اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ‌جلسه درس اخلاق رمضان مطرح شد

تعبیر آیت‌الله مصباح‌یزدی از آثار زیان‌بار رفاه‌طلبی و دنیازدگی / راز حماسه‌آفرینی دفاع مقدس

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آثار زیان‌بار رفاه‌طلبی و دنیازدگی گفت: حاصل این امر چیزی جز تغییر مجاهدان به انسان‌های دنیاگرا نبوده است.

تعبیر آیت‌الله مصباح‌یزدی از آثار زیان‌بار رفاه‌طلبی و دنیازدگی / راز حماسه‌آفرینی دفاع مقدس

‌به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی چهارشنبه شب در هفتمین جلسه درس اخلاق رمضان که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد ‌ارتباط‌ میان صبر و تقدیرات الهی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: قرآن کریم با نشان دادن حکمت‌ها و قضا و قدر الهی مومنان را به صبر در اعمال و تکالیف تشویق می‌کند تا آنها دچار ناامیدی و غرور نشوند.

وی افزود: صبر در شکست‌ها و انجام وظیفه بر اساس تعالیم دینی مهمترین وظیفه هر شخص است و موجب رستگاری او می‌شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مراجع تقلید جامع‌الشرایط پس از استخراج دستورات دینی از قرآن و روایات بر اساس روش‌های فقهی آنها را در اختیار دیگران می‌گذارند گفت: وظیفه سایرین عمل بر اساس این دستورات است.

وی ادامه داد: خداوند حضرت ابراهیم(ع) را مأمور کرد تا فرزندش را ذبح کند و ایشان هم سوالی در این زمینه نپرسیدند بلکه تنها به انجام تکلیف فکر می‌کردند؛ ما نیز باید چنین باشیم و تکلیف‌مداری را فدای دانستن حکمت احکام نکنیم بلکه هرگاه دستوری از خداوند به ما رسید باید به آن عمل کرده و حتماً به دنبال حکمتش نباشیم.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه نفس دین‌مداری عمل بر اساس حکمت و فلسفه احکام نیست خاطرنشان کرد: بعضی افراد شبهاتی را در این زمینه وارد کرده و به عنوان مثال می‌گویند چون احکام تابع مصالح و مفاسد هستند پس هنگامی که مصلحت تامین نشد نباید به تکلیف هم عمل کرد و در حقیقت نتیجه را مهمتر می‌دانند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: ابتدا باید به این افراد گفت انسان به تمام مصالح و مفاسد آگاه نیست و دوم اینکه ممکن است یک حکم الهی ناظر به مصالح و مفاسد گوناگونی باشد که در هر دو صورت ناآگاهی آدمی دلیل بر انجام ندادن دستور نخواهد بود.

وی با اشاره به پیروزی مسلمانان در جنگ بدر و نیز غلبه سپاه طالوت بر جالوت در عین برتری نفر و تجهیزاتی دشمنان گفت: برخی در داخل سپاه اسلام عنوان می‌کردند نمی‌توان با هزار نفر بی‌سلاح در مقابل 3 هزار تن مجهز جنگید اما حقیقت این است که منطق قرآن تفاوت‌هایی اساسی با معادلات انسانی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: منطق قرآن این است که 100 مومن صابر بر هزار مشرک مسلح برتری خواهند یافت و این وعده الهی در موارد متعددی بر منکران هم ثابت شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آثار زیان‌بار رفاه‌طلبی و دنیازدگی گفت: حاصل این امر چیزی جز تغییر مجاهدان به انسان‌های دنیاگرا نبوده است؛ مسلمانان صدر اسلام هم پس از مدتی با وجود اینکه تعدادشان فزونی یافته بود اما از نظر اراده ضعیف شده بودند.

وی با بیان اینکه حکمت تکالیف الهی تنها پیروزی نیست گفت: آزمودن انسان‌ها و دیدن نتیجه آن توسط خود آدمی یکی از مهمترین فلسفه‌های دستورات خداوند هستند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تاثیرات فراوانی که جنگ تحمیلی ‌روی مردم ایران داشت خاطرنشان کرد: نوجوانانی که تا پیش از انقلاب کاری انجام نمی‌دادند و بیکار بودند با نشستن در پای درس اسلام و انقلاب حماسه‌ای بزرگ در دوران دفاع مقدس خلق کردند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر توجه آدمی به ویژگی‌های این دنیا گفت: مادیات سعی می‌کنند انسان را فریب بدهند در حالی که معیارهای این دنیایی چندان ارزشی ندارند.

وی تغییر به عنوان یکی از سنت‌های الهی را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر گروهی دچار کاهش نشاط و حرارت شوند لازم است به وسیله عاملی شوک‌دهنده آنها را به شور و نشاط قبلی بازگرداند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه انسان نمی‌داند تقدیری که خداوند برایش در نظر گرفته چیست گفت: عمل بر اساس وظیفه و دستورات قرآن، روایات، ولایت فقیه و مراجع تقلید سبب می‌شود آدمی در عین اینکه به قضا و قدر خویش آگاهی ندارد وظیفه‌اش را به درستی انجام داده و سعادتمند شود.

انتهای پیام/78004/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول