اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه خبر داد

واگذاری 2400 واحد مسکونی به مددجویان تا پایان شهریور/ ارائه خدمات حمایتی به بیماران HIV مثبت

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه تعداد سه هزار و 500 واحد مسکونی در حال ساخت است، گفت: تعداد دو هزار و 400 واحد تا شهریورماه سال‌جاری قابل واگذاری به مددجویان زیرپوشش بهزیستی است.

واگذاری 2400 واحد مسکونی به مددجویان تا پایان شهریور/ ارائه خدمات حمایتی به بیماران HIV مثبت

به گزارش خبرنگار فارس از کرمانشاه، عبدالرضا میرزائیان به ‌مناسبت فرارسیدن هفته بهزیستی در گفت‌وگوی تفصیلی به سئوالات خبرنگار فارس پاسخ داد که در ادامه می‌آید:

فارس: اشتغال مددجویان یکی از برنامه‌های اصلی بهزیستی است، در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

در زمینه اشتغال مددجویان، استفاده از تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه مشاغل خرد و مشاغل خانگی، بهره‌مندی مددجویان از مزایای بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی با پرداخت 23 درصد حق بیمه،‌ مشاوره‌های شغلی و آموزش مددجویان برای ورود به بازار کار، کمک‌های بلاعوض ازطریق خیران و مشارکت‌های مردمی برای اشتغال مددجویان و کاریابی از طریق کارگاه‌های متقاضی نیروی کار و کارفرمایان انجام گرفته است. 

* اعزام مددجویان به عتبات‌عالیات و مشهد مقدس

فارس: در رابطه با موضوعات فرهنگی این قشر از جامعه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در زمینه امور فرهنگی مددجویان اعزام مددجویان به عتبات‌عالیات در سال‌های 90 و 91، اعزام به مشهد مقدس و اماکن تفریحی در سال‌های 90 و 91، برگزاری کلاس‌های توانمندسازی و مهارت‌های زندگی برای مددجویان، برگزاری کلاس‌های قرآنی برای معلولان و مددجویان در سطوح مختلف و برگزاری جشنواره‌های قرآن و ورزشی صورت گرفته است. 

فارس: وضعیت مسکن مددجویان بهزیستی چگونه است؟

تعداد سه هزار و 500 واحد مسکونی در حال ساخت است که تعداد دو هزار و 340 واحد آن در پروژه‌های سجادیه و دولت‌آباد کرمانشاه در مرحله واگذاری است و مابقی واحدها مربوط به پروژه‌های شهرستان‌ها است.

این واحدها با نظارت اداره‌کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن از پیشرفت فیزیکی 50 تا 90 درصد برخوردارند که تعداد دو هزار و 400 واحد تا شهریورماه سال‌جاری قابل واگذاری به مددجویان زیرپوشش بهزیستی است. 

* 700 معلول ضایعه نخاعی و ام. اس زیرپوشش هستند

فارس: در حوزه توانبخشی چه اقداماتی انجام گرفته است؟

در حوزه توانبخشی 31 مرکز شامل مراکز شبانه‌روزی و نگهداری ویژه معلولان ذهنی، حرفه‌آموزی ویژه معلولان ذهنی، نگهداری سالمندان، ویزیت در منزل و نگهداری بیماران اعصاب و روان وجود دارد.

700 معلول ضایعه نخاعی و ام.اس زیرپوشش هستند که علاوه بر خدمات مستمری ماهانه، وسایل کمک توان‌بخشی، کمک هزینه حق پرستاری دریافت می‌کنند و یک تیم ویزیت در منزل ضایعه نخاعی فعال است.

برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در یک‌هزار و 261 روستا ارائه خدمت کرده است. 

*پرداخت سه میلیون تومان به کودکان نیازمند به عمل جراحی کاشت حلزون

فارس: کودکان نیازمند به کاشت حلزون چه خدماتی از بهزیستی دریافت می‌کنند؟

به کودکان نیازمند به عمل جراحی کاشت حلزون که زیرپوشش باشند، پس از مراجعه به بیمارستان‌های مخصوص و تأیید این موضوع، تا سقف سه میلیون تومان پرداخت می‌شود و طی سه سال گذشته نزدیک به 60 نفر مورد عمل جراحی قرار گرفتند و از حمایت‌های سازمان بهزیستی برخوردار شده‌اند. 

* حدود 7500 نفر از مددجویان کمک هزینه دریافت کرده‌اند

فارس: زنان بی‌سرپرست به چه صورتی در بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند؟

از جمله فعالیت‌های دفتر توانمندسازی خانواده زنان می‌توان به پرداخت کمک هزینه‌های مستمر به زنان سرپرست خانوار، دانشجویان و دانش‌آموزان، توسعه و راه‌اندازی گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار، ارائه خدمات مشاوره و ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی شهری و روستایی به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد.

پرداخت کمک هزینه مستمر ماهیانه به زنان سرپرست خانوار به تعداد پنج هزار و 659 خانوار، پرداخت کمک هزینه به دانشجویان و دانش‌آموزان عضو خانواده‌های زیرپوشش به تعداد یک‌هزار و 500 نفر، توسعه و راه‌اندازی 43 گروه همیار زنان سرپرست خانوار با فعالیت‌های خدماتی، تولیدی و کشاورزی، بهره‌مندی 352 خانواده فاقد مسکن از طرح مسکن مهر در سال 91، اهدای کمک هزینه‌های ازدواج به بیش از 300 دختر عضو خانواده‌های مورد حمایت در سال گذشته، ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی در زمینه‌های شغلی و تحصیلی از دیگر اقدامات انجام گفته است.

بهزیستی در زمینه اوقات فراغت خانواده اقدام به برگزاری اردوهای فرهنگی، زیارتی برای زنان سرپرست خانوار به اماکن مقدس از جمله کربلای معلی، مشهد مقدس، اردوهای فرهنگی، علمی برای فرزندان خانواده‌های مورد حمایت و معرفی مددجویان به مراکز فنی و حرفه‌ای فعالیت خوبی انجام داده است. 

* 18 پایگاه سلامت اجتماعی در استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند

فارس: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی چه برنامه‌هایی انجام گرفته است؟

در دفتر آسیب‌ها طرح آموزش مهارت‌های زندگی خانواده در محله‌ها و محیط‌های آموزشی و کاری برگزار شده است.

18 پایگاه سلامت اجتماعی در استان کرمانشاه با هدف توانمندسازی مردم محله، ارتقای سلامت اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تسهیل فعالیت‌های مشترک و جمع‌آوری آمار و اطلاعات در مورد مشکلات، اولویت‌ها و نیازهای مردم فعالیت می‌کنند.

فعالیت‌های پیشگیرانه از اعتیاد و بیماری رفتاری، درمانی، کاهش آسیب و توانمندسازی انجام شده و کارگاه تربیت مربی، همایش، سخنرانی، نمایشگاه، چاپ و توزیع بروشور و پوستر و تدوین بسته‌های آموزشی صورت گرفته است. این فعالیت‌ها در 22 محله و محلات روستایی، محیط‌های کاری اداری و غیراداری، نظامی و محیط‌های آموزشی انجام شده است. 

* ارائه خدمات حمایتی و معیشتی به بیماران HIV مثبت

فارس: چه تعداد مرکز مربوط به درمان معتادان وجود دارد؟

9 مرکز درمان سرپایی دولتی و غیردولتی، یک مرکز بستری و 18 مرکز اقامتی میان‌مدت (کمپ‌ها) در سطح استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند.

6 مرکز گذری یا کاهش آسیب در سطح استان کرمانشاه خدماتی از قبیل آموزشی و توزیع بسته‌های بهداشتی به معتادان تزریقی و پرخطر ارائه می‌کنند و ارائه خدمات به معتادان پرخطر و بی‌خانمان در سه مرکز سرپناه شبانه صورت می‌گیرد.

ارائه خدمات به بیماران HIV مثبت از قبیل: ارائه خدمات حمایتی و معیشتی، آموزش و مشاوره رایگان انجام می‌شود. 

فارس: در بحث پیشگیری از معلولیت‌ها به چه نتایجی رسیده‌اید؟

در دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها برنامه‌های پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان یک تا 6 ساله، غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران، آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از انفجار مین و پیشگیری از اختلالات ژنتیک انجام می‌شود. 

* طرح محب در چهار محله استان کرمانشاه انجام شده است

فارس: طرح محب یکی از طرح‌های جدیدی است که در بهزیستی انجام می‌شود، در این‌باره بیشتر توضیح دهید؟

طرح محب که در واقع حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایای طبیعی با هدف آمادگی افراد محلی در هنگام وقوع بلایای طبیعی است، در چهار محله استان کرمانشاه انجام شده است. 

* ارائه خدمت به بیش از 8500 نفر در حوزه مشاوره بهزیستی

فارس: کارشناسان بهزیستی در بخش مشاوره چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند؟

در دفتر مشاوره، مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی انجام می‌پذیرد.

یک‌هزار و 955 نفر در مراکز دولتی و 6 هزار و 721 نفر در مراکز غیردولتی از مشاوره حضوری در سال گذشته استفاده کرده‌اند و 12هزار و 330 نفر از مشاوره تلفنی کمک گرفته‌اند.

انتهای پیام/2700/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول