اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فاصله فارس با برتری در شاخص‌های کتابخوانی اندک است

عزم شهرستان‌های فارس برای افزایش سرانه مطالعه

اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس اگر چه از نظر مدیران این مجموعه با وضع ایده‌آل فاصله دارد، اما در ایجاد عزم عمومی برای تحقق اهداف سند نهضت مطالعه موفق بوده است.

عزم شهرستان‌های فارس برای افزایش سرانه مطالعه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، میزان بالای مطالعه در یک ملت از شاخص‌های رشد‌یافتگی فرهنگی آن سامان محسوب می‌شود و ایران اسلامی به عنوان کشوری با سابقه دیرپای تمدن و فرهنگ باید در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

در ارتقای شاخص‌های مطالعه عوامل متعددی دخیل است که از مسائل اقتصادی و معیشتی تا تنوع و تعدد کتاب‌ها و نویسندگان و برنامه‌های حمایتی دولتی را شامل می‌شود.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همین راستا گام‌های متعددی را برداشته که طرح‌های ایستگاه‌ مطالعه و کتاب من، مسابقات متعدد کتابخوانی، شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور و توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها از آن جمله است.

شاید تجلی این برنامه‌ها و طرح‌ها در مورد کتاب و مطالعه سند نهضت مطالعه مفید باشد‌ که رهیافتی آگاهانه نسبت به تهاجمات فرهنگی و سلطه یک‌جانبه رسانه‌های مختلف است.

سند نهضت مطالعه مفید بنا به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

هدف زیربنایی و اساسی این سند دستیابی به جایگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه و به ویژه مطالعه مفید بر اساس سند چشم‌انداز بخش فرهنگ عمومی در افق ایران 1404 است.

از طرف دیگر منویات مقام معظم رهبری در مورد دسترس‌پذیر کردن کتاب برای مردم در این میان بسیار مهم بوده و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در راستای تحقق این بیانات اقدام به برپایی ایستگاه‌های مطالعه در سراسر کشور کرده است.

به پیروی از همین راهبردها، اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این زمینه متعدد و گسترده بوده است.

فعالیت‌هایی مانند احداث 18 کتابخانه خیر‌ساز، حمایت از فعالیت 200 تشکل مرتبط با کتاب، استقرار قفسه کتاب در مطب پزشکان، اجرای طرح مشاوره و پرستار کتاب، احداث حدود 10 کتابخانه مانند کتابخانه خیرساز آباده و دیگر شهرستان‌ها، راه‌اندازی 15 ایستگاه مطالعه، راه‌اندازی انجمن خیران کتابخانه‌ساز فارس و افزایش ساعات کاری کتابخانه‌ها نشانگر عزم این مجموعه برای تحقق اهداف سند نهضت مطالعه در فارس است.

این مقال به بررسی انعکاس پاره‌ای از این اقدامات در کلام تنی چند از مسئولان و تصمیم‌سازان شهرستان‌های فارس پرداخته است.

کتابخوان ساختن مهم‌تر از کتابخانه ساختن است

نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: تغییر رویکرد نهاد کتابخانه‌های فارس از توسعه تک‌بعدی زیرساخت‌های عمرانی به توسعه چندبعدی و تمرکز بر زیرساخت‌های فرهنگی قابل تقدیر است.

سیدعنایت‌الله هاشمی افزود: امروز نیاز جامعه ما کتابخوان ساختن است نه کتابخانه‌سازی و در این زمینه باید تمام شهرستان‌های فارس عزم خود را جزم کرده و توان خود را به منصه ظهور برسانند.

وی اضافه کرد: ما نیز در مجلس شورای اسلامی جذب اعتبارات انجام طرح‌های نرم‌افزاری برای سپیدان و سایر شهرهای این استان را پیگیری می‌کنیم.

هاشمی ابراز داشت: ایجاد ایستگاه مطالعه به عنوان یکی از طرح‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی باعث افزایش سرانه مطالعه شده و با تداوم این طرح تحول شگرفی در ارتقای ساعات مطالعه افراد جامعه رخ می‌دهد.

تنها با مطالعه می‌توانیم به جنگ تهاجم فرهنگی برویم

فرماندار خرامه در همین زمینه بیان داشت: سرعت رشد و توسعه کتابخانه‌ها در شهرستان خرامه قابل تقدیر است.

داریوش دهقان افزود: فرمانداری این شهرستان مسابقات فرهنگی برای اعضای انجمن کتابخانه‌ها و اجرای محورهای نهضت مطالعه مفید را در دستور کار دارد.

این مسئول تصریح کرد: ایجاد بخش کودک در کتابخانه‌ها باعث می‌شود که کودکان از همان ابتدای خردسالی عادت مطالعه پیدا کنند.

به گفته وی، فرمانداری در راستای تشویق مدارس و معلمان در نظر دارد در صورتی که معلمی 80 درصد دانش‌آموزان کلاس خود را به عضویت کتابخانه‌ای درآورد وی را مورد تقدیر شایسته قرار دهد.

فرماندار خرامه خاطرنشان کرد: تعمیق مطالعه زمینه خنثی‌‌سازی توطئه‌های دشمنان را در تمام حوزه‌ها به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و دینی فراهم می‌کند.

دهقان گفت: کتاب و کتابخوانی همواره یکی از شاخصه‌های مهم اعتلای فرهنگی جوامع به شمار می‌آید و به عنوان یکی از مهم‌ترین و پویاترین وسایل انتقال آگاهی، تفهیم و اندیشمندی از جایگاه ویژه‌ای در توسعه فرهنگ و تمدن هر ملتی برخوردار است.

لزوم توازن زیرساخت‌ها با جمعیت کتابخوان

فرماندار سپیدان در این زمینه خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت کتابخانه‌ها امروز اولویت مباحث فرهنگی در سپیدان است.

عبدالحسین صمدنژاد ادامه داد: ایجاد و ساخت چند کتابخانه در بخش مرکزی سپیدان و بخش همایجان بنابر همین رویکرد پیگیری شد چراکه توازن بین زیرساخت مطالعه با جمعیت کتابخوان از اولویت‌های این شهرستان است.

به حماسه مطالعه مفید نیاز داریم

فرماندار داراب دیگر فردی بود که به اظهار نظر در این زمینه پرداخت.

کرامت قاسمی افزود: برای دستیابی به اهداف نهضت مطالعه مفید باید حرکتی پر شتاب، فراگیر و متنوع با رعایت شاخصه‌های بومی منطقه شکل گیرد تا در آینده با گذر از نهضت مطالعه مفید به حماسه مطالعه مفید دست یابیم.

وی تصریح کرد: باید برای مطالعه اقشار پرمشغله جامعه برنامه‌ریزی صورت گیرد که در اوقات سوخته آنان ابزار مطالعه در دسترس باشد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اهمیت مطالعه مفید ابراز داشت: باید در افراد برای مطالعه احساس نیاز شود و انگیزه‌های مطالعه افزایش یابد و همچنین در مقابل منابع مفید و ارزنده در دسترس قرار گیرد.

فرماندار داراب ضمن تأکید بر اهمیت مطالعه ادامه داد: نهضت مطالعه مفید شامل مطالعه روزنامه‌ها، مجلات و سایت‌های مجازی وزین نیز می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد بستر مناسب برای مطالعه و استفاده از تمام فرصت‌ها تأکید و اضافه کرد: وقت‌های آزادی که افراد در مراجعت به اماکن اداری، تجاری و خدماتی دارند را می‌توان صرف مطالعه منابع مفید کرد.

قاسمی با اشاره به طرح ایستگاه مطالعه نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس بیان کرد: اگر مراجعه‌کننده‌ای به یک اداره، بانک، آرایشگاه، اتوبوس و تاکسی وقت مفیدی را در اختیار دارد باید بستر مناسب برای مطالعه روزنامه، مجله یا کتب جیبی کوچک فراهم شود.

به هر روی نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس علاوه بر توسعه طرح‌های نرم‌افزاری با هدف افزایش مطالعه، اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در چند ماه اخیر حداقل هر ماه یک اقدام سخت‌افزاری را در کارنامه خود به ثبت رسانده که این اقدامات به طور قطع در بلندمدت سهم ویژه‌ای در توسعه فرهنگی استان فارس ایفا می‌کند.

انتهای پیام/‌2448/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول