اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‎فقیه در گلستان:

انسان دورمانده از پروردگار گرفتار ناکسان می‏‎شود

نماینده ولی‏‎فقیه در استان گلستان دعا را یکی از مهمترین وسایل ارتباط انسان با پروردگار دانست و گفت: انسان دورمانده از پروردگار گرفتار ناکسان می‏‎شود.

انسان دورمانده از پروردگار گرفتار ناکسان می‏‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آیت‏الله سید کاظم نورمفیدی صبح امروز در جمع مردم گرگان اظهار داشت: دعا ارتباط فرع با اصل است، ریشه انسان ذات اقدس‎الهی است و باید به برقراری و تداوم ارتباط با این ریشه توجه کند.

وی با اشاره به نخستین شعر مولوی در مثنوی افزود: اصل نی، نیستان است و به خاطر جدایی از آن اصل ناله می‏‎کند.

طبیعت انسان اقتضا می‏‎کند به دنبال اصل خویش باشد

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مولوی با تمثیل اشاره به این معنا دارد که ما شاید آدم‏‎های دورمانده از اصل خویش باشیم، اما طبیعت انسان هم اقتضا می‏‎کند که دنبال اصل خویش برود. 

نورمفیدی با بیان اینکه سرسبزی درخت به دلیل ارتباط آن با ریشه‎اش است، توضیح داد: ریشه درخت انسان پروردگار است و تا زمانی که به این ریشه وصل باشد سرسبز و خرم می‎ماند.  

وی ادامه داد: طبق فرموده قرآن آنهایی که پروردگار را فراموش می‏‎کنند از خودشان هم جدا می‏‎شوند، بنابراین یکی از فلسفه‏های دعا در منطق ادیان الهی ارتباط دائمی انسان با ریشه‎اش یعنی پروردگار است و اگر از آن جدا شود گرفتار غول بیابان می‏‎شود.

دعا نشانه معرفت انسان است

امام جمعه گرگان در ادامه دعا را نشانه معرفت انسان دانست و گفت: انسان هر چه بیشتر معرفت داشته باشد به فلسفه وجودی خود بیشتر توجه دارد و ارتباط خود را با آن تقویت می‏کند.  

نورمفیدی با بیان اینکه عالم‎ترین مردم کسانی هستند که بیشتر دعا می‏‎کنند، دعا را نشانه نیازمندی دانست و خاطرنشان کرد: ما موجود نیازمندی هستیم و فقر و نیاز سراپای وجود ما را احاطه کرده است.

وی توضیح داد: پروردگار غنی مطلق بوده و همه عالم وجود به او محتاج‏‎اند، بنابراین موجودی که حقیقت وجودش فقر و نیاز باشد باید به ریشه و اصل خود بیشتر توجه کند. 

دعا اظهار فقر است نه دستور به پروردگار

نماینده ولی‏‎فقیه در استان گلستان اظهار داشت: در روایات آمده کسی که به درگاه الهی دعا نمی‏کند اظهار بی‏نیازی به درگاه ذات اقدس الهی را دارد، دعا اظهار فقر است نه دستور به پروردگار.

نورمفیدی تاکید کرد: علاوه بر موارد فوق، دعا همنشینی با پروردگار است و همنشینی بالاتر از ذات اقدس الهی وجود ندارد.

وی با اشاره به نقلی از پیامبر گرامی اسلام (ص) از حضرت موسی (ع) در خصوص کیفیت ارتباط با پروردگار گفت: حضرت موسی (ع) خطاب به پروردگار فرمود تو نزدیک هستی تا نجوا کنم یا اینکه دور هستی فریاد کنم؟ به حضرت موسی (ع) خطاب رسید که من نزدیک تو و همیشه با تو هستم، من همنشین بنده‏ای که به یاد من می‏افتد و دعا می‏کند، هستم.

انتهای پیام/83003/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول