اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله استادی مطرح کرد

لزوم بازداشتن چشم از دیدن صحنه‌های حرام/ اختلاط زنان و مردان در جامعه صحیح نیست

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: لازم است انسان چشم خود را از دیدن صحنه‌های حرام باز دارد تا به گناه نیفتد.

لزوم بازداشتن چشم از دیدن صحنه‌های حرام/ اختلاط زنان و مردان در جامعه صحیح نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله رضا استادی امروز طی سخنانی در مسجد اعظم قم با اشاره به لزوم شکرگزاری در برابر خداوند اظهار کرد: همه اعضای آدمی باید شکرگزار پروردگار خویش باشند و در این میان چشم آدمی نسبت به سایر اعضا کمتر شکرگزاری می‌کند.

وی افزود: چشم انسان نخستین عضوی است که صحنه‌های مختلف را می‌بیند که ممکن است منجر به گناه شوند به همین دلیل نباید هر صحنه‌ای را در معرض دید قرار داد تا انسان از یاد خداوند غافل شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نباید به این دلیل که در پای تلویزیون اسلامی نشسته‌ایم خود را فریب دهیم گفت: اینطور نیست که هرآنچه را از این تلویزیون دیدیم مشکلی نداشته باشد؛ هرگاه انسان جنس مخالفی را در تلویزیون ببیند که او را به گناه می‌اندازد باید از دیدن خودداری کند.

وی ادامه داد: چنانچه آدمی بتواند مال دنیا را از خود دور کند توانسته است موفق به عبادت بزرگی بشود وگرنه اقامه نماز و روزه به تنهایی نمی‌تواند چندان تاثیرگذار باشد.

استادی با تاکید بر همراهی انسان با یاد و نام خداوند خاطرنشان کرد: در روایتی می‌خوانیم شیعیان ما آنهایی هستند که وقتی خلوت می‌کنند، به یاد خدا باشند زیرا جایی که یاد خدا در آنجا نباشد جای شیطان است.

امام جمعه قم با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) عنوان داشت: این امام همام می‌فرمودند «در تورات خطاب به حضرت موسی(ع) آمده است زمانی که در خلوت تنها هستی به یاد من باش» که این امر نشان از اهمیت یاد خداوند حتی در تنهایی و خلوت دارد.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات خوشحالی‌ها و لذت‌های مادی ممکن است محملی برای شیطان باشند به همین دلیل در این مواقع انسان باید بیش از سایر اوقات به یاد خدا باشد و از پروردگار خویش غفلت نکند؛ از دیگر گذرگاه‌های حساسی که شیطان در کمین انسان می‌نشیند هنگام عصبانیت است و در کلامی گفته‌اند که خداوند می‌فرماید «اگر در هنگام غضبناک بودن مرا یاد کنید مورد خشمم قرار نمی‌گیرید».

استادی با تاکید بر به یاد خداوند بودن در همه شرایط از جمله در کسب و کار گفت: بازارها معمولا جای مناسبی برای معصیت خدا هستند؛ امروز می‌بینیم که زنان و مردان با ظاهر نامناسب و به صورت مختلط در حال خرید و فروش بوده و گاهی هم گناهانی را مرتکب می‌شوند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود احکام اجاره را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در مورد سرقفلی اماکن تجاری باید گفت در هنگام معامله آن صاحب ملک می‌تواند مبلغی را به ازای این معامله از نفر نخست مطالبه کند و این امر شرعی است.

وی افزود: اجاره تنها در مورد مسکن و مکان‌های تجاری نیست بلکه حتی در مواردی مانند سپردن پارچه به خیاط برای دوختن لباس و پرداختن اجرت به او هم بسیاری از احکام اجاره را می‌توان اعمال کرد.

انتهای پیام/78004/ک40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول