدون قرارداد در برخی جاها مشغول فعالیت هستند و در صورت اخراج چگونه می‌توانند از کارفرمای خود شکایت کنند، اظهار داشت: این نوع کارگران باید ابتدا به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفته و از شورای سازش شکایت کنند و در مرحله دوم به هیئت تشخیص مراجعه کرده و در سومین گام به هیئت حل اختلاف رفته و مشکل خود را بیان کنند.

صادق‌زاده ادامه داد: هر کدام از این سه مراجع نمایندگانی از سوی دولت، کارفرمایان و کارگران دارند و می‌توانند مشکل کارگران را بررسی کنند و حق و حقوق آنان را برایشان بازگردانند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با بیان اینکه یکی از راهبردهای مهم شکوفایی اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی برای رفع معضل بیکاری است اظهار داشت: اشتغال یکی از شاخصه‌های مهم توسعه هر کشوری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد از کارگران فاقد امنیت شغلی هستند و با قراردادهای موقت نمی‌توان از حقوق نیروی کار دفاع کرد افزود: حقوق دریافتی کارگران کفاف یک چهارم هزینه‌های زندگی را هم نمی‌دهد و بازنشستگان نیز با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند.

نقش جامعه کارگری در افزایش تولید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: تلاش ما بر افزایش نقش جامعه کارگری در تولید، بهره‌وری و سرمایه‌گذاری است که این امر را با واگذاری 20 الی 30 درصدی سهام کارخانه‌ها به کارگران به مرحله اجرا خواهیم گذاشت. 

یونس فاتح افزود: با اقدام مذکور، نقش حیاتی و ارزشمند کارگران شناخته شده و این جایگاه، تحکیم پیدا می‌کند.       

فاتح با تاکید بر خدمت‌رسانی اخص و صادقانه به مردم، گفت: برای پیشرفت و پیشبرد اهداف مدیریتی، باید با پرهیز از شعارگویی و سخنرانی، انرژی، توانایی و زمان خود را در زمینه کار صرف کنیم. 

وی، به نحوه بکارگیری ظرفیت‌‌های منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: در آغاز از تمام ظرفیت‌های موجود در سطح استان جهت ایجاد روح تعاون، همدلی و هم‌افزایی در کار و سرمایه‌گذاری، بهره جسته و تلاش خواهیم کرد تا زمینه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری حداکثری را با توجه به ظرفیت‌های بالقوه منطقه فراهم کنیم.       

فاتح اضافه کرد: امیدوارم با تلاش و همت همکاران در حوزه‌های مختلف اداره‌کل کار و رفاه اجتماعی، بتوانیم اهداف و برنامه‌ریزی‌های انجام شده را به سرانجام رسانده و در سایه توجهات حضرت احدیت، نظام بابرکت جمهوری اسلامی و دولت خدمتگزار، ارائه خدمت صادقانه را در این عرصه استمرار بخشیم.

یکی از پایه‌های اساسی توسعه؛ پیشرفت و کمال مادی و معنوی جامعه بشری در گرو تلاش و فعالیت کارگران است.

این نقش کلیدی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی برای توسعه مادی و معنوی در نظام دینی در شرایط فعلی که دشمنان عزم خود را برای زمین‌گیر کردن انقلاب ایران جزم کرده‌اند بیش از پیش مبرهن است.

توجه به معیشت کارگران مهمترین مطالبه جامعه کارگری است و از دولت آینده انتظار داریم ضمن رسیدگی به مشکلات کارگران، با مدیریت اجرایی و حرکت در جهت اهداف نظام، خواسته‌های مردم و کارگران را دنبال کند.

در حال حاضر بیش از 50 درصد جمعیت ایران را کارگران در حوزه‌های صنعتی، تولیدی و صنوف تشکیل می‌دهند و توجه به بحث تامین اجتماعی و رسیدگی به معیشت آنها امری ضروری است.

...............................

نگارنده: علی آقایاری

...............................

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول