اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با محوریت بررسی جغرافیایی گیلان

گیلان استان پایلوت در برگزاری کارگاه نقد کتاب‌های تاریخی شد

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان از برگزاری کارگاه نقد و بررسی کتاب‌های تاریخی با محوریت جغرافیایی گیلان برای نخستین بار در کشور به صورت پایلوت در این نهاد خبر داد.

گیلان استان پایلوت در برگزاری کارگاه نقد کتاب‌های تاریخی شد

حسین عباس‌نژاد کارسیدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان کارگاه نقد و بررسی کتاب‌های تاریخی با محوریت جغرافیایی گیلان را به صورت پایلوت در کشور را به صورت هر ماه یک بار برگزار می‌کند.

وی افزود: این کار تاکنون در کشور انجام نشده و سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برای نخستین بار انجام می‌دهد.

این مسئول، با بیان اینکه نقد و بررسی کتاب‌های تاریخی منجر به ایجاد تحقیق، پژوهش و خلق آثار می‌شود، تصریح کرد: کارگاه نقد و بررسی کتاب‌های تاریخی هر ماه یک‌بار در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با حضور نویسندگان، منتقدان، پژوهشگران، محققان و ... برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون دو جلسه از این کارگاه برگزار شده است، اذعان کرد: این برنامه مورد استقبال چشمگیر پژوهشگران و ... قرار گرفته است.

عباس‌نژادکارسیدانی، در تشریح عملکرد این سازمان در حوزه اسناد خاطرنشان کرد: اهدای یک جلد قرآن خطی متعلق به اواسط دوره قاجاریه، شناسایی و گردآوری 270 برگه اسناد کهن روستای چافجیر از توابع شهرستان رودسر مربوط به دوره‌های صفویه تا قاجاریه از جمله عملکرد این سازمان است. 

وی، گردآوری و بازشناسی 15 سند نفیس و قدیمی از تاریخ گیلان، شناسایی و اسکن هفت برگه سند قدیمی مربوط به منطقه ماسوله متعلق به دوره قاجاریه و ... را از دیگر اقدام‌های سازمان اسناد ملی استان عنوان کرد.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، شناسایی و گردآوری مجموعه‌ای از روزنامه‌های قدیمی گیلان، دریافت 60 جلد کتاب مذهبی و علمی، شناسایی و بازیابی بیش از 30 برگه سند مربوط به دوران انقلاب اسلامی در رودسر، فهرست نویسی کتاب‌های چاپ سنگی و ... را از دیگر اقدام‌های این نهاد برشمرد.

وی، درباره عملکرد این مجموعه در حوزه تاریخ شفاهی اذعان کرد: شناسایی بیش از 40 نفر رجال کهنسال و خوش حافظه گیلانی و برقراری ارتباط با هر کدام برای ضبط خاطرات شفاهی و... را از جمله این فعالیت‌ها است.

عباس‌نژادکارسیدانی، برگزاری همایش نکوداشت استاد جعفر خمامی‌زاده گیلان شناس صاحب‌نام استان، بررسی اسناد تاریخی نهضت جنگل، بررسی اسناد تاریخی مشروطه در گیلان و برپایی نمایشگاه دائمی اسناد در استان را از برنامه‌های آینده سازمان مذکور ذکر کرد.

وی یادآور شد: مردم گیلان به منظور حفظ و تقویت فرهنگ، تاریخ و حفظ هویت ملی خود با اهدای اسناد به سازمان اسناد ملی استان این مجموعه را یاری دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اسناد یا از طریق مردم فرهنگ‌دوست به صورت رایگان به سازمان اهدا و توسط این نهاد از اهدا کنندگان خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه اسناد تا دوره صفویه که در منازل و یا توسط مجموعه‌داران نگه‌داری می‌شوند دارای ارزش و قیمت هستند، متذکر شد: طبق صورت جلسه شورای خرید اسناد با ارزش کشور، اسناد مذکور خریداری و در مخزن نگه‌داری می‌شوند.

به گفته عباس‌نژادکارسیدانی، اسناد مربوط به دوره قاجاریه، پهلوی اول و دوم نیز طبق نوع سند و مراجعات مردم در آن زمان قیمت‌گذاری می‌شوند.

وی درباره اهمیت و جایگاه اسناد تصریح کرد: اسناد حلقه‌های گمشده تاریخ هستند که بسیاری از وقایع را برای نسل‌های بعدی روشن می‌کنند. 

انتهای پیام/2300/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول