اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اردبیل پیشتاز مکانیزاسیون کشاورزی / کمباین‌هایی که به 8 استان سرویس می‌دهند

استان اردبیل که قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود و بیش از 30 نوع محصول زراعی و باغی در آن کشت و عمل‌آوری می‌شود در عرصه مکانیزاسیون پیشتاز کشور است.

اردبیل پیشتاز مکانیزاسیون کشاورزی / کمباین‌هایی که به 8 استان سرویس می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اداره فناوری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اردییل در جلسه‌ای با مسئولان این حوزه در تشریح آخرین وضعیت ارتقای این بخش اظهار داشت: استان اردبیل که از نظر کشاورزی دارای شرایط ویژه و منحصر بفردی در کشور می‌باشد استعدادها و توانمندی‌های ویژه کشاورزی این استان سبب شده تا با عنوان قطب کشاورزی کشور محسوب شود.

مسعود آسیابی‌‌زاده تصریح کرد: رشد و توسعه کلید بخش‌های کشاورزی استان اردبیل مربوط به توسعه مکانیزاسیون است به طوری که بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان با دارا بودن بیش از 18 هزار دستگاه انواع تراکتور، یک هزار و 100 دستگاه انواع کمباین و بیش از 52 هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی جزو استان‌های پیش‌رو در امر مکانیزاسیون کشاورزی است.

وی یادآور شد: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در مکانیزاسیون کشاورزی هر منطقه برای استان در پایان سال گذشته بر اساس آخرین دستور‌العمل ارسالی از سوی مرکز توسعه مکانیزاسیون برابر با 1.3 می‌باشد که نسبت به متوسط کشوری استان اردبیل از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

رئیس اداره فناوری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گفت: در بحث مکانیزاسیون برداشت استان اردبیل با اتکا به یک هزار و 167 دستگاه انواع کمباین جزو چند استان تاثیر‌گذار در امر برداشت غلات کشور بوده و علاوه بر برداشت کامل عمده محصولات استان سالانه در امر برداشت غلات بیش از هشت استان دیگر نیز مشارکتی فعال دارد.

ایجاد انجمن کمباین‌داران در شمال استان اردبیل

آسیابی‌زاده عنوان کرد: در این راستا و در جهت حمایت از کمباین‌داران استان و پیگیری مطالبات آنها در سال گذشته اقدامات اولیه برای راه‌اندازی انجمن کمباین‌داران با محوریت شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام شد.

وی بیان داشت: در این اقدام و پیگیری عضویت کمباین‌داران سایر شهرستان‌های تابعه و تشکیل اتحادیه کمباین‌داران استان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره فناوری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: با هدف کاهش ریزش محصول توسط کمباین از سال 90 طرح معاینه فنی کمباین در دستور کار اداره امور فناوری‌های مکانیزه استان قرار گرفت و در سال جاری نیز با مشارکت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان این طرح در دو مرحله که مرحله اول قبل از ورود کمباین به مزرعه و مرحله دوم هنگام کار کمباین در مزرعه بوده تا پایان فصل برداشت غلات استان در حال اجراست.

آسیابی‌زاده تصریح کرد: از برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت مکانیزاسیون کشاورزی استان تامین انواع ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی با محوریت ماشین‌ها و ادوات کشاورزی حفاظتی در جهت اصلاح توان ماشینی ناوگان مکانیزاسیون استان و جایگزینی تدریجی ماشین‌ها و ادوات کشاورزی نوین با ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی فرسوده استان اردبیل است.

وی ادامه داد: با هدف نیل به این اهداف طی سال‌های اخیر در جذب کامل تسهیلات بانکی کم‌بهره و اعتبارات ویژه اختصاصی بخش مکانیزاسیون جزو چند استان اول کشور قرار گرفته‌ایم.

رئیس اداره فناوری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: در سال 91 نیز با جذب بیش از 240 میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره شاهد ورود بیش از یک هزار و 200 دستگاه انواع تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی با اولویت ادوات خاک‌ورزی حفاظتی به مجموعه ناوگان مکانیزاسیون استان بودیم.

آسیابی‌‌زاده تاکید کرد: با هدف حمایت از تجهیز شرکت‌ها ارائه خدمات مکانیزه کشاورزی و کشاورزان پیش‌رو مناطق محروم استان به ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی نوین و الگویی در سال گذشته مبلغ 6 میلیارد ریال به صورت کمک بلاعوض از محل طرح تجهیز شبکه شرکت‌های مکانیزاسیون کشاورزی برای خرید بیش از 60 دستگاه انواع ماشین‌آلات و ادوات الگویی هزینه شده است.

وی یادآور شد:‌ حمایت از سازندگان ادوات کشاورزی استان با هدف بومی‌سازی ادوات جدید متناسب با نیاز استان و پیگیری‌ آموزش همکاران و کاربران ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی با هدف آشنایی و کاربرد صحیح ماشین و ادوات کشاورزی نوین از دیگر برنامه‌های بخش مکانیزاسیون استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اداره فناوری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در پایان سخنان خود اذعان داشت: نتایج برنامه‌های یاد شده علاوه بر ورود ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی نوین به استان و آشنایی کشاورزان استان با فناوری‌های نوین در بخش مکانیزاسیون کشاورزی به اجرای مطلوب و رو به رشد طرح‌های مختلف کشاورزی به ویژه طرح جامع کشاورزی، حفاظتی و طرح تجهیز شبکه شرکت‌های مکانیزاسیون منجر شده است.

انتهای پیام/62005/ش40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول