اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام صهیونیست: 80 اسیر بازداشتی ماقبل توافقنامه اسلو آزاد می‌شوند

یک مقام مسئول رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم در نظر دارد 80 اسیر فلسطینی که پیش از توافقنامه اسلو به اسارت درآمده و بیش از 20 سال در زندان بوده‌اند را آزاد نماید.

مقام صهیونیست: 80 اسیر بازداشتی ماقبل توافقنامه اسلو آزاد می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس، سایت اسرائیلی «والا» به نقل از یک مسئول اسرائیلی گزارش داد که «محمود عباس» آزادی بیش از 100 اسیر از جمله 24 نفر از اهالی کمربند سبز را که برای اکثریت آنها حکم حبس ابد صادر شده، درخواست کرده است اما توافقات صورت گرفته درباره آزادی اسرای فلسطینی از اهالی کرانه باختری و نوار غزه به استثنای اسرای داخلی است.

وی افزود که آزادی این اسرا به صورت تدریجی و پس از آغاز مذاکرات خواهد بود و تعداد اسرایی که آزاد خواهند شد، بیش از 80 نفر نیست.

وی اظهار داشت که ما خواهان اجرای مذاکرات جدی فلسطینیان هستیم و به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات و سپس مراجعه به سازمان ملل نیستیم.

این مسئول اسرائیلی همچنین تصریح کرد: آزادی این اسرا برای اعتمادسازی صورت می‌گیرد و بیشتر اسرایی که قرار است آزاد شوند بالای 40 سال سن دارند و اکثریت آنها بیش از دو دهه در زندان بوده‌اند.

وی در خصوص توافق برای توقف شهرک‌سازی و اجرای مذاکرات بر اساس مرزهای 67 نیز تاکید کرد که هیچ تعهدی در خصوص مرزها و توقف ساخت‌وساز‌ها در شهرک‌های صهیونیستی و آزادی اسرا پیش از آغاز مذاکرات وجود ندارد.

توافقنامه اسلو در سال 1993 میان «یاسر عرفات» رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین و «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده امضا شد.

این معاهده نخستین توافقنامه رسمی مستقیمی است که میان اسرائیل و فلسطینیان امضا شد و از این جهت اهمیت ویژه ای دارد. به رغم این که مذاکرات در خصوص توافقنامه در اسلو پایتخت نروژ انجام شد اما این توافقنامه در واشنگتن و با حضور بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا به امضا رسید.

این توافقنامه، ایجاد دولت خودمختار انتقالی فلسطینی که بعدها به تشکیلات خودگردان فلسطین معروف شد و نیز تشکیل شورای قانونگذاری منتخب ملت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه را دربرمی گرفت. بر اساس این توافقنامه قرار شد طی دوره موقت 5ساله ای مذاکرات میان دو طرف تا زمان دستیابی به صلح دایمی بر اساس دو قطعنامه 242 و 338 شورای امنیت جریان داشته باشد.

بر اساس این توافقنامه دوره انتقالی با عقب نشینی نظامیان اسرائیل از نوار غزه و منطقه اریحا آغاز می شد. همچنین مذاکرات درباره وضعیت دایمی میان دولت اسرائیل و نمایندگان ملت فلسطین در سریع ترین زمان ممکن یعنی در سومین سال دوره انتقالی پیش بینی شده بود. همچنین بر اساس این توافقنامه مذاکرات شامل مسائل باقیمانده از جمله بیت المقدس، آوارگان، شهرک ها، تدابیر امنیتی، مرزها، روابط و همکاری با همسایگان نیز می شد.

انتهای پیام/ص                    

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول