اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تاکید شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا بر توقف شهرک سازی/حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران

وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی نشست خود بر لزوم توقف فوری شهرک سازی اسرائیل تاکید کرده و از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای ایران حمایت کردند.

تاکید شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا بر توقف شهرک سازی/حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الوسط بحرین، در بیانیه پایانی نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا از اسرائیل خواسته شد تا فوری همه فعالیت‌های شهرک سازی از جمله توسعه طبیعی آنها در بخش شرقی قدس و سایر مناطق کرانه باختری رود اردن را متوقف و همه شهرک‌های موجود را برچیند.

این وزرا بر ضرورت ادامه حمایت سیاسی و مالی از تلاش‌های فلسطینی‌ها برای برپایی کشور فلسطینی تاکید کردند و گفتند که صلح عادلانه و فراگیر و دائم در منطقه خاورمیانه امری اساسی برای امنیت و صلح بین‌المللی براساس مصوبات سازمان ملل و طرح صلح عربی است که به برپایی کشور مستقل فلسطینی دارای حاکمیت در اراضی اشغالی از سال 1967 میلادی منجر می‌شود.

این وزیران همچنین از تلاش های کنونی جان کری وزیر خارجه آمریکا برای پیشبرد روند سازش در خاورمیانه استقبال کردند.

در این بیانیه بر عدم به رسمیت شناختن هرگونه تغییراتی در مرزهای قبل از 1967 میلادی از جمله در شهر قدس تاکید کردند مگر اینکه توافقی بین دوطرف درباره آن صورت گیرد.

این وزرا بر موضع مشترک خود تاکید کردند که شهرک‌های اسرائیلی در هر مکانی از اراضی اشغالی فلسطینی براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و مانعی در برابر روند سازش به شمار می‌رود.

برپایه این گزارش، وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا در این بیانیه حمایت خود را از تلاش‌های دیپلماتیک مستمر نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی مشترک و معاون اول رئیس کمیسیون اروپا و بویژه تلاش‌های گروه (ای 3+3) برای ایجاد یک راهکار دیپلماتیک برای موضوع برنامه هسته‌ای ایران ابراز داشتند و ایران را فراخواندند تا مصوبات شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درخصوص استفاده منحصرا مسالمت آمیز انرژی هسته‌ای و التزام به معیارها و شروط سلامت بین‌المللی را اجرا کند.

این درخواست درحالی مطرح می‌شود که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکنون زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) قرار داشته است و گزارش‌های مکرر بازرسان آژانس گواهی بر این مدعا است.

این بیانیه با حمایت از ادعای واهی امارات درخصوص جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی و اماراتی خواندن آن افزود که وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا "بر حمایت خود از حل و فصل مناقشه موجود بین امارات و جمهوری اسلامی ایران درباره جزایر سه گانه اماراتی ابوموسی و تنب کوچک و بزرگ براساس قوانین بین‌المللی از طریق مذاکرات مستقیم یا ارجاع پرونده به دادگاه لاهه حمایت می کنند".  

این بیانیه بدون اشاره به نقش مخرب خود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بویژه قطر و عربستان در برهم زدن امنیت و ثبات منطقه و دخالت در امور داخلی سایر کشورها از جمله سوریا، "ایران را ترغیب کردند که نقش سازنده‌ای در منطقه براساس احترام به اصل حاکمیت ملی  عدم دخالت در امور داخلی دیگران ایفا کند".

این بیانیه در ادامه بر اهمیت توافق جامعه بین‌المللی برای ایجاد راه حلی سیاسی و فراگیر تاکید کردند که به بحران سوریه پایان داده و خونریزی ملت سوریه را متوقف کند و انتظارات مشروع آنها را تحقق بخشیده و امنیت و وحدت آن را حفظ کند و منطقه را از تبعات خطرناک پیرامون آن محافظت کند.

این وزیران بر نیاز ضروری به ایجاد یک راهکار سیاسی فوری برای بحران سوریه و دعوت از همه طرف‌ها برای مشارکت مثبت و موثر به منظور تحقق این هدف تاکید کردند و متعهد شدند که همه تلاش خود را برای کمک به مهیا شدن شروط مناسب برای موفقیت برگزاری کنفرانس صلح درباره سوریه بکار بندند.

این وزیران بدون اشاره به حمایت مالی و تسلیحاتی از جنگجویان در سوریه و اعزام آنها از سوی خود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله قطر و عربستان و ترکیه "مشارکت حزب الله و سایر نیروهای خارجی در عملیات نظامی در سوریه را محکوم کرد".

این وزیران نگرانی شدید خود را در قبال نیازهای انسانی ملت سوریه در داخل و کل منطقه ابراز داشته و خواستار کمک‌های بیشتر جامعه جهانی در این زمینه شدند.

این بیانیه همچنین بر اهمیت حفاظت از امنیت و ثبات عراق و وحدت ارضی این کشور و همچنین حمایت از طرح شورای همکاری درباره یمن و کنفرانس گفت‌وگوی ملی فراگیر در این کشور و حمایت آنها از عبدربه منصور هادی در این مرحله حساس به منظور تحقق انتظارات ملت یمن و مقاومت در برابر عناصر تندرو و محکومیت تروریسم با همه اشکال آن تاکید کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول